نسخه چاپی

نامه نگاری امام حسن عسكری(ع) با مردم ایران؛ پیام محبت و دوستی

عکس خبري -نامه نگاري امام حسن عسکري(ع) با مردم ايران؛ پيام محبت و دوستي

پورافضلی: امام حسن عسكری (ع) در نامه ای خطاب به ایرانیان می فرماید: ای مردم! همواره اراده و نیت ما، استوار و محكم است، و روان ما به افكار نیك و پاك شما آرام است، و پیوند قرابت بین ما و شما پرتوان است كه چنین پیوندی از سفارش های گذشتگان ما و شما است.

شیعیان معاصر امام حسن عسکری علیه السلام در شهرها و نقاط متعددی مانند کوفه، بغداد، نیشابور، قم، آوه( در 45 کیلومتری قم)، مدائن، خراسان، شهرری و... سکونت داشتند. این پراکندگی وجود سازمان ارتباطی منظمی را ایجاب می کرد تا پیوند شیعیان را با حوزه امامت و با یکدیگر برقرار سازد و از این رهگذر، آنان را از نظر دینی و سیاسی رهبری کند. امام حسن عسکری علیه السلام برای این هدف بلند، علاوه بر داشتن نمایندگانی از میان برجستگان علمی و معنوی شیعیان از طریق مکاتبه و ارسال نامه هایی نیز، با شیعیان و پیروان خود در ارتباط بود و مشکلات آنان را برطرف می نمود.
امام عسکری علیه السلام در یکی از نامه های خود به علی بن حسین بابویه قمی، پدر شیخ صدوق که یکی از فقهای بزرگ شیعه بوده، می فرماید: «ای بزرگ مرد و مورد اعتماد و فقیه من، صبر کن و شیعیان مرا به صبر فرمان بده». امام در یکی دیگر از نامه های خود به اسحاق بن اسماعیل و شیعیان نیشابور، پس از توضیح نقش امامت در هدایت امت اسلامی می فرماید: «ابراهیم بن عَبده، نامه مرا برای همه بخواند تا جای سؤال و ابهامی باقی نماند».
آبه که امروز به آن آوه می گویند روستای بزرگی در نزدیک ساوه است، غالب مردم آنجا درعصر امام حسن عسکری(ع) شیعه بودند، قم نیز مرکز رفت و آمد شیعیان بود، امام حسن عسکری(ع) که با مردم قم و آوه ارتباط داشت، نامه ای برای آنها می فرستد که هم نامه تشکر از آنها است، و هم هشداری به آنها در مورد اتحاد و به هم پیوستگی، و دلگرمی به آنها است، در آن نامه چنین آمده است: خداوند متعال با وجود لطف و عنایتش، با فرستادن پیامبر اسلام(ص) به عنوان مژده بخش و هشدار دهنده، بر مردم منت نهاد، و شما را به پذیرش دینش توفیق داد و با هدایتش گرامی داشت، و بذر محبت و دوستی خاندان پیامبر را در قلوب گذشتگان و آیندگان شما در سرزمین اطاعتش کاشت، آنها که از میان شما رفتند به نجات و سعادت رسیدند، و میوه های کردار نیک خود را چیدند و به پاداش اعمالشان نایل شدند.
ای مردم! همواره اراده و نیت ما، استوار و محکم است، و روان ما به افکار نیک و پاک شما آرام است، و پیوند قرابت بین ما و شما پرتوان است که چنین پیوندی از سفارش های گذشتگان ما و شما است.
پیمانی است که بر عهده جوانان ما و پیران شما برقرار است، و همواره با اعتقاد واحد و به هم پیوستگی، محکم هستیم، چرا که خداوند این ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی را بین ما برقرار نموده است، چنان که عالِم(اشاره به امام صادق یا امام باقر) می فرماید:
"اَلْمْؤمِنْ اَخُو الْمْؤمِنِ لِاُمِهِ وُ اَبِیهِ؛ مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است."

منابع:
- مناقب ابن شهر آشوب: جلد 4 / صفحه 425
- نگاهى بر زندگى امام حسن عسکرى علیه‏السلام ، محمد محمدى اشتهاردى، تهران، نشر مطهّر، 1374، .
- زندگانى امام حسن عسکرى علیه‏السلام ، باقرشریف قرشى، ترجمه سید حسن اسلامى، قم، انتشارات جامعه مدرّسین، 1374، وزیرى، .
- رجال کشّی، ج 2، ص 848.


۱۳۹۱/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...