نسخه چاپی

ورود "رایتل" به مدارس ممنوع است

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح باید و نبایدهای ورود موبایل به ویژه رایتل به مدارس، نه تنها اجرای این طرح را به نفع نظام آموزشی عنوان نكرد، بلكه استفاده از این فناوری در شرایط فرهنگی‌ و اجتماعی جامعه را آسیبی بزرگ به دانش‌آموزان برشمرد.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، مهدی نوید ادهم با بیان اینکه هر فناوری در ابتدای ورود با محاسن و معایبی همراه است، گفت: کارکرد فناوری‌ها متناسب با شرایط مکانی، زمانی و موقعیت مخاطبان متفاوت است، لذا در ورود هر نوع فناوری جدید باید این مثلث هماهنگ با یکدیگر برقرار شود تا فناوری اثربخشی مناسبی داشته باشد.

وی افزود: برخی از مکان‌ها احتیاج به آرامش کامل دارند، لذا در چنین مکانی توجه به زمان و مخاطب، اصل ورود فناوری و امکانات جدید به آن مکان است، به عنوان مثال وجود رادیو و تلویزیون که سال‌هاست وارد زندگی اجتماعی شده، در مکانی همانند اتاق عمل به لحاظ شرایط زمانی و موقعیت مخاطب توجیهی ندارد، چرا که در این محیط، مخاطب نیاز به آرامش کامل دارد لذا صرف استفاده از امکانات جدید، علی‌رغم همه محاسنی که دارند، با توجه به شرایط مخاطب، قابل توجیه نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه درباره بحث ورود موبایل و رایتل به مدارس به عنوان یکی از فناوری‌های روز، گفت: برای پاسخ دادن به این سوال که آیا مزایای ورود موبایل به مدارس بیش از معایب آن است، ابتدا باید این موضوع متناسب با شرایط مدرسه، اهداف و کارکردهای آن مورد بررسی قرار بگیرد.

نوید ادهم در توضیح بیشتر ادامه داد: محیط مدرسه، محیط یادگیری است و مدیریت سیستم نظام آموزش و پرورش به گونه‌ایست که باید شرایطی برای آن تعریف شود که اثربخشی مناسب داشته باشد تا حداکثر یادگیری اتفاق بیفتد و همه عوامل مداخله‌گر و مزاحم در آن کنترل شود.

ورود موبایل به کلاس با اهداف آموزشی سازگار نیست

وی با بیان اینکه مدرسه مکانی است که دانش‌آموزان برای یادگیری نیاز به محیط آموزشی آرام و بدون حاشیه‌ای دارند، اظهار کرد: حتی در مکان‌هایی که به ناچار مدارس در خیابان‌های پرتردد و یا شلوغ از لحاظ آلودگی‌های صوتی احداث می‌شود، تلاش بر این است تا با استفاده از آخرین تعریف‌های استاندارد طراحی ساختمان، مزاحمت‌های صوتی به حداقل برسد تا روند آموزشی دانش‌آموزان تحت‌الشعاع قرار نگیرد، بنابراین در چنین تعریفی که از محیط نظام آموزشی وجود دارد، استفاده از دستگاهی به نام "موبایل" در کلاس، قطعا با اهداف آموزشی سازگار نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین خاطر نشان کرد: مثال عینی این موضوع در این است که شرایط کلاس به گونه‌ایست که باید در آرامش، دانش‌آموزان فرآیند یادگیری را پشت سر بگذارند و اگر در حین تدریس معلم و یا انجام برنامه‌های آموزشی، صدای زنگ موبایل یکی از دانش‌آموزان این فضا را بر هم زند، نمی‌توان تعریفی که از کلاس درس در نظام تعلیم و تربیت تدوین شده را به درستی دنبال کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر آسیب‌های ظاهری که از ورود موبایل به کلاس‌های درس وارد می‌شود، باید آثار منفی دیگری را برای آن برشمرد، چرا که آسیب‌های اخلاقی و تربیتی نیز در ادامه ورود موبایل به مدارس شکل خواهد گرفت. از جمله استفاده از پیام‌های نامناسب از طریق بلوتوث و غیره، می‌تواند بخشی از این آسیب‌ها باشد. هر چند که می‌توان این موارد را نیز از لحاظ اخلاقی، اعتقادی و تربیتی کنترل کرد و بسیاری از دانش‌آموزان ما نیز پایبند به چنین اخلاق و رفتارهایی هستند، اما در مجموع آسیب‌هایی که از لحاظ آموزشی به دانش‌آموزان وارد می‌شود، قابل جبران و کنترل نیست.

به گفته نوید ادهم، با توجه به جایگاهی که نظام آموزشی و تعلیم و تربیت در دنیا دارد، اکثر کشورهایی که مهد تکنولوژی هستند، ورود موبایل به مدارس را در بخشنامه‌ها و قوانین خود ممنوع کرده‌اند و این نشان می‌دهد که محیط آموزشی باید محیطی باشد که دانش‌آموز صرفا به بحث آموزش بپردازند و حضور فیزیکی دانش‌آموزان در کلاس‌ و محیط‌های یادگیری، اهمیت بسزایی دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به معایبی که ورود تلفن همراه و کارکردهای منفی آن در سیستم آموزشی دارد، بسیاری از کسانی که در گذشته با یک نگاه افراطی به بحث IT و ورود آن به مدارس نگاه می‌کردند، امروز این نگاه افراطی را ندارند و معتقدند که آموزش از راه دور به همان معنای واقعی، دوری از آموزش است، در حالی که حضور فیزیکی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به مراتب کارکردهایی دارد که قابل مقایسه با هیچ نوع آموزش دیگری نیست.

ورود رایتل به مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ورود پایلوت "رایتل" به مدارس که هفته گذشته از سوی یکی از مسوولان آموزش و پرورش اعلام شد، گفت: تاکنون چنین طرحی به شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است و با توجه به اینکه عملیاتی شدن اینگونه برنامه‌ها در مدارس باید مصوبه این شورا را به همراه داشته باشد، لذا امکان اجرای آن قبل از صدور مجوز وجود ندارد، ضمن آنکه با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی کنونی، استفاده از موبایل و رایتل در مدارس مورد تایید شورای عالی آموزش و پرورش نیست.

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...