نسخه چاپی

اولین حضور زنان در شورای مشاوره عربستان

ملك عبدالله پادشاه عربستان برای اولین بار چند زن را به عضویت شورای مشاوره این كشور انتخاب كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، ملک عبدالله که بعد از عمل جراحی اش در نوامبر هرگز در انظار عمومی مشاهده نشده بود، در یک سخنرانی کوتاه رسما چندین زن را به عضویت شورای مشاوره درآورد.

ولیعهد در این سخنرانی گفت: « شما عضو افتخاری این شورا نیستید بلکه موظفید نماینده بخشی از جامعه در این شورا باشید.» یک پنجم شورای مشاوره جدید را زنان تشکیل می دهند. تصمیم برای عضویت زنان در سال 2011 گرفته شد اما تا ماه گذشته میلادی نام آنها اعلام نشد.

پادشاه عربستان که امسال 90 ساله می شود، حرف اول و آخر را در سیاست عربستان سعودی می زند. کهولت سن و بیماری باعث شده است که در طول چند ماه گذشته بسیاری از سخنرانی های او از سوی ولیعهد سلمان صورت بگیرد که گفته می شود حتی ریاست هفتگی کابینه را نیز برعهده دارد.

اعضای دولت عربستان توسط پادشاه انتخاب می شود که همچنین نخست وزیر محسوب می شود. تنها انتخابات در این کشور انتخابات مربوط به تعیین نیمی از کرسی های شوراهای شهرداری است که قدرت چندانی نیز در ساختار دولت عربستان ندارد. عبدالله در سال 2011 گفت، زنان می توانند در انتخابات آتی شهرداری های نیز رقابت و شرکت کنند. این تصمیم با اعتراض از سوی برخی روحانیون محافظه کار مواجه شد.
زنان در عربستان حق رانندگی ندارند و برای کار و سفر یا حتی گشایش حساب بانکی نیز نیازمند رضایت همسر هستند.

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...