نسخه چاپی

چاره‌جویی لاریجانی از آیت الله هاشمی

عکس خبري -چاره‌جويي لاريجاني از آيت الله هاشمي

شب‌ در مجلس‌ ماندم‌. جمعی‌ از وزراء آقایان‌ بهزاد نبوی‌ و [محمد] سلامتی‌،[مصطفی‌]هاشمی‌[طبا]، [محمدعلی‌]نجفی‌، [هادی‌]منافی‌ و [محسن‌]نوربخش‌ رئیس‌ بانك‌ مركزی‌شام‌ مهمان‌ من‌ بودند. گروه‌ تند رو كابینه‌ هستند. راجع‌ به‌ جناح‌ مقابل‌ مطالبی‌ داشتند.

به گزارش نما، ایت الله هاشمی در مرور خاطراتش از 2 اسفند 1361 آورده است؛

ملاقات ۶ عضو تندرو کابینه با هاشمی / پیام هاشمی در پی سوء قصد به جان واعظ طبسی

پیش‌ از دستور درباره‌ سوء قصد به‌ جان‌ آقای‌ [عباس‌ واعظ]طبسی‌ صحبت‌ کردم‌. اعتبار نامه‌آقایان‌ [علی‌ اکبر]پور استاد و [علی‌ نقی‌ سید]خاموشی‌ مطرح‌ شد که‌ آقایان‌ فواد کریمی‌ و[کاظم‌]اکرمی‌ نمایندگان‌ اهواز و همدان‌ اعتراض‌ کردند. به‌ کمیسیون‌ تحقیق‌ ارجاع‌ شد. بعضی‌ فکرمی‌کنند به‌ خاطر اینکه‌ اینها بازاریند با آنان‌ مخالفت‌ می‌کنند. چند لایحه‌ به‌ تصویب‌ رسید.

در تنفس‌ دیروز برای‌ خانواده‌های‌ شهدا و گروهی‌ دیگر که‌ برای‌ تماشا به‌ مجلس‌ آمده‌ بودند،صحبت‌ کردم‌ و تحلیلی‌ از وضع‌ جنگ‌ ارائه‌ دادم‌؛ معمولا گروهی‌ از ارگانهای‌ مختلف‌ به‌ عنوان‌تماشاچی‌ به‌ مجلس‌ می‌آیند و توقع‌ دارند که‌ من‌ برای‌ آنها صحبت‌ کنم‌ و وقت‌ تنفس‌ که‌ بایداستراحت‌ کنم‌ صرف‌ آنها می‌شود. عصر نمایندگان‌ زابل‌ آمدند و راجع‌ به‌ خطر افغان‌ها در مرزمطالبی‌ داشتند که‌ آنها را به‌ آقای‌ [خسرو] تهرانی‌ معرفی‌ کردم‌ که‌ در جلسه‌ شورای‌ تأمین‌ شرکت‌کنند و مطالبشان‌ را بگویند.

شب‌ در مجلس‌ ماندم‌. جمعی‌ از وزراء آقایان‌ بهزاد نبوی‌ و [محمد] سلامتی‌،[مصطفی‌]هاشمی‌[طبا]، [محمدعلی‌]نجفی‌، [هادی‌]منافی‌ و [محسن‌]نوربخش‌ رئیس‌ بانک‌ مرکزی‌شام‌ مهمان‌ من‌ بودند. گروه‌ تند رو کابینه‌ هستند. راجع‌ به‌ جناح‌ مقابل‌ مطالبی‌ داشتند. آقای‌ صیاد[شیرازی‌] از جبهه‌ تلفن‌ کرد و گفت‌ وقت‌ عملیات‌ چند روز تأخیر افتاده‌ و از من‌ خواست‌ در مراسم‌فارغ‌التحصیلی‌ آموزشگاه‌ شرکت‌ کنم‌، گفتم‌ از آقای‌ رئیس‌ جمهور درخواست‌ شود.


