نسخه چاپی

هفته مرخصی اجباری برای تازه پدرها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه)، با تصویب جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، ‌افزایش مرخصی زایمان مادران به 9 ماه و پیش‌بینی دو هفته مرخصی اجباری برای پدران را به تصویب رساندند و مقرر كردند كه این قانون به مادرانی كه فرزندشان هنوز 9 ماهه نشده نیز تسری یابد.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، بر اساس ماده واحده لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده از تاریخ لازم‌الاجرا این قانون، کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم جمعیت و خانواده مصوب 1372 و سایر قوانین که بر اساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود.

طبق تبصره یک ماده واحده،‌ دولت می‌تواند هر پنج سال یک بار با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخص‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخص‌های مندرج در قوانین برنامه پنج ساله با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها بر اساس تعداد فرزندان اقدام کند.

در تبصره 2 ماده واحده این لایحه نیز مصوب شد مرخصی زایمان مادران به 9 ماه افزایش یابد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند.

طبق تبصره 2 ماده واحده این لایحه، این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به 9 ماهگی نرسیده است، تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن 9 ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

نمایندگان مجلس با 155 رای موافق، 5 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر، این لایحه را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی جزئیات ماده واحده این لایحه، موسی غضنفرآبادی نماینده بم در اخطاری مستند به اصل 85 قانون اساسی گفت که بر اساس این اصل،‌مجلس نمی‌تواند شان قانونگذاری خود را به فرد دیگری واگذار کند.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز این اخطار را وارد دانست چرا که در تبصره یک ماده واحده آمده بود که دولت می‌تواند هر پنج سال یک بار نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها بر اساس تعداد فرزندان اقدام کند.

به گفته رییس مجلس، تعیین امتیازات یا محدودیت‌ها وجه قانونگذاری داشته و قابل واگذاری به دولت نیست بلکه شان قانونگذاری است و در حیطه وظایف مجلس است.

این اخطار قانون اساسی با تایید رییس مجلس به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با 157 رای موافق، 9 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر به آن رای دادند و مقرر شد که دولت با ارائه لایحه به مجلس نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها بر اساس تعداد فرزندان اقدام کند.

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...