نسخه چاپی

تظاهرات مخالفان كودتا در استانبول

عکس خبري -  تظاهرات مخالفان کودتا در استانبول

معترضان ضد كودتا در تركیه در محله موسوم به محله "تقسیم" در شهر استانبول تظاهرات كردند تا حمایت خود را از محاكمه در جریان عاملان كودتا در تركیه اعلام كنند.

به گزارش نما، ایسنابه نقل از روزنامه تودی زمان، این اعتراضات پنج روز پیش از شانزدهمین سالگرد کودتای نظامی 28 فوریه 1997 برگزار می‌شود.

این تجمع توسط ائتلافی به نام "ائتلاف 70 میلیون قدم علیه کودتاها" سازماندهی شد. این ائتلاف شامل چندین گروه‌های فعال جامعه مدنی است.

صدها معترض در میدان بی اوغلو تونل تجمع کرده و سپس به سوی دبیرستان گالاتاسرای راهپیمایی کردند.

آنها بنرهایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود 28 فوریه هرگز تکرار نمی‌شود. معترضان همچنین علیه مداخله‌های ارتش شعار می‌دادند.

در تاریخ 28 فوریه 1997 مداخله غیرمسلحانه ارتش ترکیه منجر به سقوط دولت ائتلافی این کشور به رهبری نجم الدین اربکان، متعلق به حزب منحل شده "رفاه" شد.

کودتای 28 فوریه موجب شد محدودیت‌های سختی علیه مذاهب در ترکیه اعمال شده و پوشیدن روسری به طور غیررسمی ممنوع شد.

همچنین ارتش نیز از آن دسته از اعضای خود که دارای روابطی با گروه‌های مذهبی بودند، تصفیه شد.

ملتم اورال، هماهنگ‌کننده ائتلاف اظهار داشت که هدف از تظاهرات این است که نشان دهد آنها نه قرار است آنچه که کودتاچیان علیه ترکیه انجام داده‌اند را فراموش کرده و نه آنها را ببخشند.

وی افزود: به عکس ما به اعتراضات خود تا زمانی که کودتاچیان دستگیر شده تا به خاطر اعمال خود پاسخگو باشند ادامه خواهیم داد.

اگرچه قوه قضاییه ترکیه نیروهای مسلح این کشور را که همواره خود را نگهبان سکولاریسم دانسته و در سیاست مداخله می‌کردند به زانو درآورده اما برخی انتقادات موجب شده که از میزان حمایت عمومی از محاکمه کودتاچیان کاسته شود.

۱۳۹۱/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...