نسخه چاپی

رای سنای آرژانتین درمورد پرونده آمیا

مجلس سنای آرژانتین روز گذشته با اكثریت آرا با تشكیل كمیسیون حقیقت‌یاب میان تهران و بوینس‌آیرس موافقت كرد.

به گزارش نما، فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: مجلس سنای آرژانتین روز پنج‌شنبه با تشکیل کمیته مشترک حقیقت‌یاب حادثه انفجار مرکز یهودیان، میان این کشور و ایران موافقت کرد.

در حادثه انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» که روز 31 ژانویه سال 1994 رخ داد، 85 نفر از یهودیان آرژانتین کشته شدند. رژیم‌صهیونیستی از آن زمان ایران را به حمایت از این اقدام متهم کرد، با این وجود تاکنون این پرونده باز است و هیچ مدرکی این ادعای اسرائیلی‌ها را تائید نکرده است.

ماه گذشته بود که تهران و بوینس‌آیرس برای بررسی مستقل این پرونده به توافق رسیدند. لابی‌های صهیونیستی و مجمع یهودیان آرژانتین از همان زمان وزیر خارجه این کشور را تحت فشار قرار داده و گفتند که او با امضای این قرارداد هویت یهودی خود را زیر سوال برده است.

رژیم‌صهیونیستی هم پس از توافق تهران و بوینس‌آیرس برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد حادثه «آمیا»، «آتیلیو نوربرتو» سفیر آرژانتین در سرزمین‌های اشغالی را فراخوانده و به این اقدام اعتراض کرد.

با این حال، با وجود لابی سنگین صهیونیست‌ها و تلاش گسترده جامعه یهودیان آرژانتین سنای این کشور روز گذشته با 39 رأی موافق در برابر 31 رأی مخالف با این طرح موافقت کرده است.

با رأی موافق سنای آرژانتین مسیر تشکیل این کمیته هموار شده است. این کمیته متشکل از 5 کارشناس خارجی است که به بررسی این پرونده می‌پردازند و پس از ارزیابی شواهد و مدارک، نتایج خود را در اختیار مقامات قضایی دو کشور قرار می‌دهند.

پذیرش این طرح در سنا با واکنش مثبت سازمان عفو بین‌الملل نیز روبرو شده است. این سازمان روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای این اقدام را ستود. این سازمان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را فرصتی برای حرکت به سمت عدالت دانسته است.

۱۳۹۱/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...