نسخه چاپی

در جمع دانشجويان سيستان و بلوچستان

محسن رضایی رسما كاندیداتوری خود را اعلام كرد

عکس خبري -محسن رضايي رسما کانديداتوري خود را اعلام کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، كاندیداتوری خود را در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان به طور قطعی اعلام كرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، محسن رضایی در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: اولین مسئله این است که سیاست خارجی با دیپلماسی متفاوت بوده چه بسا سیاست خارجی خوبی باشد اما یک دیپلماسی غلط آن سیاست خوب را به نتیجه نمی‌رساند و بالعکس هم هست.

وی افزود: چه دیپلماسی ماهرانه‌ باشد ولی به دلیل سیاست خارجی غلط آن دیپلماسی ماهرانه به نتیجه‌ای نرسد، سیاست خارجی عبارت است از یک تدبیر حکمت و یا خط‌ مشی که منافع ملی و ارزش‌های حیاتی یک کشور را حفظ می‌کند و یا گسترش می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنابراین تدبیر خارجی تدبیر روابط بین‌الملل، تدبیر در مناسبات خارجی است که منجر به تقویت منافع ملی یک کشور و یا ارزش‌های حیاتی یک کشور می‌شود اما دیپلماسی مدیریت روابط و مناسبات است.

رضایی بیان کرد: مدیریت ارتباطات خارجی است که آن سیاست را از حالت رویایی و ایده‌آل و تئوریک به صحنه عمل بکشاند دیپلماسی، مدیریت روابط و مناسبات خارجی است.

وی تصریح کرد: سفرهای خارجی که صورت می‌گیرد سفارتخانه‌هایی که شکل می‌گیرد، جلساتی که به وجود می‌آید، کنفرانس‌ها، همایش‌ها اینها یک نوع مدیریت باید داشته باشند تا آن سیاست خارجی تحقق پیدا کند بنابراین هر سیاست خارجی دارای یک هدفی است و دیپلماسی بر آن است که آن هدف را در روابط و مناسبات تحقق ببخشد اما سیاست خارجی باید پشتوانه‌ای داشته باشد.

قدرت و ثروت دو پشتوانه سیاست خارجی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معمولا دو نوع پشتوانه برای سیاست خارجی ذکر می‌کنند یکی پشتوانه قدرت و دیگری ثروت و اقتصاد است برخی کشورها مانند شوروی‌ها، پشتوانه سیاست خارجی آنها قدرت بود نه ثروت، برخی دیگر مانند ژاپن پشتوانه سیاست خارجی آنها ثروت است نه قدرت، برخی همانند آمریکا پشتوانه سیاست خارجی آنها هم ثروت و هم قدرت است.

رضایی بیان داشت: ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا کنون توانسته‌ایم اولین پشتوانه سیاست خارجی که قدرت است را به وجود آوریم امروز پشتوانه سیاست خارجی ایران قدرت است نه ثروت و اقتصاد، هر سیاست خارجی هم دارای یک پشتوانه‌هایی است لذا سیاست خارجی موفق است که پشتوانه بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: چنانچه یک کشوری بخواهد سیاست خارجی بدون پشتوانه داشته باشد یک شعاری بیش نیست، کشوری می‌تواند سیاست خارجی مؤثر و پیشگامانه‌ای داشته باشد که از پشتوانه‌های اقتصادی و قدرت بالایی برخوردار باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: چرا ایران در سطح منطقه خاورمیانه یک بازیگر اصلی است و اگر او را در جلسات راه ندهند پیرامون مسائلی نظیر فلسطین، سوریه، لبنان و یا عراق به نتیجه‌ای نمی‌رسند چرا آمریکایی‌ها از ایران تقاضا کردند که در رابطه با امنیت عراق، ایران با آنها مذاکراتی داشته باشد و یک کمیسیونی بین ایران و آمریکا برای شکل‌گیری حکومت در عراق درست شد، چرا آنها ایران را در اینجا تحویل گرفتند و تقاضا کردند و چرا آنجایی که تقاضا نمی‌کنند و تحویل نمی‌گیرند با شکست مواجه می‌شوند این به خاطر تأثیرگذاری ایران در یک بخش از جهان است و آن هم در سیاست خارجی.