ملاقات باهنر و بادامچیان با هاشمی درباره دولت/ تماس تلفنی هاشمی با شهردار تهران درباره مترو

در خاطرات آیت الله از 2 اسفند 1363 نیز نوشته شده؛

بعد از نماز و کمی‌ ورزش‌ و صبحانه‌ و دیدن‌ گزارشها، به‌ جلسه‌ علنی‌ رفتم‌. بحث‌ در کلیات‌ بودجه‌ بود. بعد از تنفس‌، به‌ دفترم‌ آمدم‌. ظهر، آقای‌ [حسن‌] جعفری‌، نماینده‌ شهر بابک‌ آمد. از مخالفت های‌ حزب‌ [جمهوری‌ اسلامی‌] وطرفداران‌ امام‌ جمعه‌ مرحوم‌ شهر با ایشان‌، گله‌ داشت‌. آقایان‌ [اسدالله‌] بادامچیان‌ و [محمدرضا]باهنر آمدند و با بودجه‌ دولت‌ مخالفت‌ داشتند. خواهان‌ تشکیل‌ جلسات‌ سری‌ مجلس‌، برای‌ گفتن‌نظراتشان‌ شدند.

عصر، آقای‌ علامه‌ سیدفضل‌الله‌ از علمای‌ لبنان‌ آمد و اوضاع‌ لبنان‌ را گفت‌. تشکیل‌ حکومت‌اسلامی‌ در لبنان‌ را در این‌ نزدیکی‌ها بعید می‌داند، ولی‌ به‌ قدرت‌ رسیدن‌ مسلمانان‌ را [در لبنان‌]بعید نمی‌داند. آقای‌ چهپور [مدیر عامل‌ شرکت‌ اتوبوسرانی‌] آمد. گزارشی‌ از شرکت‌ واحد داد و بودجه‌ بیشترمی‌خواست‌. اتحادیه‌ حلوا سازان‌ اهل‌ جاسب‌، همراه‌ با آقای‌ جاسبی‌ آمدند. پول‌ برای‌ کمک‌ به‌ جبهه‌ها و دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ آوردند و برای‌ گرفتن‌ اجازه‌ ورود کنجد برای‌ حلوا سازی‌ کمک‌ خواستند. تا ساعت‌ 8 در دفترم‌ کار کردم‌ به‌ خانه‌ آمدم‌. با [آقای‌ محمد نبی‌ حبیبی‌] شهردار تهران‌، تلفنی‌ درباره‌ مترو صحبت‌ کردم‌ که‌ احساس‌ پشتگرمی‌ کند.

مخالفت امام با درخواست حضور در شورای امنیت / درخواست تلفنی مهدوی کنی از هاشمی
در خاطرات هاشمی از 2 اسفند 1364 به مخالفت امام باحضور در شورای امنیت اشاره شده است؛

تا ساعت ده و نیم صبح در منزل بودم. آقای مهدوی کنی تلفنی خواست که تشییع جنازه شهدای هواپیمای ساقط شده دیروز، به فردا بیفتد. قرار بود امروز بعد از نماز جمعه تشییع شوند. قبول کردم. تلفنی به احمدآقا گفتم از امام بپرسد که آیا با شرکت ما در شورای امنیت [سازمان ملل] موافقند یا خیر. امام جواب دادند که مخالفند. در نماز جمعه درباره آثار و اهمیت عملیات والفجر 8 صحبت کردم. احساسات مردم خیلی خوب است. آقای [حسن] روحانی اطلاع داد که امروز هم پنج هواپیمای دشمن سرنگون شده. آقای [منصور] ستاری از افسران با سواد و مجرّب نیروی هوایی کشور، پدافند هوایی را در منطقه، بسیار خوب اداره می‏کند.

عصر احمدآقا آمد و در مورد تعیین نماینده امام در سپاه به جای آقای محلاتی مشورت کرد. گفتم نباید فرماندهان سپاه در حال حاضر برنجند، زیرا در جنگ اثر بد می‏گذارد. از جبهه آقای [محسن] رفیق‏دوست، تلفنی صحبت کرد. نگران حملات آینده‏اند. عده‏ای از بستگان برای دیدن و کار آمدند. در گزارش‏ها موضوع سقوط هواپیمای مسافربری ما انعکاس وسیعی دارد.


