نسخه چاپی

سياهي دنيا ارمغان تاتو

فاجعه ای به نام تاتو

عکس خبري -فاجعه اي به نام تاتو

خط چشم را كه با تاتو به پلك‌هایش هدیه می‌دهد خبر ندارد كه بعد از این تلاش برای زیباترشدن، ایدز، هپاتیت، عفونت چشم و ریزش مژه است كه زیبایی‌اش را به كام خود فرومی‌برد.

مدت‌هاست که تصمیم گرفته به خیال خود زیبایی چشمانش را دوچندان کند از این آرایشگاه به آن آرایشگاه دنبال جایی است که خط چشم دائمی را به چشمانش هدیه کند.

همیشه فکر می‌کرد که بدون داشتن خط چشم زیبا نیست بنابراین مدت‌ها بود که فکر تاتو کردن خط چشم ذهنش را مشغول ساخته بود، سرانجام تصمیم خود را عملی کرد و برای تاتوی خط چشم راهی یکی از آرایشگاه‌ها شدغافل از این‌که بداند این تصمیم در کنار زیبایی ظاهری که ممکن است به او هدیه دهد یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال پردردسرترین شیوه‌های تاتو است.

* تاتو چیست؟

قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می‌شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم.

* تاتو یا چرخ خیاطی؟

برای تاتو کردن از سوزن های مخصوص استفاده می شود که این کار غیر از درد فراوان، خونریزی زیادی هم به همراه دارد که این سوزن‌ها برای تاتوی خط چشم ظریف تر است اما درد آن به مراتب بیشتر از سایر اعضاست.

تاتو در حقیقت نشانه یا طرحی دائمی است که با کاشتن رنگدانه‌ها داخل پوست به‌وجود می‌آید. در این روش سوزن یک میلی‌متری داخل پوست می‌شود. یک سوزن به سر یک ابزار دستی که با برق کار می‌کند، متصل می‌شود و با سرعت زیاد پوست را سوراخ‌سوراخ می‌کند و رنگ را داخل پوست تزریق می‌کند، تقریبا مثل کاری که سوزن چرخ خیاطی انجام می‌دهد.

در تاتوی خط چشم به دلیل مجاورت محل تاتو با چشم احتمال آسیب رسیدن به این عضو بالاست، زمانی که کاربرد تاتو در اطراف چشم افزایش یافت، عوارض گزارش شده آن در مقاله های چشم پزشکی هم بالا رفت. چشم عضو بسیار حساسی است و سوزن زدن های مکرر در ناحیه رویش مژه ها و تزریق مواد رنگی می تواند عوارض شدیدی داشته باشد.

* دردی که زن جوان برای زیباتر شدن چشمانش تحمل می‌کند

مژده زن جوانی که متاهل بوده و 33 سال سن دارد، اقدام به تاتوی خط چشم کرده است به خبرنگار اجتماعی تسنیم می‌گوید: برای اینکه دیگر مجبور نباشم هر روز خط چشم بکشم تصمیم گرفتم تا خط چشم را تاتو کنم به این ترتیب زیبایی چشمانم نیز دوچندان می‌شود.

وی می‌افزاید: زمانی که برای تاتوی خط چشم به آرایشگاه مراجعه کردم، وقتی آرایشگر به طور مداوم سوزن را به پلکم می‌زد،درد زیادی را تحمل کردم و بعد از اتمام کار آرایشگر چشمانم بسیار متورم و قرمز شده بود به گونه‌ای که حتی تا چند روز این ورم و قرمزی در چشمانم باقی مانده بود.

مژده ادامه می‌دهد: چند ماه بعد از تاتوی خط چشم به مرور دیدم که جوهر این خط چشم در حال کمرنگ شدن است به گونه‌‌ای که دیگر همانند روز نخست نبود و بازهم باید برای پررنگ شدن آن از لوازم آرایش استفاده کنم.

* وقتی آرایشگر کار خود را بلد نیست چه بر سر چشم‌ها می‌آورد؟

آرایشگری که تاتوی خط چشم را انجام می‌دهد به دلیل اینکه از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن آگاهی ندارد ممکن است به دلیل عدم تسلط به کارش با وارد کردن غیراصولی سوزن به پشت پلک، موجب آسیب به چشم شود.

مینا، تاتوکاری که در آرایشگاهی در منطقه دروس کارش صرفا تاتوی خط لب، خط چشم، ابرو و اعضای بدن است، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بیشتر افرادی که برای تاتوی ابرو، خط چشم . خط لب مراجعه می‌کنند زنان و دختران جوان هستند در حالیکه در سایر کشورها افراد مسن اقدام به تاتوی ابرو می‌کنند.

وی می‌افزاید:‌هزینه تاتوی خط چشم 150 هزار تومان است که برای این کار از سوزن‌های استریل استفاده می‌شود و آرایشگرباید کاملا به کارش مسلط باشد چون در غیر این صورت چنانچه سوزن عمقی در بافت پلک وارد شود، احتمال پارگی پلک و آسیب دیدن بافت‌های کره چشم را به‌دنبال خواهد داشت.
ریزش مژه‌ها، عفونت چشم، انتقال ایدز، هپاتیت و بیماری‌های چشمی تنها بخشی از مشکلات تاتو خط چشم است.

* تاتوی خط چشم حتی در استانداردترین شرایط هم توصیه نمی‌شود

مجتبی امیری متخصص پوست و مو در رابطه با عوارض تاتوی خط چشم می‌گوید: تاتوی خط چشم حتی اگر نزد یک فرد باتجربه و با مواد استریل صورت بگیرد بازهم خطرات خاص خود را دارد و می‌تواند عوارضی را ایجاد کند.

وی می‌افزاید: رنگی که برای تاتو استفاده می‌شود یک ماده شیمیایی است بنابراین نمی‌توان اطمینان کرد که این ماده شیمیایی هنگامی که به عنوان خط چشم در پلک‌ها استفاده می‌شود، خطری را به همراه نداشته باشد، این رنگ شیمیایی حاوی مواد سمی همچون روی و مس است، این موارد سطحی ترین مشکلات تاتو است در بسیاری از موارد اگر سوزن‌های استفاده شده استریل نباشد تاتو ممکن است منجر به هپاتیت و ابتلا به ایدز شود.

این روزها تاتو در شرایط غیراستاندارد و استفاده از سوزن‌های غیراستریل و غیر بهداشتی به عنوان یکی از راه‌های انتقال ایدز، کزاز و هپاتیت شناخته شده است، در چنین شرایطی پرهیز از انجام کارهای غیرضروری برای زیباتر شدن مانند تاتو می‌تواند از ابتلای افراد به بیماری‌های خاص و خطرناک جلوگیری کند. اما متاسفانه کمتر فردی به این موضوع توجه می‌کند و به خیال اینکه این موارد صرفا یک هشدار یا بزرگنمایی است جسم خود را به دست هر فردی می‌سپارند تا سلامتیشان را به تاراج ببرد.

این روزها تب زیبایی آنقدر در جامعه اوج گرفته که زنان و دختران جوان تنها برای دست یابی به رویای زیبایی خطرات بسیاری را به جان می‌خرند بی‌توجهی به عوارضی که در کمین آنهاست.

خطر به جان خریدن بیماری‌هایی همچون کزاز، هپاتیت، ایدز و عفونت چشم می‌ارزد به اندکی زیباتر شدن؟



منبع: تسنیم

۱۳۹۱/۱۲/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...