رضایی تصریح کرد: پس سیاست خارجی باید پشتوانه داشته باشد، پشتوانه قدرتی و پشتوانه اقتصادی و در حقیقت ثروت هر دو مؤثرند اگر پشتوانه سیاست خارجی فقط قدرت باشد عمدتا در یک حوزه‌ای ما محدود می‌شویم اگر در کنار قدرت، اقتصاد و ثروت هم پشتوانه سیاست خارجی ما بشود ما از حوزه نفوذ وسیع‌تری برخوردار خواهیم بود مثلا در زمان صفویه، ایران به نیمی از جهان نفوذ داشت چرا می‌گفتند «اصفهان نصف جهان» چون ایران در زمان صفویه از هند گرفته تا غرب چین، تمام منطقه آسیای مرکزی قفقاز، ایران کنونی و یک قسمتی از خاورمیانه تحت نفوذ ایران بود، کل هند فارسی حرف می‌زدند و در کشمیر 500 شاعر فارسی زبان داشتیم، پاکستان، افغانستان که بخش‌های زیادی از آنها جزو ایران بود خود آسیای مرکزی قفقاز، علت این نفوذ فرهنگی ما در یک گستره وسیعی از دنیا بود به دلیل همان پشتوانه‌های اقتداری ثروتی و یا اقتصادی ایران، با توجه به اینها اولین مسئله که مطرح هست کشوری که نه ثروت دارد نه قدرت اصلا می‌تواند سیاست خارجی داشته باشد.

قبل از انقلاب اسلامی، کشور از سیاست خارجی برخوردار نبود

وی ادامه داد: علت اینکه ایران از زمانی که صفویه سقوط کرد تا قبل از انقلاب اسلامی از سیاست خارجی برخوردار نبود این دلیل بود که نه ثروت داشت و نه قدرت ودر واقع هر ثروت و هر قدرتی که تا قبل از 22 بهمن داشت وابسته به آمریکا بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: چرا ابتدای جنگ تمام سیستم جنگی ایران از کار افتاد، هواپیماهای اف‌14 که می‌رفت بالا با اینکه می‌توانست همزمان شش تا هواپیماهای عراق را سرنگون کند اما نمی‌توانست کاری بکند چون موشک‌های آنها تمام شده بود، هواپیما بود موشک نبود چون موشک‌ها باید از بیرون می‌آمد این هواپیماها بعد از دو ماه از کار می‌افتادند چون قطعه یدکی نمی‌آمد، قدرتی نبود، ثروتی هم نبود لذا ایران سیاست خارجی نداشت.

رضایی افزود: به ایران می‌گفتند «ژاندارم آمریکا در منطقه خلیج‌فارس» این تعبیر و تعریف ایران قبل از انقلاب بود لذا سیاست خارجی، کشوری دارد که از قدرت و ثروت برخوردار باشد ما از 22 بهمن به این طرف صاحب سیاست خارجی شدیم چون مستقل شدیم و پشتوانه این استقلال ابتدا به تولید قدرت و آرام آرام شروع شد به اینکه ما ثروت را تولید کنیم که مواجه با یک رویارویی جدید شدیم.

به رغم موانع زیاد استکبار، از آنها عبور کردیم

وی گفت: ما برای رسیدن به هر یک از این مراحل با مشکلاتی روبه‌رو بودیم تا قبل از اینکه ما به اقتدار برسیم و یک قدرتی را در ایران تولید کنیم که امنیت و پشتوانه سیاست خارجی داشته باشیم لذا موانع زیادی را برای ما درست کردند که ما به قدرت نرسیم ولی ما از بسیاری از این موانع عبور کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جنگ، کودتا و شورش و تمام اینها یک هدف داشت و آن اینکه ایران به قله قدرت نرسد اما نتوانستند، ما امروز قدرت داریم، ما امروز می‌بینیم که سوریه، لیبی، فلسطین، عراق و لبنان به ایران تکیه داده‌اند خود ما هم به قدرت خودمان تکیه داده‌ایم و علاوه بر خود، دیگران هم می‌توانند به این قدرت تکیه کنند.

