نسخه چاپی

لایحه بودجه 92 یكشنبه آینده در مجلس

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام كرد: لایحه بودجه سال 92 یكشنبه تقدیم مجلس خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، رحیم ممبینی اظهارداشت: قرار بود لایحه بودجه در همین هفته راهی مجلس شود اما کار نهایی کردن لایحه در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی این اجازه را نداد و اکنون که لایحه نهایی شده است ، یکشنبه هفته آینده لایحه بودجه 92 برای تصویب تقدیم می‌شود.


هشتمین و آخرین بودجه دولت محمود احمدی نژاد در راه است؛ بودجه‌هایی که قرار بود براساس وعده رئیس جمهور در جیب هر ایرانی جای بگیرد اما این اتفاق در عمل هیچ‌گاه محقق نشد.


براساس وعده‌های دولتی‌ها از بودجه به شدت انقباضی سال ۹۲، اتکای بودجه به نفت به شدت کاهش و به مالیات افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه همه چیزی‌ که در گذشته‌های نه چندان دور در بودجه سایه ( بودجه اضطراری در شرایط خاص) دیده می‌شد، در بودجه سال آینده خواهد آمد.


شرایط خاص کشور که منجر به کاهش حداقل ۲۰ درصدی هزینه ‌های جاری دستگاه‌ها – براساس اعلام مسئولان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری- در سالجاری شده، می‌طلبد دولت از هر گونه افراط و تفریط بودجه‌ای برای سال ۹۲ بپرهیزد.


با این حال، در بودجه ۹۲ کل کشور چندین سناریو در دستور کار دولت قرار دارد؛ نخست اینکه ارز ۱۲۲۶ تومانی برای همیشه به تاریخ می‌پیوندد. پیش بینی می‌شود نرخ ارز مرجع در بودجه ۹۲ حول و حوش 2000 تومان تعیین شود.


سناریو دیگر درباره قیمت پایه نفت در بودجه ۹۲ است که پیش بینی‌ها از نرخ ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت حکایت دارد. کارشناسان می‌گویند، باتوجه به شرایط خاص کشور و تشدید تحریم‌ها، منطقی است در طراحی بودجه ۹۲، روي صادرات يك ميليون بشكه نفت در روز حساب كنيم كه در سال حدود ۳۶۵ ميليون بشكه مي‌شود و اگر بر مبنای قیمت پایه نفت فرضا ۱۰۰ دلار تخمین بزنیم، درآمد ارزی حداقل حدود ۳۶.۵ میلیارد دلار می‌شود.


سناریوی آخر به سایر درآمدهای دولت مانند درآمدهای مالیاتی مربوط می‌شود که به احتمال زیاد، این نوع درآمدها در بودجه سال آینده حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصدی ( به طور متوسط ۱۵ درصد) افزایش خواهد یافت.

۱۳۹۱/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...