نسخه چاپی

تحریم‌ها باعث توقف پیشرفت علمی كشور نمی‌شود

عکس خبري -تحريم‌ها باعث توقف پيشرفت علمي کشور نمي‌شود

سلیمانی گفت: علت دشمنی آمریكا با ملت ایران، مسئله انرژی هسته‌ای نیست، آمریكا اقتدار ایران را در گرو پیشرفت علمی می‌داند به همین خاطر از طریق تحریم‌ها به ایران فشار می‌آورد تا جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، محمد سلیمانی؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش روز مهندس که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد، حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنرانی خود گفت: شما دانشجویان باید تاریخ کشور را خوب درک کنید چون درک تاریخ، خود دارای خاصیت است. اول آنکه حوادث تلخ گذشته دیگر تکرار نخواهد شد و دیگری آنکه معمولا مدل‌های تاریخی شبیه به هم هستند و تنها شرایط زمانی شان تغییر می‌کند که اگر به آن مدل‌ها شناخت داشته باشیم، می‌توانیم آینده را مدیریت کنیم.

وی افزود: شما وقتی تاریخ زندگی خواجه نصیرالدین طوسی را مطالعه می‌کنید، مشاهده می‌کنید که وی در دوران زندگی اش که مصادف با حمله مغول‌ها به ایران بوده، در چه سختی‌ها و محاصره‌هایی قرار داشته است؛ اما با این حال صدها کتب نوشته که چند تایش پایه علمی بسیاری از رشته‌های فیزیک و ریاضی اروپا شده است. در واقع خواجه نصیر نمونه‌ای است تا ما بدانیم که ملت ایران در طول تاریخ تمدن ساز و تاثرگذار بر جهانیان بوده است.

سلیمانی با اشاره به دلایل تاثیرگذاری ایران بر جهان در گذشته، گفت: این تاثیرگذاری و تمدن سازی ایران در طول تاریخ دلایل متنوعی دارد، از جمله موقعیت جغرافیایی ایران است. در طول تاریخ هر حکومتی در منطقه خاور میانه حکومت کرده، در واقع بر کل جهان حاکم بوده است. به همین دلیل است که تمام دنیا و بیشتر آمریکا و صهیونیست تلاش می‌کنند این منطقه را تصرف کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به وضعیت علمی کشور در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: در گذشته و در زمانی که ماشین اختراع شد، حاکمان ایران بدنبال تفریح و عیش خود بودند و اصلا در حوزه علم ورود پیدا نمی‌کردند؛ اما در سال 57 با ورود انقلاب اسلامی اوضاع تغییر کرد. فرصت علمی به مردم ایران داده شد. البته در اوایل انقلاب و خصوصا دولت موقت باور نداشتند که ایران می‌تواند در علم پیشرفت کند و حکومت داشته باشد. امام امام (ره) به این معتقد بودند که ملت ایران می‌تواند پیشرفت کند و می‌بینیم که همینطور هم شد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های راداری کشور، خاطر نشان کرد: امروز ما مشاهده می‌کنیم که در بحث رادار و پدافندها به سطح بالایی از تکنولوژی رسیده‌ایم. الان کشور را راداری کنترل می‌کند که جوانان ایرانی آن را ساخته‌اند.

سلیمانی با اشاره به وظایف مهندس گفت: مهندس باید محدودیت‌ها را تشخیص دهد و بشناسد و موانع سر راه را درک کند و با انگیزه و اراده راهش را پیدا کند. درحقیقت اصل کار مهندس برآورد الزامات و نیازهای انجام کار و رسیدن به موفقیت است. مهندس باید یا راه پیشرفت را طی کند و یا راه پیشرفت را بسازد که این موضوع را ما در جنگ تحمیلی شاهد بودیم. علاوه براین مهندس باید وسیله‌ای بسازد که کاربرد داشته باشد.

وی افزود: علم و فناوری اقتدار می‌آورد. حال چه در عصر حجر باشد و چه در عصر اتم. هرکه علم را بدست بیاورد، و به صنعت تبدیل کند، اقتدار بدست آورده است. حال وقتی صاحب علم و فناوری شدیم، شکوفایی‌های بعدی نیز درپی خواهد آمد. اگر آمریکا الان با ما مبارزه می‌کند و در واقع علت دشمنی آمریکا با ملت ایران، مسئله انرژی هسته‌ای نیست، آمریکا اقتدار ایران را در گرو پیشرفت علمی می‌داند به همین دلیل از طریق تحریم‌ها به ایران فشار می‌آورد تا جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد.

سلیمانی در همایش روز مهندس که در دانشگاه شاهد برگزار شد با اشاره به ساخت ماهواره تصریح کرد: در سال 68 که رهبری دستور فرمودند که روی ماهواره کار کنیم، افرادی بودند که می‌گفتند ما اصلا ماهواره ندیده‌ایم که حال برروی آن کار کنیم. یعنی افرادی در این حوزه قرار داشتند که صفر کیلومتر بودند، ولی حال مشاهده می‌کنیم که دانشجویان ایرانی، یکی یکی ماهواره به فضا پرتاب می‌کنند.

وی در ادامه پیشرفت علمی ایران را مانند کسب علم خواجه نصیر عنوان کرد و گفت: پیشرفت علمی کشور در این 34 سال مانند زندگی خواجه نصیرالدین طوسی بوده است. این مشکلاتی که برای کشور بوجود آوردند اگر هرکدام از آنها را بر کشور دیگری پیاده می‌کردند، آن کشور به زانو درآمده بود اما تا الان آمریکا با انواع تحریم‌ها نتوانسته است انقلاب اسلامی را تسلیم کند.

وی افزود: در واقع وضعیت الان ما در زمینه علم و فناوری، وضعیت خواجه نصیری است. دانشمندی که بیشتر عمر خود را در زندان و تبعید از این قلعه به آن قلعه سپری کرد اما توانست با این حال صدها عنوان کتاب بنویسد.

سلیمانی تاکید کرد: هروقت آمریکا و غرب بر ایران فشار آوردند، این ملت محکم‌تر و قوی‌تر به صحنه آمدند. مردم می‌دانند چه گوهری را بدست آوردند و به همین خاطر به راحتی آن را از دست نمی‌دهند. البته حفظ آن سختی‌هایی دارد که ملت ما همانند جنگ تحمیلی تمام سختی‌های آن را تحمل خواهد کرد.

نماینده مجلس مردم تهران در ادامه با اشاره به استیضاح وزیر کار گفت: کار نمایندگان و مجلس بازخواست و نظارت بر اجرای قانون است و نه عزل و نصب، چون در استیضاح وزیر کار بازخواست معنا نداشت، مجلس وارد عزل و نصب شد که این کار درست نیست. البته من معتقدم اگر وزیری ضعیف کار کند باید برکنار شود.

وی در پایان سخنرانی خود در همایش روز مهندس خاطر نشان کرد: کشور دارای مشکلات است و مدل‌های کاری باید اصلاح شود ولی در همین وضعیت دانشجو باید راه حل پیدا کند و بتواند با ارائه راه کار مشکلات جامعه را برطرف کند.

۱۳۹۱/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...