چاره جویی لاریجانی از هاشمی / دستور قاطع هاشمی درباره بازگشت سفرا از اروپا
آیت الله در بیان خاطراتش از 2 اسفند 1367 نیز می گوید؛

به مجلس رفتم. بیشتر تلکس های بین المللی مربوط به حوادث مربوط به کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی است1. جامعه اقتصادی اروپا 2 همگی سفیران شان را از ایران فر ا خوانده اند. به آقای [علی محمد] بشارتی گفتم وزارت خارجه اعلان کند که ما هم متقابلاً سفرایمان را می خوا نیم. پیش از دستور درباره تصمیم جامعه اقتصادی اروپا صحبت کردم و از روش غرب انتقاد نمودم3.

لایحه مالیات تعاون بازسازی مطرح بود. برای شرکت در مراسم افتتاح چند رشته در مقطع دکتری به دانشگاه تربیت مدرس رفتم که تا ظهر طول کشید. سخنرانی کردم 4. آنها برای بودجه بیشتر و زمین مجاور و حمایت سیاسی استمداد کردند. به مجلس برگشتم.
ظهر گروه سازمان تبلیغات اسلامی در کردستان آمدند. گزارش کار دادند و برای بودجه بیشتر استمداد کردند. عصر سفیرالجزایر آمد. درباره تقویت روابط و رسیدگی به وضع معلولان و خانواده های شهدایشان صحبت شد. تعاونی تاکسی داران آمدند و برای اصلاح قانون بیمه خود و گرفتن تاکسی نو استمداد کردند؛ چند سال است که تاکسی داده نشده و معمولا یک تاکسی بعد از پنج سال بایستی تعویض شود. آقای نصر آمد. درباره دفتر نظارت بر امور مجروحان جنگی صحبت شد. گفتم تحویل بنیاد جانبازان شود.

آقای ملک زادگان فرمانده نداجا [= نیروی دریایی ارتش] آمد. گزارش سفر دریایی ناوها را داد و اجازه گرفت یک موشک چینی ساحل به دریا را که اخیر اً روی ناو سوار کرده اند، آزمایش کنند و نیز برای مذاکره با پاکستانی‌ها . آقای [محمد جواد] لاریجانی آمد. درباره
مسائل جاری با غرب، احساس می شود سیاست وزارت خارجه به هم خورده است؛ چاره جویی خواست. تا ساعت هشت و نیم شب در دفترم کار کردم5.

1- رادیو بی بی سی در بخش انگلیسی بعد از ظهر امروز (سه شنبه ) خود پیرامون تصمیم دولت ایران دایر بر فراخوانی سفرا و رؤسای هیأت های نمایندگی ایران از کشورهای عضو بازار مشترک اروپا به تهران اعلام کرد: « این مهم ترین قطع روابط میان ایران و جهان غرب پس از جریان گروگانگیری آمریکاییان در تهران در اوایل انقلاب ایران در ده سال گذشته محسوب می شود. وزارت خارجه ایران و جناح میانه رو این کشور، اعلام کرد در پاسخ به تصمیم جامعه اروپا مبنی بر فراخوانی 12 فرستاده ارشد خود از تهران که حکایت از قطع روابط سیاسی دارد، ایران نیز دیپلمات های خود را از اروپا فرا می‌خواند. وزارت خارجه ادامه داد که حکم مرگ صادره از سوی آیت الله خمینی برای «سلمان رشدی» مورد تأیید همه رهبران مسلمانان در سراسر جهان می باشد. این موضوع کلی نمی باشد، زیرا برای مثال هیچ کشور برای عربی مسلمان این تصمیم رهبر ایران را مورد تأیید قرار نداده است. وزارت خارجه ایران ضمن ابراز تأسف از امتناع جامعه اروپا در محکومیت کتاب «سلمان رشدی» مبنی بر کفرآمیز بودن آن تأکید کرد، فرد میانه رو یعنی رئیس مجلس ایران آقای رفسنجانی، این کتاب را طرح توطئه امپریالیست ها علیه اسلام حقیقی توصیف کرده‌است.»

٢ - پیش از تشکیل«اتحادیه اروپا»، کشورهای اروپایی «جامعه اقتصادی اروپا» را با هدف نزدیکی اقتصادی به یکدیگر تأسیس کرده بودند.