رضایی یادآور شد: به غزه حمله کردند دو تا موشک فجر5 که به تل‌آویو خورد ماشین جنگی اسرائیل متوقف شد و آقای نتانیاهو هنوز که هنوز داره عقب می‌رود و دولتش بر اثر آن مقاومت سقوط کرد نمی‌تواند دولت تشکیل دهد در انتخابات نتوانست اکثریت را کسب کند این مرحله اول را با موانع فراوان پشت سر گذاشت، اما ایران قله قدرت را گرفت همین که ایران آمد برود به سمت قله ثروت، موانع جدیدی برای ایران ایجاد کردند.

دانش و فناوری و علم را با فروختن استقلال معاوضه نخواهیم کرد

وی اضافه کرد: اولا گمان می‌کردند ایران برای رسیدن به ثروت راهی جز اصل دانش و فناوری ندارد دیر یا زود ایران دست‌هایش را بالا می‌برد، 15 سال گذشت و اینها متوجه شدند که ما داریم مقاومت می‌کنیم و حاضر نیستیم دانش فنی و فناوری و علم را با فروختن استقلال خود به دست آوریم لذا در دو تا دولت سازندگی و اصلاحات با وجود اینکه ایران تسامح و تساهل فراوان انجام داد اما هیچ گونه دانش فنی به ما ندادند، هیچ گونه فناوری به ما ندادند چرا، چون حرف آنها این بود که این مقدار که شما کوتاه آمدید کافی نیست و باید بیشتر از این کوتاه بیایید لذا در میان چشمان ناباور دنیا در حالی که هنوز دولت اصلاحات در ایران بود و صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها شده بود و سال قبل را هم سازمان ملل سال جهانی را به عنوان «گفت‌وگوی تمدن‌ها» یعنی شعار رئیس جمهور ما انتخاب کرده بود ولی سال بعد بوش آمد و زد زیر میز و گفت «این حرف‌ها نیست و ایران هم جزو محور شرارت است» در حالی که ایران در اوج تساهل و تسامح خود بسر می‌‌برد.

کوتاه آمدن کشور در دولت سازندگی و اصلاحات، باج‌خواهی دشمنان را بیشتر کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران سیاست تنش‌زدایی را در پیش گرفته بود ایران هر چه آنها می‌گفتند عمل می‌کرد می‌گفتند نطنز، یو‌سی‌اف اصفهان را تعطیل کنید، گزارشگرها را بیاورید بازدید کنند، بازرسی کنند تمام این کارها صورت گرفت اما آنها گفتند ایران در محور شرارت هست چرا، برای اینکه اینها می‌ترسند که در کنار قدرت، ایران به ثروت برسد برای آنها قدرتی در منطقه به وجود می‌آید که مانع پیشروی آنها در منطقه می‌شود.

رضایی افزود: آمریکا به دنبال نقشه‌ای در منطقه است و یک طرحی دارند که اسم آن را گذاشته‌اند «خاورمیانه جدید» و ایران باید در این نقشه بازی کند اگر خارج از این نقشه بخواهد عمل کند نمی‌تواند، آمریکا چنین نقشه‌ای را برای اروپا ندارد و فقط این نقشه را برای خاورمیانه دارد زیرا اینجا نفت و گاز هست، اینجا اسرائیل هست و امنیتش باید تأمین شود، اینجا منابعی دارد که در جای دیگر نیست طبق این نقشه ایران باید دیکته شده یک نقش را بازی کند خوب نتیجه این دیکته نوشتن یعنی باید از تمام آرزوها و آرمان‌های خود دست بردارد از تمام استقلال و آزادی که دارد دست بکشد و تبدیل به یک مهره‌ای شود که همیشه در یک چارچوب خاص عمل کند و الان هم دعوا بر سر این است که نقش را در منطقه ما باید تعیین کنیم یا آمریکایی‌ها، ما که دنبال جنگ نیستیم، به دنبال بمب اتم نیستیم، ما می‌خواهیم در منطقه خودمان باشیم اما منافع آمریکا و دیکته آنها این است که می‌خواهند برای منطقه بنویسند یک طور دیگه است.

