نسخه چاپی

چرا امام رضا(ع) خواهرش را معصومه خواند

حضرت معصومه(س) در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت كه امام هشتم برادر آن حضرت او را كه نامش فاطمه بود معصومه خواند و فرمود: كسی كه حضرت معصومه(س) را در قم زیارت كند مانند آن است كه مرا زیارت كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، دهم ربیع الثانی مصادف است با وفات خواهر بزرگوار امام رضا(ع) یعنی حضرت فاطمه معصومه(س)، به همین منظور در دو بخش، ورود حضرت معصومه(س) به قم و ثواب زیارت آن حضرت را بررسی می‌کنیم.

ورود حضرت معصومه(س) به قم و استقبال از ایشان

علامه محمدباقر مجلسى در جلد ۵۷ کتاب بحارالانوار، صفحه ۲۱۹ دراین باره دو روایت نقل کرده است:

حضرت رضا(ع) به دعوت مأمون در سال ۲۰۰ هجری از مدینه به خراسان آمد، حضرت معصومه(ع) نیز در سال ۲۰۱ برای دیدار برادر، از مدینه رهسپار خراسان شد البته در این سفر دور، گروهی از برادران و خدمتکاران به همراه حضرت معصومه(ع) بوده‌اند. وقتی که به ساوه رسیدند، حضرت معصومه(ع) بیمار شد، پرسید از این مکان تا قم چقدر راه است؟ عرض کردند: ۱۰ فرسخ، به خدمتکار دستور داده که به جانب قم رهسپار شوند،‌ به این ترتیب به قم آمد و به منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود، وارد شد.

اما روایت صحیح‌تر این است: چون خبر ورود آن بانوی با عظمت حضرت فاطمه معصومه(س) به آل سعد رسید، همگی به اتفاق به استقبال او رفتند تا او را به قم دعوت کنند، در میان آنها موسی‌بن خزرج به کاروان حضرت معصومه(ع) رسید، زمام شتر آن حضرت را گرفته و به طرف قم آمد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیریی کرد، ولی پس از ۱۶ یا ۱۷ روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربست و پسران سعد را در سوگ خود نشانید.

ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه (س)

حضرت معصومه(س) در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت که امام هشتم برادر آن حضرت او را که نامش فاطمه بود «معصومه» خواند و فرمود: مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى»؛ کسی که حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

مرحوم علامه مجلسى از شیخ صدوق(ره) روایتى ارزشمند درباره ارزش زیارت فاطمه معصومه (س) نقل می‌کند:

قَالَ سَألْتُ اَبَا الْحَسَن ِالر ِّضَا(ع) عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِمُوسَى بْن ِجَعْفَر (ع)، فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةَ؛

راوى گوید: از امام رضا(ع) درباره حضرت فاطمه معصومه(س) پرسیدم. آن حضرت فرمود: هرکس قبرش را با معنویت زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

همچنین حضرت معصومه(س) از نظر کمالات علمی و عملی بی نظیر است از این رو اگرچه مرقد مطهرش آشکار است و همانند مرقد مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی نیست ولی مطابق مکاشفه‌ای که برای بعضی از اولیای خدا روى داده امام باقر یا امام صادق علیهم السلام فرمودند: کسی که مرقد حضرت معصومه علیها سلام را زیارت کند به همان مقصودی نایل خواهد شد که از زیارت قبر حضرت زهرا سلام الله علیها نایل می‌شود.

۱۳۹۱/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...