نسخه چاپی

شرط فعالیت اساتید دو شغله

عکس خبري -شرط فعاليت اساتيد دو شغله

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه اعضای هیات علمی تنها قشری هستند كه می‌توانند طبق قانون دو شغل داشته باشند،‌شرایط فعالیت این دسته از اعضای هیات علمی را تشریح كرد.

به گزارش نما،‌ دکتر کامران دانشجو در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: شغل با استخدام متفاوت است، برای مثال یک عضو هیات علمی می‌تواند به صورت پروژه‌ای با یک نهاد یا سازمان کار و آن پروژه را مدیریت کند، اما نمی‌تواند در دو جای مختلف استخدام شود، چرا که هر فرد تنها یک ردیف استخدامی می‌گیرد. بنابراین اگر فردی در 2 جا استخدام شده باشد، اقدامی غیرقانونی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اعضای هیات علمی می‌توانند به جز دانشگاه مبدأ در سایر مراکز آموزشی نیز فعالیت‌های حق‌التدریسی داشته باشند، گفت: هر عضو هیات علمی می‌تواند در دانشگاه دیگری که به تخصص او نیاز دارد، به صورت حق‌التدریس فعالیت کند، در صورتی که حداقل وظایف خود را در دانشگاه مبداء انجام دهد، یعنی بر اساس مرتبه خود، میزان ساعات تدریسش را پر کرده باشد و در هر سال نیز امتیاز مشخصی را برای ترفیع سالیانه کسب کند.

چرا یک عضو هیات علمی دچار رکود علمی می‌شود؟

دانشجو افزود: اگر یک عضو هیات علمی سه سال پشت سر هم نتواند ترفیع سالیانه بگیرد، طبق مقررات مشمول رکورد علمی شده و ادامه فعالیتش دچار مشکل می‌شود، حالا چه در دانشگاه دولتی باشد و چه آزاد. البته معمولا این مساله به ندرت اتفاق می‌افتد، چراکه اگر فردی مشمول رکود علمی شود، معمولا به او مجددا فرصت داده می‌شود تا دانشگاه نیز از خدمات او محروم نگردد.

به گفته وی، فعالیت حق‌التدریسی اعضای هیات علمی به نوعی چرخش تخصص است.

وزیر علوم همچنین درباره نحوه فعالیت کاری دانشجویان دکتری به ایسنا گفت: بعضا دانشگاه‌ها یا اساتید اعلام می‌کنند که دانشجوی دکتری تمام وقت است و باید تمام مدت در کنار استاد خود باشد، اما من قائل به این هستم که دانشجو باید در محیط کاربرد نیز فعالیت کند، منوط به اینکه کارش در راستای رشته و پروژه‌اش باشد.

وی با بیان اینکه این نوع فعالیت نه تنها هیچگونه تضادی با تمام وقت بودن نداشته بلکه تحقیقات رساله را جهت دهی مناسب می‌دهد، گفت:‌ آینده کاری دانشجو را نیز به نوعی مشخص می‌کند، ضمن اینکه دانشجو در طول انجام تحقیقات کمک هزینه خوبی هم دریافت می‌کند تا نگرانی معیشتی کمتری داشته باشد.

هیچیک از دانشجویان دکتری من بیکار نمانده

دانشجو ادامه داد: بنده خودم نیز در طول سال‌های فعالیتم در دانشگاه همیشه با صنعت همکاری داشته‌ام و دانشجوهایم را نیز به این امر تشویق می‌کردم. هیچ‌ کدام از دانشجویان مرا نمی‌بینید که در حال حاضر بیکار باشد، چرا که آنها را تشویق کردم و پروژه را درون صنعت برای آنها تعریف کرده و دانشجویان را با صنعت ارتباط دادم. بنابراین بسیاری از آنها پس از اتمام درس در همان محل استخدام شدند.

دانشجو باید در داخل صنعت و حوزه کاربرد کار و فعالیت کند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشجو باید در داخل صنعت و حوزه کاربرد کار و فعالیت کند، به ایسنا تصریح کرد: معمولا خود دانشگاه این شرایط را اعمال می‌کند، اما بستگی به استاد نیز دارد. مثلا برخی اساتید می‌گویند که دانشجو باید دائم در داخل اتاق و کنار من باشد که به اعتقاد من اینها غل و زنجیرهایی است که به خود وصل کرده و دانشجو را زمین‌گیر می‌کنیم.

دانشجو ادامه داد: اگر مقالات و پژوهش‌ها فقط به داخل کتابخانه برود، به چه دردی می‌خورد؟ البته نه اینکه هیچ فایده‌ای ندارد، اما دانشگاه، دانشکده، گروه و اساتید خودشان باید با حوزه کاربرد مرتبط باشند و پس از آن دانشجو را نیز به حوزه کاری خود وارد کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت علوم نیز از لحاظ ستادی، برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت است، گفت: وزارت علوم نیز در حال انجام این کار است. برای مثال 38 پروژه کلان ملی و قراردادهایی که با صنعت بسته شده است، نشان‌دهنده این امر است.

وزیر علوم با انتقاد از عملکرد برخی از اعضای هیات علمی، گفت: اساتیدی که خودشان نمی‌توانند در حوزه کاربرد فعال شوند، احیانا دانشجو را زمین گیر می‌کنند و می‌خواهند وی را فقط در محیط دانشکده محدود کنند.

ارتباط دانشگاهیان با حوزه کاربرد لازمه شناخت بهتر از مشکلات کشور است

دانشجو با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تمام مدت از صبح تا شب فقط در محیط دانشگاه باشند و فعالیت در حوزه کاربرد و صنعت را بر نمی‌تابند یا آن را غیر ضروری می‌دانند، به ایسنا اظهار کرد: من این موضوع را قبول ندارم ، چرا که به اعتقاد من ارتباط اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با صنعت و حوزه کاربرد لازمه شناخت بهتر از مشکلات کشور است و اگر بخشی از زمان مفید خود را در حوزه کاربرد بگذارند حتما تعریف پروژه‌ها و تحقیقات دانشگاهی و رساله ها جهت مناسب خود که همان حل معضلات و مشکلات کشور است را می گیرد.

دانشجویان بورسیه دکتری نیز می‌توانند پروژه‌ای کار کنند

وی همچنین درباره کار کردن دانشجویان بورسیه نیز تصریح کرد: من حتی برای این دسته از دانشجویان نیز قائل به این موضوع هستم که می‌توانند به صورت پروژه‌ای و پاره وقت فعالیت کنند که البته این موضوع بستگی به توان دانشجو دارد.

دانشجویان بورسیه نمی‌توانند در جایی استخدام شوند

وزیر علوم در خاتمه با بیان اینکه دانشجویان بورسیه نمی‌توانند در جایی استخدام شوند، گفت: در حال حاضر زمانی که دانشجویی بورسیه می‌شود، به این معنی است که به استخدام وزارت علوم درآمده است، بنابراین نمی‌تواند در سازمان یا نهاد دیگری استخدام شود.

۱۳۹۱/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...