نسخه چاپی

خرید گازاشك آور از آمریكا توسط مصر

فعالان مخالف دولت مصر از خرید 140 هزار بسته حاوی گاز آشك‌اور توسط این كشور در زمانی كه مصر در پرداخت وام چند میلیاردی خود به صندوق بین‌المللی پول تاخیر كرده است، انتقاد كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، با وجود اینکه دولت قاهره در آستانه ورشکستگی قرار دارد 7 / 1 میلیون پوند را برای خرید 140 هزار بسته حاوی گاز اشک‌آور از آمریکا در ماه گذشته میلادی صرف کرده است.

همچنین این اقدام در بحبوحه موجی از اقدامات وحشیانه ماموران پلیس صورت گرفته است به طوری که 21 گروه حقوق بشری در هفته گذشته اعلام کردند که احتمال بازگشت سرکوب‌های دوران حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر وجود دارد.

وزارت کشور مصر نیز اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. این اقدام در پی یک هفته ناآرامی در داخل کشور پس از تظاهرات علیه محمد مرسی، ‌رئیس جمهوری مصر، حزب اخوان المسلمین و اقدامات وحشیانه نیروهای پلیس صورت گرفت.

فعالان مخالف دولت مرسی تمایل دولت را در خرید گازهای اشک آور در زمانی که ذخایر خارجی این کشور از سال 2011 میلادی به کمتر از نصف رسیده است مورد سوال قرار داده و اعلام کردند که دولت قاهره در پرداخت سوبسید سوخت با مشکل مواجه شده است و همچنین در پرداخت وام خود به ارزش 8 / 4 میلیارد دلار که از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده است، تاخیر داشته است.

این مخالفان همچنین اعلام کردند که عدم تمایل دولت در کنترل نیروی پلیس باعث شده تا از زمان انقلاب این کشور نیروهای پلیس به اقدامات خشونت بار علیه معترضان دست بزنند.

نیروهای پلیس در 25 ژانویه 2011 با براندازی حکومت حسنی مبارک کنترل کشور را به دست گرفته‌اند و رفتارهای خشونت آمیز آنها در سال جاری میلادی تحت بررسی مجدد قرار گرفته است.

حسین عبدالغنی، سخنگوی جبهه نجات ملی و رهبر برجسته جریان‌های مردمی گفت: این همان تاکتیکی است که در زمان مبارک از آن استفاده می‌شد. استفاده از پول مالیات دهندگان برای کشتن فرزندان آنها در آن زمان رژیم مبارک با کاهش سوبسید سوخت به افزایش مالیات بر اقلامی چون سیگار منجر می‌شد. همان محصولی که برخی از مردم آن را بیشتر خریداری می‌کردند.

گاز اشک آور به صورت مکرر در جریان تظاهراتی که سال جاری میلادی در مصر برگزار می‌شد، استفاده شده است به طوری که گروهی از پزشکان داوطلب که مسوول درمان معترضان زخمی در این درگیری‌ها بودند هشدار دادند که استفاده از این گاز‌های اشک آور در میدان التحریر به سطح خطرناکی رسیده است اما استفاده از گاز اشک آور تنها بخشی از موج خشونت‌ها در مصر است که 21 گروه حقوق بشری در این کشور روز پنجشنبه مدعی آن شدند.

آنها اعلام کردند که خشونت‌های صورت گرفته توسط نیروهای پلیس بسیار جدی‌تر از آنچه است که در دوران حسنی مبارک صورت می‌گرفت.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در مصر فعالان این کشور اعلام کردند که دست کم 70 تن از معترضان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و صدها تن از آنها بدون آنکه محاکمه و دادگاهی شوند بازداشت شدند.

همچنین در برخی از موارد نیز معترضان مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل رسیدند.

همچنین هشام بهجت، مدیر یک گروه حقوق بشری در مصر اعلام کرد: تعداد فعالان مردی که در بازداشت مورد تجاوز قرار گرفتند در یک دهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.

یکی از این پرونده‌های مربوط به قتل محمد الجندی، فعال چپ‌گرای مصری چهار روز پیش از اینکه در بیمارستانی و در بخش مراقبت‌های ویژه پیدا شود، ربوده شد.

مقام‌های مصری مدعی شدند که وی در یک حادثه رانندگی کشته شد اما فعالان حقوق بشری اعلام کردند که نشانه‌هایی از شکنجه بر روی زبانش که نشانگر خفگی و شوک الکتریکی است، دیده شده است.

همچنین فعالان حقوق بشری اعلام کردند که صدها تن از کودکان در تظاهرات اخیر مصر مورد هدف مهاجمان قرار گرفتند به طوری که دست کم 200 کودک بازداشت و مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

یکی از وکلای مرکز حقوقی هشام مبارک در مصر اعلام کرد: دولت قاهره گمان می‌کند که کودکان پرچمدار انقلاب هستند. بنابراین خواهان خلاصی از دست آنهاست.

متحدان مرسی گفته‌اند که این غیرقابل قبول است که رئیس جمهوری را برای اقدامات خشونت بار پلیس مقصر بشناسیم چرا که ایجاد اصلاحات در سیستم پلیس مصر و وزارت کشور حداقل 15 سال به طول می‌انجامد.

این در حالی است که رئیس دیده بان حقوق بشر مصر نیز اعلام کرد که مرسی آمادگی بسیار کمی برای ایجاد اصلاحات در سیستم پلیس این کشور از خود نشان داده است.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...