نسخه چاپی

وام ازدواج در دست زورگیران

سایه شوم زورگیران در تهران هر از گاهی بر سر یكی از شهروندان می‌افتد اما این بار وام ازدواج یك زوج جوان نصیب زورگیران خشن شد.


به گزارش نما به نقل از فارس، طی ماه‌های اخیر سرقت از مردم در خیابان‌های پایتخت آن هم با استفاده از سلاح‌هایی همچون قمه و چاقو رواج یافته و از آن به عنوان یک پدیده یاد می‌شود.

وحشت از حضور زورگیران در خیابان‌های شهر آن چنان در دل شهروندان تهرانی ریشه دوانده که با هرکسی صحبت می‌کنی فقط خواستار برخورد سریع و قاطع دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با این افراد است، اما سوال اینجاست که چرا این پدیده آن هم طی ماه های اخیر این چنین شدت گرفت؟

فقر، بیکاری، ناهنجاری‌های رفتاری، از هم گسیختگی خانواده و غیره هرکدام می‌تواند دلیلی برای بروز رفتارهای پرخطری از جمله زورگیری باشد اما آیا این‌ها دلایل کافی و منطقی برای اقدام علیه افرادی است که بی هیچ گناهی ناگهان در خیابان خنجر از پشت می‌خورند و کشته می‌شوند تا معاش عده‌ای تأمین شود؟

کاهش 70 درصدی جرائم زورگیری پس از اعدام 2 زورگیر خشن

فریدون امیرآبادی سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اجرای احکام در ملأعام و تأثیر آن در کاهش وقوع جرائم گفت: بعد از اعدام 2 زورگیر خشن در ملأعام مسئولان پلیس اعلام کردند حدود 70 درصد از جرائم زورگیری کاسته شده است.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که اجرای احکام در ملأعام بازدارندگی لازم را دارد و البته قوه قضائیه نیز در صدد آن است که هر کجا لازم باشد احکام صادر از سوی محاکم در ملأعام اجرا شوند.

امیرآبادی به نظریات جرم‌شناسی اشاره کرد و گفت: در علوم جنایی یکی از مقولات مهم بازدارندگی، مجازات‌هاست به‌گونه‌ای که یکی از اهداف اعمال مجازات بازدارندگی است.

وی افزود: قطعاً با اجرای احکام صادر شده در ملأ عام مجرمانی که در صدد ارتکاب جرم هستند خواهند فهمید که دستگاه قضایی با آنها برخورد خواهد کرد و راه فراری از چنگال قانون برای آن ها وجود ندارد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: بارها رئیس قوه قضائیه گفته است که برخورد سخت و محکمی در انتظار متجاوزین به عنف و اخلالگران نظم عمومی است و احکام این افراد در ملأعام اجرا خواهد شد.

اظهارات خبرنگاری که طعم زورگیری را چشید

میلاد محمدی یکی از خبرنگارانی است که مدتی قبل مورد زورگیری قرار گرفت، وی در تشریح جزئیات حادثه به خبرنگار قضایی فارس گفت: 16 بهمن ماه سال جاری حوالی ساعت 21 در خیابان شهید قرنی از سوی سه سرنشین یک موتور پولسار آبی رنگ مورد زورگیری قرار گرفتم.

وی افزود: دو نفر از سرنشینان موتور از پشت سر با یک چاقو به من حمله کردند و پس از زخمی کردن دست و سر من گوشی همراهم را به سرقت بردند.

من در روز حادثه دوربین عکاسی و مقداری پول به همراه داشتم اما با داد و فریادهایم اجازه ندادم چیز بیشتری به سرقت ببرند و کل زورگیری هم 30 ثانیه بیشتر طول نکشید.

این خبرنگار با اشاره به پیگیری های خود برای یافتن سارقان گفت: با پیگیری‌هایی که داشتم متوجه شدم که این موتور سواران تاکنون بیش از 30 مورد زورگیری در این منطقه داشته‌اند، با توجه به اینکه این اتفاق در نزدیکی بانک سرمایه رخ داد احتمال دادم که دوربین‌های بانک تصاویری را ضبط کرده باشند به همین جهت با دریافت حکم قضایی برای بازبینی فیلم به بانک مراجعه کردم.

وی افزود: در بازبینی‌ها چیزی مشخص نشد اما رئیس بانک سرمایه صراحتاً اعلام کرد که تاکنون فیلم 4 تا 5 زورگیری سرنشینان پولسار آبی رنگ را که از طریق دوربین‌های بانک به ثبت رسیده در اختیار نیروی انتظامی قرار داده اما آن‌ها هیچ اقدامی نکرده‌اند،‌ بدون شک کیفیت تصاویر ضبط شده از طریق دوربین بانک کمتر از فیلم زورگیری اخیر نبوده است.

