نسخه چاپی

جبهه النصره در اندیشه خروج از سوریه

نا امیدی جبهه تكفیری جهادی النصره از براندازی نظام سوریه آن را وادار كرده تا بحران سوریه را به كشورهای همجوار منتقل كند و در این بین اردن و لبنان گزینه‌های بعدی این جبهه خواهند بود.

به گزارش نما، مرکز اطلاعاتی شتات نوشت: در تحلیل و ارزیابی قدرت سلفی‌های جهادی در اردن اطلاعات و داده‌های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد، قدرت این گروه در اردن به شکل مستمر در حال افزایش است و نکته قابل تامل در این موضوع آن است که بسیاری از این اعضای این گروه راهی سوریه می‌شوند تا در مبارزه علیه نظام این کشور تحت لوای جبهه النصره مشارکت داشته باشند که بازتاب‌ها و تاثیرات عمیقی را در عرصه منطقه‌ای و بین المللی از خود برجای خواهند گذاشت.


در این ارتباط «ماهر أبوطیر»، روزنامه‌نگار اردنی در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع تاکید می‌کند که شمار مبارزان جبهه النصره در سوریه به سرعت در حال افزایش است، بدون آنکه حکومت اردن مانعی برسر حضور آنها در سوریه ایجاد کند، در حالی‌که امان به این نکته توجه ندارد که غرب و آمریکا خواهان پایان دادن به فعالیت این جبهه در سوریه‌اند و این به معنای بازگشت اعضای آن به زادگاه‌های خود از جمله اردن است.


این بدین معناست که پایان بحران در سوریه به آغاز آن در اردن پس از بازگشت آنها به این کشور را به دنبال دارد. هم اکنون بیش از 5 هزار جهادی تکفیری اردنی در سوریه حضور دارند و با وجودی‌که آنها در اردن تحت پیگرد و بازداشت قرار دارند، با این حال قدرت این جریان به شکلی مستمر در اردن در حال افزایش است و این موجب می‌شود تا کارشناسان و ناظران تاکید ‌کنند که دولت اردن در آینده‌ای نزدیک باید در انتظار نبردی سخت با جهادی‌های تکفیری پس از بازگشت آنها به کشورشان باشد.


ابو طیر در ادامه می‌گوید: چندی پیش در اردوگاه «البقعه» بودم و در خیابان‌های آن قدم می‌زدم. آنچه بیش از هر چیز در این خیابان‌ها نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند، حضور جوانانی با محاسن بلند و لباس‌های سیاه افغانی است که در خیابان‌ها و کوچه‌های اردوگاه قدم می‌زدند و درباره آنها از هرکس سوال می‌کردید، می‌گفتند که آنها جوانان القاعده یا همان جهادی‌های تکفیری در اردوگاه هستند که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.


اگر بخواهیم از سران این جهادی‌های تکفیری در اردن سخن بگوییم باید از افرادی چون «ابو سیاف» و مهمتر از آن «عبد شحادة» ملقب به «ابو محمد الطحاوی» اشاره کنیم که هم اکنون در بازداشت حکومت اردن به سرمی‌برد و به نظر می‌رسد، مسئولان وعده آزادی او تا پایان ماه جاری میلادی را داده‌اند.


اطلاعات دقیقی وجود دارد که تاکید می‌کند، اردن آبستن حوادث خطرناکی است.


یک: به دلیل بیم از افزایش بیش از پیش نفوذ جریان جهادی تکفیری در این کشور.


دو: به دلیل اینکه دخالت در قضایای منطقه‌ای و از جمله سوریه را حق خود می‌داند


سه: به دلیل رویارویی و اختلاف دیدگاه‌های آن با دیگر جریان‌های فعال در عرصه اردن صرف نظر از حکومت آن.


اما جدای از اردن که در صورت ناکامی در سوریه انتظار می‌رود، جهادی‌های تکفیری روی به آن آورند، کشور لبنان است.


اطلاعات جدید به دست آمده نشان می‌دهد که جبهه النصره بر سلاح‌های جدیدی از طریق کشور بوسنی و کوزوو دست یافته است و اطلاعات به دست آمده از این جبهه نشان می‌دهد که شماری از اعضای آن مخفیانه درحال حرکت به سمت منطقه «البقاع» و «طرابلس» در شمال لبنان هستند که می‌تواند، سرآغازی بر دست‌اندازی‌ها و تجاوزهای نظامی آن علیه پایگاه‌های حزب الله و جریان‌های چپگرای لبنانی باشد اگرچه به خوبی می‌دانند که هرگونه رویارویی با حزب الله فنا و نابودی آنها را به دنبال خواهد داشت.


براین اساس مرکز اطلاعات شتات تاکید می‌کند، طی ماه‌های اخیر جبهه النصره در سوریه ضربات مهلکی را از ارتش سوریه متحمل شده و چون از سرنگونی نظام در سوریه ناامید شده است، هم اکنون با حمایت رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی بی‌میل نیست که بحران را به طرف‌های منطقه‌ای از جمله لبنان و درگیری با حزب الله لبنان بزرگ‌ترین دشمن رژیم صهیونیستی در این کشور منتقل کند.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...