نسخه چاپی

آمریكا در نیجر به دنبال چیست؟

دو تن از مقامات دفاعی آمریكا اعلام كردند كه ارتش آمریكا در صدد راه‌اندازی پایگاهی برای هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا به منظور راه‌اندازی عملیات جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در كشور هم‌مرز با «مالی» است.

به گزارش نما، فارس به نقل از شبکه «سی بی اس نیوز» نوشت: «باراک اوباما» روز گذشته اعلام کرد که حدود یکصد نظامی آمریکایی در کشور آفریقایی «نیجر» مستقر می‌کنند.

دو نفر از مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند که این نظامیان در صدد راه‌اندازی پایگاهی برای هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام عملیات‌های جاسوسی است.

اوباما در نامه‌ای به کنگره، از استقرار این نظامیان در نیجر خبر داد و گفت که این نیروها در عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات مشارکت دارند و اشتراک اطلاعات با نیروهای فرانسوی که در حال انجام عملیات نظامی در «مالی» هستند را تسهیل می‌کنند و همچنین اطلاعات را در اختیار دیگر شرکای خود در منطقه قرار می‌دهند.

آمریکا به بهانه جمع‌آوری اطلاعات از گروه القاعده و ریشه‌کن کردن آنها تلاش دارد در کشورهای آفریقایی نفوذ پیدا کند و برخی تحلیلگران بر این باورند که منابع طبیعی موجود در کشورهای آفریقایی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که کشورهای غربی را متوجه خود می‌کند.

بر اساس این گزارش، پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین در نیجر به آمریکا اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی درباره شبه‌نظامیان در اختیار نیروهای فرانسه که در مالی در حال جنگ هستند، قرار دهد.

نیجر در همسایگی مالی قرار دارد و این می‌تواند زمینه را برای مداخله مستقیم آمریکا در مالی فراهم آورد زیرا پیشتر نیز برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند اگر انتخابات آتی در کشور آفریقایی مالی به خوبی پیش رود احتمال دارد واشنگتن از حمایت مستقیم از ارتش مالی حمایت کند.

یکی از دو مقام دفاعی آمریکا که درباره استقرار نیروها در نیجر صحبت می‌کردند، تأیید کردند که ارتش آمریکا، هدایت هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر سکوهای جاسوسی از باند فرودگاه نظامی نیجر را برعهده دارند، شبه‌نظامیان و پناهندگان در مالی و اطراف مرز این کشور را تعقیب می‌کنند.

دو مقام دفاعی آمریکا که به دلایل اینکه اجازه فاش کردن اطلاعات را نداشتند، نخواستند نامشان فاش شود، تصریح کردند که آمریکا اعلام کرده که اطلاعات به دست آورده را همچنین در اختیار ارتش نیجر نیز قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، هواپیماهای بدون سرنشین در پایگاه نیجر بنا به گفته مقامات دفاعی آمریکا غیرنظامی است و برای جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علیرغم آنکه آمریکا اعلام کرده که هواپیماهای غیرنظامی استفاده می‌کند اما ایجاد پایگاه در نیجریه، احتمال اینکه آمریکا در نهایت از این پایگاه برای حملات هوایی استفاده کند را افزایش داده است.

اوباما در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با اجازه دولت نیجریه مستقر شده‌اند و این نیروها با سلاح‌هایی برای محافظت و امنیت خود تجهیز شدند.

نیروهای فرانسه بیش از یک ماه است که به بهانه مبارزه با القاعده و گروههای شبه‌نظامی حملات هوایی به کشور آفریقایی «مالی» را آغاز کرده‌اند و آمریکا اعلام کرده که به هیچ عنوان نیروی نظامی به مالی اعزام نمی کند اما حدود چند هفته‌ای می‌شود که سوختگیری جت‌های جنگنده را برعهده گرفته و تجهیزات و نیروهای فرانسوی را به مالی منتقل می‌کند.

ماه گذشته، آمریکا و نیجر، یک توافقنامه وضعیت نیروها را به امضا درآوردند که طبق آن امنیت و محافظت از نیروهای آمریکایی که قرار است در آینده در نیجریه مستقر شوند، توسط ارتش نیجر تضمین می‌شود.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...