٣ - در این نطق آمده است: « تصمیم جامعه اقتصادی اروپا در خصوص فراخوانی نمایندگانشان از ایران نشان داد که مسئله کتاب ضاله آیات شیطانی و مسائل بعدی آن کاملاً طراحی و برنامه ریزی شده بوده است و ما در همان شروع حرکت، چنین چیزی را حدس زدیم و همه شواهد این مسأله را تأیید می کند که امپریالیسم غرب برای مبارزه با اسلام، آن هم اسلام راستین و ناب، برنامه‌ریزی کرده است. آنها مدتی فکر می کردند با متهم کردن ایران اسلامی به جنگ طلبی به این هدف می رسند که این حربه از دستشان گرفته و معکوس شد و امروز حربه فرهنگی دیگری را مطرح کرده اند که بی شک در این مصاف هم کفر جهانی با شکست روبرو خواهد شد. امپریالیسم غرب از راه تزویر و ریاکاری، یعنی انگ مخالفت با آزادی به رهبری انقلاب و انقلاب ما هیچ طرفی نمی بندد. آنهایی که برای شهادت جمعی از مردم در پاکستان و کشمیر، هیچ اخمی به صورتشان نیاوردند، چطور می توانند برای حفظ جان یک نفر، آن هم کسی که دل صدها میلیون انسان را رنجاند و به مقدس‌ترین نهادهای جهان آفرینش اهانت کرد، دل بسوزانند. آنها فکر می‌کنند با این شیوه های ریاکارانه می‌توانند بین مراکز فرهنگی دنیا و جمهوری اسلامی ایران فاصله بیندازند و این اشتباه دیگری است. زیرا کسانی که با این ادله از انقلاب ما فاصله می گیرند، هیچ وقت با انقلاب نبودند و برعکس خواست‌های آنها، مسلمانان مخلص دنیا که واقعاً مسلمانند و به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم(ص) احترام می گذارند، تازه می فهمند تنها مرکز دفاع از اسلام که به هر قیمت از اسلام دفاع می کند، ایران و رهبری انقلاب اسلامی ایران است و ما همین ها را می خواهیم.»

۴ - آقای هاشمی در مراسم افتتاح 34 رشته دوره دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تربیت اساتید مورد نیاز کشور را تبلور یکی از آرزوهای دیرینه کسانی که به استقلال و سربلندی کشور و اسلام می‌اندیشیدند، توصیف کرد و گفت: « تأسیس دوره دکتری، گام جسارت آمیزی است که پشتکار و همت بیشتری می‌طلبد و به واقع کشور نیاز به چنین حرکتی دارد. اگر این راه پیموده نشود و ارزش لازم برای آن قائل نشویم، برای رسیدن به استقلال و ارتقاء علمی کشور، شرط لازم و ابزار مهمی را نخواهیم داشت. حضور فعال فارغ التحصیلان این دا نشگاه در دانشگاه های کشور، تأییدکننده عملکرد دانشگاه تربیت مدرس است، اما هنوز این عملکرد به حد مطلوب نرسیده و در آینده امید بیشتری به آن می رود.»

5- رادیو بی بی سی گفت: « امروز آیت الله خمینی طی پیامی به روحانیون ایران از کسانی که می‌گویند انقلاب به هدف‌هایش نرسیده است، شدیداً انتقاد کرد. در ضمن آیت الله خمینی گفت که تحریم اقتصادی و دیپلماتیک موجب آن نخواهد شد که وی فرمان خود را لغو کند. در واقع این پیام باید در سالگرد انقلاب منتشر می شد. چون یک بررسی کلی از اوضاع ایران مخصوصاً بعد از جنگ هست. گرچه خطاب اصلی آیت‌الله تأکید بر اهمیت نقش روحانیت در اسلام بود، ولی عملاً آیت الله در این پیام به مسائل بسیاری اشاره کرد و به کسانی پاسخ داد که معمولاً این انتقاد را مطرح کرده‌اند که دخالت روحانیون در سیاست، چیزی جز تیره روزی برای ایران به بار نیاورده است.»

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...