نسخه چاپی

اخضر الابراهیمی علت طولانی شدن درگیری‌ها در سوریه را گفت!

عکس خبري -  اخضر الابراهيمي علت طولاني شدن درگيري‌ها در سوريه را گفت!

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه در مصاحبه خود با شبكه خبری راشاتودی اعلام كرد كه علت طولانی شدن درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در سوریه این است كه اكثر مخالفان دولت غیر نظامیانی هستند كه مسلح شده‌اند و قادر نخواهند بود در مقابل نیروهای سازماندهی شده دولت اسد به پیروزی برسند.

به گزارش نمابه نقل ازایسنا،‌ اخضر الابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری راشاتودی درخصوص این پرسش که آیا مذاکرات میان معاذ الخطیب، رهبر مخالفان دولت سوریه و بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور امکان پذیر است، گفت: مذاکرات نه با بشار اسد بلکه دولت سوریه امکان پذیر و ضروری است. من مطمئنم که مردم زیادی در کشور هستند که این مساله را پذیرفته‌اند که هیچ یک از طرفین پیروز نخواهند شد و یک راه حل سیاسی برای این بحران نیاز است. راه حل سیاسی نیازمند انجام مذاکرات میان نمایندگان دولت سوریه و نمایندگانی از سوی مخالفان دولت است.

اخضر الابراهیمی در پاسخ به این سئوال که "مشکل بشار اسد است یا تمام اعضای دولت سوریه" گفت: مشکل اصلی این است که مخالفان در هر پنج دقیقه اعلام می‌کنند که نمی‌خواهند با اسد گفت‌وگو داشته باشند، این مشکل است.

وی همچنین در خصوص این مساله که کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده پیشین در بحران سوریه اعلام کرده بود که هیچ راهی برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز در سوریه وجود ندارد، اعلام کرد که وی چنین حرفی نزده بود.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه درباره این سئوال که آیا اوضاع تغییر کرده و راه حل صلح آمیز برای سوریه امکان پذیر است، افزود: اول از همه، کو فی عنان هیچ گاه نگفته است که راه حلی صلح آمیز هرگز امکان پذیر نیست. آنچه که او گفته بود کمک گرفتن از جامعه بین‌المللی بود اما جامعه جهانی به او کمک نکرد.

وی همچنین در خصوص این سئوال که آیا راه حل صلح آمیز همچنان یک احتمال قوی محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر چنین راه حلی کاملا دشوار است و اتفاق نمی‌افتد اما این راه حل یک ضرورت است. در صورتی که نمی‌خواهید کشور به ویرانه‌ای تبدیل شود باید به راه حلی صلح آمیز دست پیدا کنید، هر چند که مشکل و سخت باشد.

اخضر الابراهیمی درخصوص این سئوال که آیا ناآرامی‌ در سوریه یک عنصر قدرتمند تروریستی است، افزود: چرا شما این ناآرامی‌ها را اعمال تروریستی می‌نامید؟ تعداد کمی از مردم این اقدامات را تروریستی می‌دانند در حالیکه مابقی آن را یک جنبش آزادی بخش می‌نامند. از جانب هر دو طرف ما با اقدامات خشونت بار وحشتناکی مواجه هستیم. کمیسیون سازمان ملل معتقد است که تروریست‌ها در سوریه چون جبهه النصرة، فتح الاسلام و الحرارالشام از جانب خارج حمایت می‌شوند. اما تعداد زیادی از مردم مورد حمایت کشورهای خارجی هستند که ضرورت ندارد آن‌ها را تروریست خواند. جبهه النصره توسط تعداد زیادی از مردم چون سوری‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است اما این بدان معنی نیست که هر کس در سوریه، تروریست است.

