نسخه چاپی

توافقات اولیه میان مخالفان و دولت سوریه

وزیر امور خارجه روسیه با استقبال از تغییرات به وجود آمده در مواضع مخالفان و دولت سوریه برای آغاز مذاكرات اعلام كرد، با اتحادیه عرب به توافق‌هایی دست یافته تا بر اساس آن مذاكرات مستقیم میان دولت و مخالفان سوری آغاز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشستش با نمایندگانی از اتحادیه عرب که در مسکو برگزار شد، گفت: با اتحادیه عرب مذاکرات سازنده‌ای داشتیم و هر دو از خروج روند سیاسی بحران سوریه از رکود استقبال می‌کنیم و توافق‌هایی برای آغاز هر چه سریعتر مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان و نیز چگونگی برگزاری این مذاکرات میان اتحادیه عرب و روسیه به دست آمد.

وی گفت: به نظر ما هیچ یک از دو طرف درگیر در سوریه نمی‌توانند با استفاده از زور و سلاح پیروزی خود را در این کشور مسجل کنند و مذاکرات سیاسی تنها راه برای پایان دادن به خشونت‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: روسیه و اتحادیه عرب مواضع متناقض ندارند و مسکو اتحادیه عرب را یک طرف تاثیرگذار در جریانات سوریه می‌داند و از نقش اتحادیه عرب در پایان دادن به بحران سوریه قدردانی می‌کند.
لاوروف ادامه داد: ما از اعزام ناظران عرب به سوریه برای نظارت بر آتش بس در این کشور حمایت می‌کنیم اما در شرایط کنونی ظاهرا این امر قابل اجرا نیست.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: مواضع ما با اتحادیه عرب درخصوص توقف فوری خشونت‌ها و آغاز مذاکرات شبیه به هم است و هر دو در اجرای توافقنامه ژنو متفق‌القول هستند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس مطبوعاتی که وزرای امور خارجه عراق، مصر و لبنان نیز در آن حضور داشتند با مهم دانستن نقش روسیه در تحولات سوریه گفت: اتحادیه عرب از توافقنامه ژنو که با حمایت پنج عضو دائم شورای امنیت همراه بود حمایت می‌کند و خواستار تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل در سوریه است اما مکانیزم‌های اجرایی این طرح ظاهرا هنوز وجود ندارد.

وی ادامه داد: اتحادیه عرب از طرح معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه حمایت می‌کند و ما امیدواریم مذاکراتمان با روسیه باعث شود روسیه نیز از این طرح حمایت کند.
دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ما از بشار اسد خواستیم تا قدرتش را به معاونش واگذار کند و او نیز مذاکرات مستقیم با مخالفان را فورا آغاز نماید اما این امر محقق نشد.

نبیل العربی در ادامه با اشاره به تعلیق مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب گفت: روابطمان با دمشق هنوز ادامه دارد و اتحادیه عرب تنها مشارکت دمشق در نشست‌های این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده و سوریه عضو موسس اتحادیه عرب است و عضو اتحادیه عرب نیز باقی می‌ماند.

نبیل العربی در پایان گفت: وضعیت در سوریه به حالتی در آمده که دیگر قابل تحمل نیست و خشونت‌ها هر چه سریعتر باید متوقف شود.

وزیر امور خارجه روسیه در افتتاحیه نشست خود با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که حل و فصل بحران سوریه با زور ممکن نخواهد بود و استفاده از شیوه نظامی به جای راه نمی‌برد.

۱۳۹۱/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...