نسخه چاپی

سرگیجه در بازار طلا

عکس خبري -سرگيجه در بازار طلا

به گزارش نما، بازار این روزها در حالی به استقبال خریدهای بهاره می‌رود که اتفاقات جدیدی در این فضا به چشم می‌خورد. در حالی که برخی از مردم مایحتاج خود برای شب عید را تهیه می‌کنند، بازار طلا هم روزگار تازه‌ای را تجربه می‌کند. از دهنه بازار تا انتهای تیمچه‌ها، خریداران در جست‌وجوی کالاهای مد نظر خود، بازار را قرق کرده‌اند. بازار طلا این روزها مانند سابق برقرار نیست و معادلات این بازار کمی به هم ریخته است.

خریداران و فروشندگان این بازار نیز با سلایق و ذهنیات مختلف وارد رسته زرگران می‌شوند؛ گروهی با ترس و لرز اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید می‌کنند و در مقابل، دسته‌ای دست در کیسه خود کرده و در نقش فروشنده، وارد می‌شوند و بعد از فروش با میزان نقدینگی که به دست آورده‌اند از دایره معاملات خارج می‌شوند.

یک بام و دو هوای بازار سکه

(اما در این میان) بازار سکه با دو واکنش کاملا متناقض روبروست، در حالی که عده‌ای عنوان می‌کنند که زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری روی سکه است، دسته دیگری از معامله‌گران ادامه سرمایه‌گذاری روی سکه را سودده نمی‌دانند و اقدام به فروش می‌کنند. در این بازار دسته‌ای، در عین حال که خریدارانی وجود دارند، فروش سکه هم رونق دارد.

یکی از فروشندگان در این باره می‌گوید: «قیمت سکه پایین آمده و فکر می‌کنم که الان زمان مناسبی برای خرید سکه باشد. برای همین عیدی امسالم را روی سکه سرمایه‌گذاری کرده ام.»

خریداری نیز با اشاره به شایعات و گفت‌وگوهایی که شنیده، ادامه می‌دهد: «در بازار می‌گویند که قیمت سکه در چند روز آینده کاهش پیدا می‌کند، بنابراین این موضوع به من هشدار می‌دهد فعلا خرید نکنم اما از طرف دیگر قیمت طلا و سکه به شدت تحت تاثیر دلار قرار دارد، خیلی نمی‌توان به این پیش‌بینی‌ها توجه کرد، امروز خرید کردم.»

در مقابل این خریدار سکه، صف فروشندگان سکه هم در بازار حضور دارند. دسته‌ای از کسانی که پیش تر اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری روی سکه کرده بودند این روزها سرمایه‌های خود را به بازار می‌آورند و به پول نقد تبدیل می کنند.

علی مرادی یکی از کسانی که در پی خریدار برای سکه‌هایش است، درباره علت فروش سکه‌های خود گفت: «به نظرم قیمت سکه تا پایان سال کاهش داشته باشد و در سال جدید هم قیمت آن تحت تاثیر عرضه سکه‌های پیش فروش‌شده توسط بانک مرکزی این روند نزولی را داشته باشد و به همین دلیل من امروز تمام سکه‌های خود را به پول نقد تبدیل می‌کنم.»

خانم دیگری که برای فروش سکه‌های خود پا به میدان گذاشته هم این گونه فکر می‌کند که قیمت سکه پایین‌تر می آید.

وی می‌گوید: «با توجه به پیش‌فروش سکه‌ها و همین‌طور کاهش قیمت جهانی طلا، سکه باید ارزان شود، به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام امروز سکه‌هایم را بفروشم و به جای آن زیورآلات بخرم.»

وی همچنین به نحوه قیمت‌گذاری سکه توسط زرگران اعتراض کرده و می‌افزاید: «زرگران رسم عجیب و غریبی را در خرید سکه باب کرده‌اند، به صورتی که وقتی می‌خواهند سکه بخرند، سال ضرب سکه را ملاک خرید قرار می‌دهند و با توجه به سال ضرب از قیمت سکه کم می‌کنند.»

وی می‌گوید: «با اینکه آخرین تاریخ ضرب سکه توسط بانک مرکزی سال 86 است و از این تاریخ به بعد سکه‌های بهار آزادی ضرب نشده است، زرگران سکه‌های ضرب شده در سالهای پیش از این تاریخ را با قیمتهای پایین‌تری می‌خرند و گاهی 20 تا 30 هزار تومان زیر قیمت روز معامله را انجام می‌دهند.»

