نسخه چاپی

راهكار جدید ایران برای مقابله با تحریم نفتی اروپا

شركت ملی نفت ایران با بهره برداری از یك مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام در منطقه خلیج فارس، افزایش حجم ذخیره سازی نفت برای مقابله با تحریم نفتی اروپا را در دستور كار قرار داده است.

به گزارش نمانیوز به نقل از مهر، همزمان با تشدید فشار برخی قدرت‌های غربی به مشتریان نفت ایران، متنوع سازی بازارهای فروش نفت خام ایران در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
بر این اساس به منظور جابه جایی بازارهای نفتی و فروش طلای سیاه به مشتریان خارجی از افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت در منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از راهکارهای دور زدن تحریم نفتی یاد می شود.

سید پیروز موسوی در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز بهره برداری مجدد از یک مخزن جدید ذخیره سازی نفت در پایانه نفتی جزیره خارگ گفت: این مخزن جدید از ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون بشکه نفت خام برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت منجر به افزایش پایداری شرایط تولید و صادرات این کالای استراتژیک خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر با به پایان رسیدن دوره تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات جدید این مخزن برای ذخیره سازی نفت بیشتر در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعمیرات اساسی این مخزن یک میلیون بشکه‌ای نفت در جزیره خارک توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام شده است، تاکید کرد: در سال 1390 سهم ساخت داخل در افزایش ظرفیت ذحیره سازی نفت کشور به مرز 70 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران پیشتر در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی نفت کشور در منطقه خلیج فارس حدود 10 تا 12 روز است، اظهار کرده بود: با ساخت مخازن جدید نفتی باید این ظرفیت به 30 تا 40 روز افزایش یابد.

به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، بهبود وضعیت بازاریابی و قدرت چانه زنی برای فروش نفت و پشتیبانی از پایانه نفت جزیره خارگ از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است.

بر این اساس دی ماه سالجاری ساخت نخستین پایانه نفت خصوصی ایران با هشت میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در بندر گناوه آغاز شد و پیش بینی می شود ساخت این مخازن جدید نفت با سرمایه گذاری 130میلیارد تومانی انجام شود.

ساخت این پایانه نفتی در بندر گناوه استان بوشهر منجر به افزایش ظرفیت نفت خام صادراتی ایران در منطقه خلیج فارس می‌شود ضمن آنکه پیش بینی می شود این مخازن در برنامه پنجم توسعه به تدریج طراحی، ساخت و راه اندازی شوند.

به گزارش مهر، در حال حاضر حدود 98 درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می‌شود که در این شاهراه اصلی صادرات نفت خام ایران بیش از 40 مخزن با ظرفیت ذخیره سازی حدود 22 میلیون بشکه نفت خام ایجاد شده است.

بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید با ساخت و توسعه مخازن جدید ذخیره سازی در مجموع ظرفیت ذخیره نفت خام در این پایانه به حدود 31 میلیون بشکه افزایش یابد.

با توجه به برنامه شرکت ملی نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه هم اکنون ساخت مخازن جدید نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.

ساخت چهار مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام با مجموع ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.

هدف از ساخت این مخازن جدید افزایش ظرفیت عملیات ذخیره سازی و رسیدن به استانداردهای بین المللی از برنامه های تعریف شده در شرکت پایانه های نفتی ایران است.

۱۳۹۰/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...