در کنار قدرت، ثروت ایران او را مقتدر خواهد کرد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علت رویارویی ما با آمریکا بر سر این است که اگر ایران پیشرفت کند و بتواند یک قدرت تأثیرگذار بیشتر در منطقه شود باید جلوی این را بگیرند، چرا ما را تحریم اقتصادی کردند مگر ایران چکار کرده بود، حالا چرا تحریم اقتصادی یک کار دیگری می‌کردند از خود این تحریم می‌شود نیات آنها را فهمید، ایران نباید پیشرفت کند، زیرا اگر در کنار قدرت، ثروت هم تولید کند و اقتصادش را درست کند آن موقع تبدیل به یک قدرتی می‌شود که در منطقه باید دیده شود، ملاحظه شود و نقشش را باید قبول کنند، استقلال منطقه‌ای آن را باید قبول کنند و این برای آنها سنگین است به همین دلیل از یک طرف می‌گویند مذاکره و از طرف دیگر فشار می‌آورند مذاکره برای چیست؟ هدف از مذاکره چیست؟ هر کسی می‌خواهد مذاکره کند یک لیست می‌دهد، آمریکایی‌ها که می‌خواهند مذاکره کنند هیچ مذاکره‌ای بدون فهرست نیست آمریکا می‌خواهد بر سر چه چیز با ما مذاکره کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکایی‌ها باید مشخص کنند که بر سر چه چیزی با ما می‌خواهند مذاکره کنند، بر سر محیط زیست، قیمت نفت، بقای اسرائیل، امنیت منطقه، صلح منطقه لذا باید یک فهرست تهیه کنند و در آن اعلام کنند که بر روی دو یا سه موضوع با ایران مذاکره می‌کنیم مگر ایران در مسئله عراق با آمریکایی‌ها در آن کمیسیون مشترک به منظور امنیت عراق مذاکره نکردو همکاری نشد مگر امروز در سازمان ملل و بسیاری از جاها مثل مبارزه با مواد مخدر، ایران یک عنصر فعال نیست مگر ایران در مسئله محیط زیست بیش از آمریکایی‌ها در سازمان ملل فعال نیست پس مذاکره باید معلوم باشد که برای چیست اما اگر مذاکره برای مذاکره باشد، یک قصد بیشتر ندارند و آن اینکه می‌خواهند مذاکره کنند و به ملت‌های منطقه بگویند که تنها نیروی مقاومی که جلوی ما بود آن هم تسلیم شد و پشت میز قرار گرفت.

رضایی تصریح کرد: فرض کنیم رفتیم پشت میز مذاکره، چه به دست می‌آوریم؟ اگر رفتن پشت این میز وضع امروز ما را بدتر می‌کند و حتی ممکن است به جنگ ایران و آمریکا بینجامد که بسیاری از جنگ‌ها بعد از آغاز مذاکرات اتفاق افتاده است خوب این چه فایده‌ای برای ما دارد پس باید فایده مذاکره را آمریکایی‌ها مشخص کنند مگر ادعا نمی‌کنند که به دنبال مذاکره هستند تا جمهوری اسلامی ایران همانگونه که رهبر معظم فرمود «یک نظام منطقی است که جواب منطق را با منطق می‌دهد و به دنبال جنگ نیست».