خریدهای شب عید

دسته دیگری از معامله‌گران بازار طلا هم کسانی هستند که به نیت هدیه‌دادن سکه یا طلابه عنوان عیدی اقدام به خرید می‌کنند؛ هر چند تعداد این خریداران زیاد نیست اما می‌توان رد پای حضور آنها را در بازار دید.

محمد یکی از کسانی‌ است که به قصد عیدی دادن اقدام به خرید یک نیم ست جواهر کرده است. وی در تحلیل رفتار خود می‌گوید: «بازار طلابه گونه‌ایست که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده قیمتها چگونه می‌شود و بازار به کدام سمت میل می‌کند، از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه باز هم پایین بیاید، به همین دلیل برای اینکه هم سرمایه‌گذاری کرده باشم و هم هدیه مناسبی را برای شب عید به همسرم بدهم، یک نیم ست جواهر خریداری کرده ام.»

در عین حال دستهای خریداران دیگر هم در بازار به دنبال خریدهای نسبتا سنگین هستند، زوجهای جوانی هستند که مشغول خرید برای مراسمشان هستند.

راحله نوعروسی که به همراه همسرش در حال تماشای ویترین طلافروشی‌هاست، توضیح می‌دهد: « از بهمن سال گذشته تصمیم داشتیم سرویس عروسی‌مان را بخریم. آن زمان هر گرم طلا حدود 70 هزار تومان قیمت داشت که با اجرت ساخت حدود 80 تا 90 هزار تومان می‌شد و ما فکر می‌کردیم باید صبر کنیم تا قیمت کمی پایین بیاید اما امروز بعد از یک سال که قیمت طلا دو برابر شده، تصمیم گرفتیم که تا طلا گران‌تر نشده است خریدمان را انجام دهیم.»

راحله در مقایسه بازار سال گذشته با امسال می‌گوید: «در حالی امروز ما هفت میلیون تومان هزینه خرید سرویس طلا کردیم که پارسال با همین میزان پول می‌توانستیم یک ست جواهر بخریم.»

زرگران باز هم شکایت می‌کنند

در حالی که بازار مملو از رفت و آمد و معامله است و به نظر می‌رسد بازار رونق خوبی دارد اغلب زرگران از کسادی بازار شکایت می‌کنند. در عین حال برخی طلافروشان می‌گویند به دلیل پایین آمدن قیمتها، خرید و فروشی ندارند و معامله نمی‌کنند. آنها ویترین‌های خود را جمع کرده‌اند و به نشانه تعطیل‌بودن، روشنایی ویترینهای خود را خاموش کرده اند.

حسینی یکی از طلافروشان بازار می‌گوید: «دو سه ماه است بازار طلا دیگر پررونق نیست. با کسادی‌ای که در بازار وجود دارد، دخلی نینداخته‌ایم.»

وی ادامه می‌دهد: «طلا و سکه تا زمانی جذابیت سرمایه‌گذاری دارند و مردم خرید می‌کنند که قیمتها افزایش داشته باشند اما زمانی که قیمتها پایین می‌آیند، طلا دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد و خریدارانش کم می‌شود.»

این زرگر در ادامه این رفتار مردم را غیراقتصادی خوانده و معتقد است بازار در حالی نسبت به قیمتها این گونه واکنش نشان می‌دهد که از نظر اقتصادی به صرفه نیست؛ یعنی مردم باید متضاد با آنچه امروز در پیش گرفته‌اند رفتار کنند تا هم از سرمایه‌گذاری خود سود ببرند و هم با رفتارهای هیجانی باعث شکل‌گیری حباب در قیمتها نشوند.»

این فعال بازار طلامی می‌افزاید: «هیجاناتی که در بازار ما وجود دارد به همراه افزایش شدید نرخ ارز باعث شده که قیمت طلا در بازار داخلی بالاتر از قیمتهای جهانی باشد و قیمتها در بازار معکوس جهت حرکت قیمتهای جهانی باشد و فضا برای سودجویی برخی افراد فراهم شود و در میان این ضرر و زیان عده دیگری هم ضرر کنند.»

این فعال بازار پیشنهاد می‌دهد: «برای اینکه هم سرمایه‌داران و هم بازاریان در فضای سالمتری به معاملات بپردازند، باید از رفتارهای یکباره و هیجانی بپرهیزند و در مواقعی که قیمتها در نوسان هستند از خرید امتناع کنند و منتظر زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند.»

حسینی در پایان توصیه می‌کند: «سرمایه‌گذاران در بازار طلا باید برای به سود رسیدن هم صبور باشند و از فروش زود هنگام خودداری کنند و حداقل شش ماه برای دوره سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.»
منبع:روزنامه شرق

۱۳۹۱/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...