نسخه چاپی

كشف منابع اورانیوم جدید در كشور

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام كرد: با تلاش شبانه روزی و جهادی متخصصان صنعت هسته‌ای، منابع اورانیوم كشف شده در كشور به چندین برابر میزان موجود افزایش یافته است تا جایگاه جمهوری اسلامی ایران بازهم در عرصه فناوری هسته‌ای در میان كشورهای دارای این صنعت ارتقای مضاعفی پیدا كند.

به گزارش نما، سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: 16 ساختگاه جدید نیروگاه‌های هسته‌ای کشور پس از ماه‌ها تلاش در مناطق ساحلی دریای خزر ، خلیج فارس، دریای عمان، خوزستان و شمال غرب کشور مورد شناسایی قرار گرفت. این امر در راستای برنامه بلندمدت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تولید برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای و با رعایت و بکارگیری استانداردها و معیارهای بین‌المللی صورت گرفته است.


براساس اعلام این سازمان، در این پروژه نخست فضای جغرافیایی کل کشور در فاز اول و طی چهار مرحله شامل تعیین نواحی مناسب، تعیین نواحی منتخب، تعیین ساختگاه‌های مناسب و تعیین ساختگاه‌های منتخب با روش حذف نواحی و عرصه‌های نامناسب مورد مطالعه قرار گرفت.


سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آنچه اهمیت دارد این است که معیارهای زمین شناسی، جمعیت، توپوگرافی، زلزله شناسی، هواشناسی، آب شناسی، راه‌های دسترسی، خطوط انتقال نیرو، کاربری زمین، اکولوژی و پدافند غیرعامل در پروژه به شیوه‌های کاملا تخصصی علمی مدنظر قرار گرفته است.


این سازمان خاطرنشان کرد: در پی اجرای موفقیت آمیز بخش اول پروژه، ساختگاه‌های منتخب براساس میزان آب قابل دسترس و با در نظر گرفتن معیارهای اقتصادی - مهندسی، زیست محیطی، اجتماعی و ایمنی در کلاس‌های مختلف رتبه بندی شدند.


سازمان انرژی اتمی آورده است: در پی تصویب و تعیین سهم برق هسته‌ای در افق 20 ساله انرژی کشور این سازمان به عنوان تنها نهاد مسوول در این حوزه عزم خود را جزم کرده و اولین گام‌های اساسی را برای ایفای نقشی قوی تر در ترکیب تولید انرژی کشور و کاهش سهم نیروگاه‌های فسیلی برداشته است.


این سازمان تاکید کرد: با اکتشاف‌های جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسی‌های دقیق ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد چهار و نیم برابری نسبت به 35 سال گذشته، از یک هزار و 527 تن به چهار هزار و 400 تن منابع جدید اورانیوم افزایش یافت. در حوزه منابع زمین شناسی با به دست آمدن رکورد پنج برابری نسبت به سه دهه گذشته از 6 هزار و 650 تن به 33 هزار تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.


سازمان انرژی اتمی اضافه کرده است: فعالیت‌های اکتشافی ایران در حوزه اکتشاف اورانیوم از سال 1355 توسط شرکت‌های خارجی آغاز و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 متوقف شد و مجددا پیگیری این اقدامات با پایان دفاع مقدس در سال 1367 شروع و با روند آرامی تا سال 1385 ادامه یافت.


بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی طی این دوره 30 ساله، مجموع منابع کشف شده در حوزه ذخایر معدنی قریب به یک هزار و 527 تن اورانیوم و منابع کشف شده در حوزه زمین شناسی نیز حدود 6 هزار و 650 تن ارزیابی شد.
منبع:مهر

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...