وی افزود: ایران به دنبال منازعه نیست به دنبال این است که صلح و آرامش در جهان برقرار باشد تا کشورها بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنند و جنگ‌ها برچیده شود و امنیت و آرامش در جهان حاکم شود و امید می‌رود که ملت ایران به کمک شما نسل سومی‌ها و چهارمی‌ها بتواند جایگاهی را که برای آن هزینه گزافی پرداخته تا به اینجا رسیده را به سر منزل مقصود برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نباید نگران تحریم‌ها بود باید تحریم‌ها را خنثی کرد مهم این است که تحریم‌ها با برنامه‌ریزی‌ها با حکمت و برنامه‌ریزی نه با شعار و فقط با یک اراده انقلابی خنثی شود.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کشور با این همه ثروت هنوز درگیر فقر و معیشت مردم است گفت: ملت‌ها همانند کبوتری هستند که دو تا بال دارند، بال سیاست و بال زندگی، بال حکومت و اقتصاد و این پرنده می‌خواهد بپرد اگر هر دو بالش قوی باشد ناگزیر اوج می‌گیرد اما اگر این پرنده یک بالش قوی باشد و یک بال دیگرش ضعیف، کج می‌رود ما یک بالمان خیلی قوی شده بال سیاست، امنیت و دفاع به طوری که جزو 10 کشور اول دنیا هستیم اما بال زندگی و اقتصادمان ضعیف است که باید در این زمینه تلاش‌های جدی انجام شود طبق تدابیر رهبر معظم انقلاب چشم‌انداز ایران 1404 که تدوین شده است برای این است که بال سمت راستی تقویت شود.

فصل‌الخطاب بودن بیانات رهبری بر مسئولان راهگشاست

وی اضافه کرد: دولت‌هایی که تا حالا بوده‌اند برنامه قوی برای این کار نداشتند و گرنه نظام از همه دولت‌ها خواسته که این بال سمت راست که مربوط به اقتصاد و زندگی است باید تقویت شود و چهار سال اخیر تمام شعارهای سال که رهبر معظم تأکید داشته‌اند در زمینه اقتصاد بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نظام تصمیم را گرفته اما برنامه‌ریزی را باید با دانش، اراده و همت و سال‌های آینده با تقویت بال زندگی و اقتصاد و اخلاق جامعه مورد تأکید خواهد بود.

رضایی بیان داشت: نخستین گام برای رفع مشکلات باید براساس نسخه‌های تخصصی شکل گیرد هم برای کل کشور و هم تک تک استان‌ها، باید با توجه به شرایط محلی و جغرافیایی خاص هر منطقه برنامه‌‌ریزی کرد و این مستلزم افراد کننده و متخصص است.

وی گفت: تجارت و بازارچه‌های مرزی در استانی مانند سیستان و بلوچستان میلیاردها دلار درآمد در پی خواهد داشت و در مورد استانی دیگر ظرفیتی دیگر که باید به خوبی همه اینها دیده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکل اصلی این بوده که چون سیاستمداران ایران اقتصاد را نمی‌دانسته‌اند آمده‌اند و یک نسخه واحدی نوشته‌اند و آنهم بستگی داشته که دولتمردان از کدام مناطق بوده‌اند معمولا گرایشات منطقه‌ای و اطلاع نداشتن از اقتصاد باعث شده تا دستورالعمل‌هایی که برای استان‌ها نوشته‌اند دقیق نباشد و منطبق با مزیت‌های نسبی و فرهنگ آنجا نباشد.

رضایی افزود: ما باید برای تک تک استان‌ها براساس ظرفیت‌های آن مناطق برنامه بنویسیم تا سبب آبادانی آن شود.

وی بیان داشت: هنوز ملت ایران روی ریل اقتصادی نیفتاده است که اگر این اتفاق رخ دهد تمدن جدیدی در دنیا شکل می‌گیرد ما کشور غنی و ثروتمندی هستیم که در صورت مدیریت صحیح می‌توانیم قله‌های پیشرفت را طی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دولتمردان و مسئولان منازعات را کنار نزده و به بیانات رهبری توجه نکنند، ملت آنها را کنار خواهد زد حال وقت آن است که تعاملات و توافقات خود را بیشتر کنیم تا مشکلات کشور به حداقل کاهش یابد.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...