نسخه چاپی

بازی رسانه‌ای غرب پیش از مذاكرات

غربی ها به دنبال فضاسازی منفی علیه ایران هستند تا ضمن پنهان سازی شكست‌های گذشته‌اشان در برابر اراده ملت ایران در دستیابی به حقوق هسته‌ای خود،به باج خواهی از تهران بپردازند.

به گزارش نمابه نقل از جام جم، دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در روزهای آتی در قزاقستان برگزار خواهد شد. هر چند که غربی‌ها ادعای رویکرد به مذاکره را مطرح می‌سازند اما همچنان به دنبال فضاسازی منفی علیه ایران هستند تا ضمن پنهان سازی شکست‌های گذشته‌اشان در برابر اراده ملت ایران در دستیابی به حقوق هسته‌ای خود،به باج خواهی از تهران بپردازند. در این چارچوب چند نکته قابل توجه است.


نخست آنکه غربی‌ها همچنان برآنند تا سیاست ابهام سازی در روابط ایران و آژانس را اجرایی سازند. نمود عینی این امر را در نوع نگاه آنها به گزارش آمانو مدیرکل‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌توان مشاهده کرد. آنها با نادیده گرفتن اذعان آمانو به پیشرفت‌های جدید هسته‌ای ایران و نیز تحت نظارت بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران برآن بوده‌اند تا فضای منفی را علیه تهران ایجاد نمایند. افرادی مانند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به نکات منفی گزارش آمانو ادعای عدم همکاری ایران با آژانس را مطرح کرده و خواستار تغییر موضع ایران شده است.


دوم آنکه محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب تلاش کرده‌اند تا در نگاه ایران به مذاکرات قزاقستان ابهام سازی کنند. در این چارچوب افرادی مانند اشتون ادعای لزوم انعطاف ایران و حرکت ایران در راستای خواست جهانی در مذاکرات قزاقستان را مطرح کرده است. آنها برای تکمیل این سناریو ادعای ارائه طرح‌های جدید در قبال ایران را مطرح کرده‌اند. این در شرایطی است که 1+5 از خرداد تاکنون پاسخی به 5 طرح پیشنهادی ایران نداده است و با کارشکنی مانع از برگزاری دور جدید مذاکرات شده‌ است. به عبارت دیگر آنها تلاش کرده‌اند تا ایران را مخل مذاکرات معرفی کنند در حالی که جهانیان اذعان دارند که رفتارهای غرب موجب به نتیجه نرسیدن و حتی ابهام در نشست قزاقستان است.



سوم آنکه محور دیگر فرافکنی غربی ها را در سیاست‌های مقایسه‌ای آنها می توان مشاهده کرد.غرب با مقایسه فعالیت های هسته‌ای ایران و کره شمالی تلاش دارد تا ایران را تهدیدی برای امنیت جهانی معرفی کند در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی و جهانیان اذعان دارند که این دو موضوع در مسیری کاملاً متفاوت می‌باشد. کره شمالی هیچ تعهدی به جامعه جهانی ندارد در حالی که ایران همه فعالیت‌های خود را تحت نظارت آژانس انجام داده است در حالی که همواره بر حفظ حقوق هسته‌ای خود تاکید داشته است.


به هر تقدیر در ارزیابی فرآیند رفتاری غرب می‌توان گفت که کشورهای غربی به رغم ادعای مذاکره با ترفندهای رسانه‌ای به دنبال ایجاد فضایی منفی علیه ایران هستند که محور آن را به چالش کشاندن روند مذاکرات و به زعم آنها، وادار ساختن ایران به پذیرش زیاده‌خواهی‌های آنها است. اقداماتی که با روح تعاملات سازنده مغایر بوده و تکیه غرب بر آن می‌تواند به ناکامی مذاکرات منجر شود.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...