نسخه چاپی

پسر كوچك ملك عبدالعزیز، پادشاه احتمالی

مطبوعات صهیونیستی نسبت به آینده رژیم سعودی ابراز نگرانی می كنند. این نگرانی اكنون به آمریكا و انگلستان گسترش یافته است.

به گزارش نما به نقل از جهان، روزنامه جروزالم پست در این باره به بحران پدید آمده اشاره کرد و نوشت: احتمال دارد کم سن ترین پسر ملک عبدالعزیز به این مقام برسد.

سایمون هندرسون، مدیر بخش خلیج فارس و برنامه سیاستگذاری انرژی در اندیشکده واشنگتن در این مقاله می نویسد: گمانه زنی ها در مورد حاکم بعدی عربستان، پس از نصب غیرمنتظره شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به سمت معاون دوم نخست وزیر عربستان، شدت گرفت زیرا این مقام به طور سنتی به ولیعهد منتظر که پس از ولیعهد کنونی روی کار خواهد آمد، سپرده می شود.

این روزنامه یادآور شد: شاهزاده مقرن، کم سن ترین پسر باقی مانده از ابن سعود یا همان ملک عبدالعزیز، بنیانگذار کشور عربستان است. مقرن اکنون سومین شخصیت قدرتمند در این کشور، پس از ملک عبدالله، که مقام نخست وزیری را نیز در اختیار دارد و سلمان، ولیعهد عربستان که معاون نخست وزیر این کشور است، به حساب می آید. این در حالی است که هر دو شخصیت نامبرده بیمار هستند و از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نیستند. مثلاً ملک عبدالله که 90 سال سن دارد، به ندرت دیده می شود که بتواند روی دو پای خود مستقیم بایستد. وی حواس پرتی پیدا کرده و لذا قدرت تمرکزش نیز کاهش یافته و بسیار محدود شده است. سلمان نیز از بیماری اختلال مشاعر و زوال عقل رنج می برد.

جروزالم پست نوشت: در مقایسه با این دو، مقرن هفتاد ساله از شرایط سلامتی نسبتاً خوبی برخوردار است اما انتصاب مقرن به مقام یاد شده، تحلیلگران سیاسی را گیج کرده است، زیرا وی در ماه ژوئیه از سمت خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی عزل شده بود. هرچند در آن زمان هیچ علت رسمی برای عزل وی از سوی مقامات سعودی عنوان نشد، فرض بر این بود که وی جربزه کافی برای تضعیف و ریشه کنی رژیم اسد در سوریه که حامی ایران است، نداشته است. این در حالی است که ریاض و قطر در خصوص افزایش نفوذشان در سوریه و کنترل جنگجویان جهادی در این کشور، با هم رقابت می کنند.

این روزنامه صهیونیستی می افزاید: مخالفان مقرن می گویند، مادر او کنیز یمنی ملک عبدالعزیز بوده و این در حالی است که به طور سنتی، مادران پادشاهان عربستان باید از قبایل عربستانی باشند. اما با توجه به شرایط بد بیماری و کهولت سن دو شخصیت اول و دوم در عربستان، احتمال رسیدن شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به پادشاهی این کشور در آینده نزدیک، چندان بعید به نظر نمی رسد.

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...