نسخه چاپی

شكست اسرائیل و غرب در سوریه از ایران

یك روزنامه صهیونیستی در تحلیل وضعیت سوریه نوشت سرنوشت این كشور در دست ایران است، نه كشورهای غربی.

هاآرتص تأكيد مي كند: سرنوشت حاكميت سوريه در واقع از عهده غرب خارج شده و در دست ايران و روسيه است.

اين روزنامه با اشاره به شكست راهبرد غرب و اسراييل در سرنگوني نظام سوريه نوشت: بطلان فرضيه سرنگوني نظام سوريه با توجه به رويدادهاي ميداني در اين كشور، بار ديگر بر شكست نقشه هاي غرب و اسرائيل در سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه تاكيد مي كند. روزنامه صهيونيستي تاكيد كرد: ديدگاه هاي غرب، به ويژه اسرائيل در مورد سوريه مبتني بر اين مقوله بود كه سرنگوني نظام اسد در راستاي تامين منافع اسراييل است، چرا كه در آن صورت، سوريه از دامن حزب الله و ايران دور خواهد شد.

اين روزنامه نوشت: ايجاد راهكار نظامي براي حل بحران سوريه همچنان در افق دور قرار دارد و همه طرف هاي سوري از جمله مخالفان نظام، به اين باور رسيده اند كه بحران اين كشور، راهكاري جز سياست ندارد، از سوي ديگر نشريه آمريكايي فارين پاليسي در گزارشي خاطر نشان كرد: آمريكا با تسليح شورشيان در سوريه نمي تواند به نفوذي كه خواستار آن است، دست يابد.

استفان والت مي نويسد: موضوع اين نيست كه آيا شما قادر به بررسي و تحقيق دقيق درباره گيرندگان كمك ها هستيد يا خير بلكه موضوع اين است كه آيا تسليحاتي كه امروز مي دهيد، تاثير ماندگاري بر گيرندگان اين كمك ها در آينده دارد يا خير؟ آيا اين همان فيلمي نيست كه بارها و بارها شاهد آن بوديم؟ آمريكا ميليارد ها دلار به ويتنام جنوبي كمك كرد اما، هرگز نتوانست دولتي را در آنجا سر كار آورد كه مطابق ميل ما رفتار كند.

اين تحليل مي افزايد: ما تسليحات مختلف، از جمله موشك هاي پيچيده ضدهواپيما، در اختيار مجاهدين افغان قرار داديم و حاصل اين كمك ها، ايجاد القاعده بود. ما تنها به اين علت كه شاهد به قدرت رسيدن «احمد چلبي» از كنگره ملي عراق پس از سرنگوني «صدام حسين« باشيم، وي را تامين مالي و به توصيه او در رابطه با براندازي صدام گوش كرديم. ما صدها ميليارد دلار در اختيار دولت «حامد كرزاي» در افغانستان گذاشتيم اما، وي اين پول ها را در راه فساد و مخالفت با آرزوهاي آمريكا هزينه كرد. البته اين امر محدود به ما نيست. شوروي سابق نيز در طول ساليان طولاني، پول و سلاح در اختيار اقمار خود قرار داد اما، در اعمال نفوذ پايدار بر آنها توفيق چنداني به دست نياورد. آيا به ياد نداريد كه «انور سادات» به آنها پشت كرد و در مقابل، از در اتحاد با ما برآمد؟ اين شرايط نبايد باعث تعجب شود.
منبع: کیهان

۱۳۹۱/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...