نسخه چاپی

دردسر تازه برای آنگلا مركل

آلمان‌ها به اتفاق آرا یوآخیم گائوك، كشیش ضد كمونیست سابق و فعال حقوق بشر از آلمان شرقی را به عنوان رئیس‌جمهور كشورشان كه قوی‌ترین كشور قاره اروپا شناخته می‌شود، انتخاب كردند، انتخابی كه شاید به معنای یك دردسر تازه برای آنگلا مركل، صدر اعظم این كشور باشد.

به گزارش نمانيوز به نقل از ايسنا، گائوك در پست كاملا تشريفاتي رياست‌جمهوري آلمان تهديدي براي مركل در عرصه ملي محسوب نمي‌شود، اما اختيارات اخلاقي وي، استقلال فكري و عدم وابستگي حزبي‌اش مي‌تواند از وي يك شريك دست و پاگير براي دولتي كه در تلاش براي فائق آمدن بر بحران سياسي اروپاست، باشد.

گائوك 72 ساله با كسب 991 راي در شوراي فدرال نشان داد كه از حمايت حداكثري اعضاي پارلمان و نمايندگان محلي به عنوان رئيس كشورش برخوردار است. رقيب اصلي وي بيت كلارشفلد، مبارز ضدنازي بود كه موفق به كسب 126 راي شد.

آلمان‌ها اميدوارند گائوك از فعالان مشهور اعتراضات صلح آميز كه هدايت اعتراضات منجر به فروپاشي ديوار برلين را در سال 1989 را برعهده داشت، اعتبار رياست جمهوري را حفظ كند، پستي كه به دليل رسوايي‌هاي مالي رئيسان جمهور قبلي دچار تزلزل شده است.

وي پس از مراسم سوگند گفت: من اين پست را با احترام بي پايان به كسي پذيرفتم كه پس از يك دوران طولاني فعاليت در عرصه‌ سخت سياسي قرن بيستم جايگاه اصلي‌اش را يافت و توانست پس از 20 سال شاهد شادي تشكيل جامعه دموكراتيك باشد.


مركل پس از تقديم دسته گلي به گائوك گفت: ممكن است ما بر سر برخي مسائل اختلاف نظر داشته باشيم اما هر دو ما بالغ و عاقل هستيم فكر مي‌كنم بتوانيم همكاري خوبي داشته باشيم.

گائوك نيز در مصاحبه با كانال ARD گفت: من وفاداري و صداقتم را به مركل ابراز مي‌دارم ما مي توانيم در چشمان يكديگر نگاه كنيم و مي‌دانم هيچ مورد بي اعتمادي ميان ما نيست.

گائوک، به هیچ حزبی وابسته نیست و مشهور است که در صحبت‌هایش صریح است. او دو سال پیش هم نامزد این سمت شده بود، ولی آنگلا مرکل از انتخاب او حمایت نکرد.

گائوک جانشین کریستین وولف می شود که ماه گذشته به دنبال رسوایی مالی مجبور به استعفا شد.

۱۳۹۰/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...