نسخه چاپی

مراحل مكانیزه كردن انتخابات

مدیر كل دفتر انتخابات وزارت كشور در پاسخ به این پرسش كه پیش بینی می‌كنید در چه دوره‌ای انتخابات كشور به طور تمام مكانیزه برگزار شود، گفت: مكانیزه كردن انتخابات پروسه زمانبری است و در چند مرحله و بصورت تدریجی انجام می‌شود، در وزارت كشور تمهیدات لازم برای رایانه شدن انتخابات اندیشیده شد و به شرط تایید و موافقت شورای نگهبان در آینده عملی می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حسنعلی نوری در جمع خبرنگاران سمنانی با اشاره به تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، افزود: این تجمیع اقتضائات و الزاماتی را در پی‌داشت که بر این اساس ستاد انتخابات وزارت کشور یک دوره برنامه آموزشی و توجیهی را برای دست اندرکاران انتخابات در سراسر کشور در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: از آنجا که انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بر اساس قوانین جدید صورت می‌گیرد، ارائه این آموزش ضروری است.

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور با بیان این‌که ششمین همایش آموزشی و توجیهی مجریان انتخابات ویژه استان‌های سمنان ،گلستان و مازندران در مهدیشهر سمنان در حال برگزاری است، افزود: آموزش لایه اول برای فرمانداران و بخشداران آغاز شده و تا پایان اسفند ماه ، مجموعه آموزشی همایش‌های منطقه‌ای به پایان می رسد.

نوری ادامه داد: لایه بعدی اموزش‌ها ویژه اعضای هیات‌های اجرایی خواهد بود که با مشخص شدن محل شعب و سازماندهی شعب آموزش آنان در دستور کار قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین علاوه بر آموزش داوطلبان و نمایندگان داوطلبان، آحاد مردم، لایه دیگری هستند که به ترتیب آموزش‌های لازم به آنها ارائه خواهد شد.

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور از تغییر قوانین انتخابات شوراری اسلامی شهر و روستا خبر داد و تصریح کرد: از عمده ترین این تغییرات سطح سواد و شاخص تعداد اعضای شوراها است.

نوری ادامه داد: ملاک داوطلبین برای انتخابات شوراهای اسلامی در روستاهای تا تعداد 200 خانوار ، خواندن و نوشتن است و در روستاهای از 200 خانوار به بالا مدرک دیپلم معیار خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت ،مدرک فوق دیپلم و در شهرهای با جمعیت بالاتر مدرک لیسانس و معادل لیسانس معتبر خواهد بود.

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور ،شاخص تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را از دیگر تغییرات اعمال شده در انتخابات پیش رو برشمرد و افزود: در شوراهای اسلامی روستاهای تا یک هزار و 500 نفر سه نفر عضو اصلی و دو نفر علی البدل و در روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر پنج نفر اصلی و سه نفر عضو علی البدل تعیین شده است.

نوری همچنین درباره تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهرها نیز گفت: در شهرهای تا 20 هزار نفر تعداد اعضای شورا 5 نفر اصلی و 2 عضو علی البدل تعیین شده است،همچنین در شهرهایی با جمعیت 50 هزار نفر 7 عضو اصلی و 3 عضو علی البدل و در شهرستان‌هایی با جمعیت 100 هزار نفر 9 عضواصلی و 4 عضو علی البدل تعیین شده است.

وی ادامه داد: همچنین در شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر 11 نفر عضو اصلی و 5 علی البدل، در شهرستانهایی با سکنه 500 هزار نفر 13 عضو اصلی و 6 نفر علی البدل، در شهرهایی با جمعیت یک میلیون نفر 15 عضو اصلی و 7 عضو علی البدل پیش بینی شده است.همچنین در شهرهای تا دو میلیون نفر 21 عضو اصلی و هشت نفر به عنوان عضو علی البدل شورا و در شهرهایی با جمعیت بیش از دو میلیون نفر 25 نفر اصلی و 10 عضو علی البدل تعیین شده است.

نوری همچنین در خصوص تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در تهران تعداد اعضای اصلی 30 و اعضای علی البدل 12 نفر تعیین شده است.

۱۳۹۱/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...