محمدی در ادامه به واکنش نیروی انتظامی به این اتفاق اشاره کرد و گفت: من پس از حادثه به کلانتری 107 فلسطین مراجعه کردم و آن‌ها هم تشکیل پرونده دادند اما حرف پلیس آگاهی میدان نیلوفر که پرونده را بررسی می‌کردند این بود که نباید مقاومت می‌کردم و اگر چاقو خوردم مقصر خودم هستم.

آن ها خیلی اصرار داشتند که چون نیروی کافی ندارند نمی‌توانند پوشش دهی مناسب داشته باشند مردم باید خودشان مراقب باشند و به ویژه در شب از عابر بانک استفاده نکنند، ‌آیا این توجیه منطقی است؟

وی خاطرنشان کرد: باید با توجه به اتفاقاتی که چندین بار آن هم در یک منطقه رخ داده نیروی انتظامی پیگیری ویژه ای داشته باشد.


دستگاه قضایی در برخورد با زورگیران کوتاهی نکرده است

محسن 29 ساله معتقد به ریشه یابی در علل بروز اینگونه جرائم است، وی می‌گوید: به نظر من اینگونه جرائم خشن در جامعه ما عادی شده و برخوردهای قضایی نتوانسته در این زمینه بازدارنده باشد.

محسن در ادامه می‌گوید: من در منطقه نظام آباد زندگی می‌کنم و در مدت زمان سکونت در این منطقه شاهد زورگیری‌ها و جرائم خشن زیادی بوده‌ام، البته دستگاه قضایی در برخورد با مجرمین کوتاهی نکرده و خوشبختانه توانسته با ورود به موقع از افزایش اینگونه جرائم جلوگیری کند.

این دانشجو صدور حکم اعدام را برای اینگونه جرائم الزامی می‌داند و می‌گوید: قاضی صلواتی به حق این احکام را صادر کرده و طبق قانون هم مجازات محاربه شامل حال دو تن از این زورگیران شده است، البته اینگونه برخوردها در صورتی که استمرار داشته باشد می‌تواند نقش بازدارندگی را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه در یک ماه اخیر در جاده مخصوص کرج 16 نفر مورد زورگیری قرار گرفته‌اند گفت: برخورد دستگاه قضایی با پرونده 4 زورگیر مسلح برخوردی خاص بوده چرا که این موضوع در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

وحشت زورگیران از برخورد قاطع دستگاه قضایی

سعید فروشنده بوتیکی در میدان امام حسین است که در پاسخ به این پرسش که آیا برخورد دستگاه قضایی با زورگیران در کاهش جرائم تأثیر داشته یا نه می گوید: نمی‌توانیم تاثیر مجازاتی مثل اعدام را کمرنگ تصور کنیم، به هر حال بسیاری از افرادی که پیش از اعدام 2 زورگیر خشن جرائم این چنینی را مرتکب شده‌اند پس از برخورد قاطع دستگاه قضایی به خود آمده‌اند و حداقل از ترس مجازات تا حدودی از جرم فاصله گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: پیش از اعدام در اطراف میدان امام حسین گاها شاهد زورگیری‌هایی بودیم که خوشبختانه در حال حاضر کمتر شده است.

دستگاه های ذی ربط برخورد با زورگیران را در الویت قرار دهند

مرجان دختر 28 ساله‌ای است که در خصوص برخورد دستگاه قضایی می‌گوید: به عقیده من برخورد نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بازدارنده نبوده چرا که اگر این برخوردها تأثیر داشت الان برادر من به دلیل ضربه چاقوی یکی از همین زورگیرها در بیمارستان نبود.

وی در تشریح حادثه‌ای که برای برادرش رخ داده می‌گوید: دو روز پیش طی تماسی از سوی بیمارستان به ما خبر دادند که برادرم با ضربات چاقو مجروح شده است.

وی ادامه داد: به محض اینکه به بیمارستان رفتیم متوجه شدیم که برادرم به دلیل شدت ضربه تحت عمل جراحی قرار گرفته و متأسفانه زورگیران مبلغ وامی را که از بانک برای مراسم ازدواج خود تهیه کرده بوده ربوده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های ذی ربط برخورد با زورگیران را در اولویت قرار دهند و اشد مجازات را برای آن‌ها اعمال کنند.

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...