نسخه چاپی

چه كسی 500 دستگاه پورشه وارد كرده است؟

در روزهای گذشته خبر رسیده‌است كه 500 دستگاه خودروی پورشه گران‌قیمت از جزیره ابوموسی وارد كشور شده‌است. ورود پورشه‌های گران‌قیمت و هدر رفتن منابع دلاری كشور به پای كالاهای غیروطنی درست در شرایطی صورت می‌گیرد كه دولت از تامین ارز مورد نیاز بیماران، دانشجویان و تولیدكننده‌ها ناتوان است.

به گزارش نمابه نقل از شفاف، سوال اینجاست که 500 پورشه دست‌اول توسط چه کسانی وارد کشور شده‌است و این واردکننده‌های ناشناس! ارز مورد نیاز برای واردات ماشین‌های لوکس را از کجا تامین کرده‌اند. جالب اینجاست که دولت چند وقت پیش از محدودیت و کنترل‌های شدیدتر بر واردات و صادرات کالاها خبر داده بود و محدودیت‌های سفت و سختی در ارائه ارز به واردکنندگان اختصاص داده‌ بود.

همان زمان هم یکی از انتقادات به دولت این بود که برخی با لابی‌های خاص خود به ارزهای دولتی کشور دست پیدا می‌کنند و از این مسیر به کسب سود می‌پردازند. سود واردات خودرو هم در چنین شرایطی مسلما سر به آسمان می‌گذارد و واردکنندگان ناشناس را در کار خود مصمم‌تر می‌کند.

در چنین شرایطی که ارز دولتی و حتی مبادله‌ای حتی به سختی به دست نیازمندان واقعی آن، که تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های صنعتی هستند می‌رسند دست‌یابی عده‌ای برای واردات «پورشه» آن هم به تعداد بالا تاسف‌انگیز به نظر می‌رسد. شاید اگر شرایط اقتصادی کشور مناسب بود و با معضلاتی از قبیل کمبود ارز مورد نیاز کشور، نرخ تورم پرشتاب، نقدینگی افسارگسیخته و مشکلات دیگری از این دست روبه‌رو بودیم می‌شد واردات خودروهای لوکس را طبیعی داسنت. در این وضعیت اما نمی‌توان از این موضوع به سادگی گذشت.

آنطور که رئیس کمیسیون شوراها خبر داده‌است: مرجع واردکننده و ارز تخصیصی به این خودروهای لوکس مبهم است. امیر خجسته در گفتگو با مهر، با اشاره به تذکر کتبی به وزیر صنعت معدن و تجارت در صحن علنی مجلس گفت: در حالیکه شرایط اقتصادی کشور نیاز به آرامش و ثبات داشته و بسیاری از مردم در تامین معیشت روزانه خود مشکل دارند، معلوم نیست 500 دستگاه خودرو با این قیمت نجومی به چه طریق و به چه ارزی وارد کشور شده است.

وی با اشاره به فرمان هشتم دی رهبر معظم انقلاب در تاکید اخیر ایشان مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی از عزم جدی مجلس و کمیسیون متبوع خود برای ریشه‌یابی و مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد و گفت: با توجه به دستور رهبری برای مبارزه با مظاهر مفاسد به خصوص فساد اقتصادی کمیسیون شوراها با قاطعیت و با رصد کردن اتفاقاتی از این دست به مبارزه جدی با اخلال‌گران امنیت کشور خواهد پرداخت. در گام اول باید این احتمالات را بررسی کرد که آیا ارز استفاده شده برای واردات 500 دستگاه پورشه دولتی بوده یا برای این امر از ارز آزاد و مبادلاتی استفاده شده‌است؟

اگر ما به قیمت هر دستگاه پورشه که گاه به 800 و 900 میلیون تومان سر می‌گذارد توجه کنیم متوجه می‌شویم که واردات این خودرو با ارز آزاد تقریبا غیرممکن است. حتی اگر واردکننده 500 دستگاه پورشه برای واردات این تعداد خودرو ارز آزاد در اختیار می‌داشت هم احتمال وارد کردن این تعداد خودرو کم بود. زیرا با قیمت فعلی دلار قیمت پورشه‌های وارد شده به کشور آنقدر افزایش پیدا می‌کند که اصولا خریداری برای آن پیدا نمی‌شود و مرفه‌ترین افراد هم از خریدان آن کناره‌گیری می‌کنند.

بنابراین احتمال واردات 500 دستگاه پورشه با ارز مبادلاتی یا دولتی بیشتر می‌شود. اگر این خودروها با ارز دولتی یا مبادله‌ای وارد کشور شده باشند آنوقت باید از دولت پرسید که چنین افرادی چگونه به این نوع ارز دست پیدا کرده‌اند که با آن دست به واردات بی‌اهمیت‌ترین کالا در زندگی فعلی مردم ایران بزنند؟ حتی اگر این افراد از رانت‌های خاص! استفاده نکرده باشند هم باز نمی‌توان چشم بر روی کوتاهی دولت از کنترل و نظارت بر واردات و اختصاص ارزهای مورد نیاز کشور بست.

زیرا همانطور که پیش از این بسیاری از واردکنندگان کالاهای اساسی مردم گفته بودند آنها در دریافت ارز مورد نیاز خود از دولت یا مرکز مبادلات دشواری‌های خاصی را پشت سر می‌گذارند. آنوقت در چنین شرایطی دولت با نظارت نصفه‌ونیمه بر واردات و صادارت کالاها موجب هدر رفتن ارزهای کشور می‌شود.

با این وجود حتی اگر این افراد از ارز آزاد هم استفاده کرده باشند باز هم پای عدم نظارت دولت به میان کشیده می‌شود. زیرا ایجاد نظارت و کنترل بر واردات و صادرات کشور حتی با ارز آزاد در وضعیت خاص اقتصادی ما حس می‌شود و دولت باید برنامه‌هایی تدوین کند که دلارهای موجود در دست واردکنندگان صرف امور لازم و حیاتی برای کشور شود نه اینکه با آن 500 پورشه وارد کشور شود که نه واردکننده آنها مشخص است، نه دلیل وارد کردن این تعداد خودرو و نه نوع ارزی که به این کار اختصاص داده‌اند!

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...