وی درخصوص این سئوال که عربستان سعودی برای مخالفان دولت سوریه سلاح تامین می‌کند، گفت: تعداد زیادی از طرف‌ها به تامین سلاح می‌پردازند و این امری مشخص است. روس‌ها برای دولت سوریه به تامین سلاح مباردت می‌ورزند. آن‌ها این امر را انکار نمی‌کنند. ما هم اکنون در جنگ هستیم. بسیاری از سوری‌ها هم از جانب دولت و هم از جانب مخالفان به دلیل اینکه من ناآرامی‌ها در سوریه را جنگ داخلی نامیده‌ام، از من عصبانی هستند.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب با اعلام اینکه جنگ داخلی هم اکنون در سوریه رخ داده، گفت: چنین جنگ‌هایی همواره باعث جذب حمایت‌ها از خارج می‌شود. چالش اصلی میان بخش عظیمی از مردم سوریه است که خواستار تغییر هستند. آن‌ها خواستار تغییر در کشور خود هستند. من گمان می‌کنم که این یک تمایل قانونی و مشروع است. آن‌ها خواهان دموکراسی هستند.

الابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا مردم سوریه پس از برکناری اسد در کشوری سکولار زندگی خواهند کرد، گفت: امیدوارم چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد. من گمان می‌کنم که مردم در داخل و خارج از سوریه تمایل شدیدی برای یک دولت سکولار دارند.

وی در مورد اینکه چرا درگیری‌ها در سوریه تا این حد طولانی شده، افزود: در سوریه حکومتی داریم که به خوبی سازماندهی شده که می‌تواند در قدرت باقی بماند. آن‌ها وسایل و ابزار این کار را دارند. آن‌ها ارتشی دارند که با مخالفان به مبارزه می‌پردازد. اما در مقابل مخالفان به خوبی سازماندهی نشده‌اند. آن‌ها اکثرا غیر نظامیانی هستند که سلاح به دست گرفته‌اند. آن‌ها تنها می‌توانند باعث طولانی‌ شدن این درگیری‌ و ناآرامی شوند اما قادر نخواهند بود پیروز این میدان باشند و البته دولت اسد نیز نمی‌تواند در مقابل آن‌ها به پیروزی برسد. بنابراین دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای مردم سوریه ضرورت دارد.

وی در مورد این سئوال که آیا بر سر کار بودن اسد تا سال 2014 و انتظار برای انتخابات یک برنامه واقع گرایانه است، پاسخ داد: امیدوارم که این مساله تا پیش از سال 2014 حل و فصل شود. در صورتی که این امکان وجود داشته باشد بسیار مطلوب خواهد بود. تا زمانی که جنگ داخلی وجود داشته باشد، هیچ انتخاباتی برگزار نخواهد شد. توقف جنگ داخلی ضرورت دارد و این امر تنها از طریق مذاکرات براساس توافقنامه‌های ژنو امکان پذیر است و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، انتخابات برگزار می‌شود. برگزاری هرگونه انتخاباتی به نتایج مذاکرات بستگی دارد.

اخضر الابراهیمی در پاسخ به این سئوال که آیا مشکل اصلی اسد است، گفت: بسیاری از مردم در سوریه بر این عقیده‌اند که اسد بخش مهمی در این مشکل است. این یک حقیقت است و مردم هر روز آن را تکرار می‌کنند. ما یک دفتر در دمشق، پایتخت سوریه داریم و ما ارتباطات بسیار نزدیکی با مخالفان و دولت اسد داریم. من با اسد در اواخر دسامبر سال 2012 دیدار داشتم.

وی در مورد این سئوال که مخالفان دولت سوریه تحت تاثیر دولت‌های خارجی هستند، گفت: هر کس در جهان امروزی با دیگری ارتباط دارد. هر کس تحت تاثیر دیگری است. من با ترکیه، روسیه و آمریکا در ارتباط هستم چرا که گمان می‌کنم منافع و نگرانی‌های این کشورها در گرو آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد، است. گمان می‌کنم که این کشورها می‌توانند به مردم سوریه و من برای یافتن یک راه حل کمک کنند. همچنین من معتقدم که نباید اجازه دهیم تا درگیرهای‌ قومی که در عراق رخ داده در سوریه نیز روی دهد و حل این مشکل در ابتدا بهتر است.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...