نسخه چاپی

مهمان‌پرست: آمریكا تلاش می‌كند ما را از درون دچار مشكل كند

عکس خبري -مهمان‌پرست: آمريكا تلاش مي‌كند ما را از درون دچار مشكل كند

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان تاكید كرد: ادعای مذاكره زمانی قابل اعتنا خواهد بود كه طرف مقابل حسن نیت خود را ثابت كند دست از دخالت و دشمنی در مسائل داخلی ما و منطقه بر دارد و رفتار عادلانه‌ای داشته باشد.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشستی با اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد قشم با بیان آخرین مواضع ایران در حوزه سیاست خارجی و مسائل منطقه به پرسش‌های آن‌ها پاسخ گفت.

او با اشاره به سیاست‌های ایران پیش از پیروزی انقلاب در حوزه مسائل خارجی اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی به‌خاطر موقعیت مهم کشورمان از آن‌جا که همواره مورد توجه بوده است، بیش‌تر سیاست ابرقدرت‌ها را دنبال می‌کردیم و بیش‌تر دنبال خواسته‌های آن‌ها بوده‌ایم اما با وقوع انقلاب آن‌ها 34 سال توطئه و دشمنی علیه ملت ما را دنبال کردند زیرا نگران بودند که اگر قرار باشد کشورهای دیگر در منطقه نیز استقلال خود را به دست آورند و مردم در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند برای آن‌ها بسیار خطرناک است. قدرت‌ها همواره به این دلیل بر روی منطقه ما حساسیت ویژه‌ای دارند که این منطقه شاه‌راه عبور انرژی و دارای ذخایر بزرگ انرژی است. از سویی حضور رژیم صهیونیستی نیز در این منطقه برای آن‌ها اهمیت دارد و به‌عنوان یک هدف سیاسی- اعتقادی به آن نگاه می‌کنند. از زبان آن‌ها رژیم صهیونیستی تنها دولت یهود است و روی آن حساسیت ویژه‌ای دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح تحولات منطقه بعد از بیداری اسلامی اضافه کرد: سیاست خارجی آمریکا برای متوقف کردن، کنترل و یا منحرف کردن جنبش‌های مردمی چرخش جدیدی یافت و در برخی موارد موفق شدند صرفا ظاهر تحولات را تغییر دهند اما در بدنه نظام‌ها تغییری ایجاد نشود اما در حال حاضر مقابله جدی بین جریانی که منافع جبهه مقاومت را تامین می‌کند و جریانی که حامی رژیم صهیونیستی در منطقه است وجود دارد. آن‌ها در این بین کشور ما را مانع اصلی و ریشه‌یی منافع خود می‌دانند و فکر می‌کنند تا زمانی که انقلاب اسلامی در کشور ما زنده است و پیام‌های خود را به ملت‌های جهان منتقل می‌کند با خطر روبه‌رو هستند که نتوانند سیاست‌های خود را به پیش ببرند و دلیل فشارهایی هم که به ایران وارد می‌کنند این مساله است. آن‌ها فکر می‌کنند این ملت به‌خاطر استقلال و این که مانع نظم نوین آن‌ها شده‌اند باید تنبیه شوند.

مهمان‌پرست با تشریح اقدامات غرب در فشار و تهدید ایران گفت: این اقدامات نشان می‌دهد ما قدرتمند شده‌ایم و می‌توانیم در مقابل آن‌ها بیایستیم اگر ما کشور بی‌تاثیر و بی‌نفوذ بودیم و نمی‌توانستیم در معادلات منطقه‌یی تغییری ایجاد کنیم دلیلی وجود نداشت آن‌ها این همه با ما مقابله کنند اما در شرایط فعلی آن‌قدر فشارها را به ما افزایش داده‌اند و آن‌چنان تبلیغات منفی علیه ایران دنبال کردند که وقتی افرادی که به ایران سفر می‌کنند با شرایط واقعی ایران مواجه می‌شوند آن را با تبلیغاتی که صورت گرفته کاملا متفاوت می‌بینند.

وی با بیان این که خاورمیانه‌ای که مورد نظر مقامات آمریکایی و متحدان آن‌ها بود با وقوع انقلاب به کلی تغییر کرده است اظهار کرد: آن‌ها در شرایط کنونی با دو راه حل نظامی و تغییر درونی روبه‌رو هستند. راه‌حل نظامی برای آن‌ها ممکن نیست زیرا قدرت دفاعی کشور ما هزینه‌های طرف مقابل را در تعرض به ایران افزایش می‌دهد. افزایش توانایی نظامی ما به معنای جنگ‌طلبی نیست بلکه این توانایی در خدمت صلح، ثبات و امنیت منطقه است. آن‌ها در این شرایط جنگ نرمی را ایجاد کرده‌اند که چهره منفی از ایران نشان دهند تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند که ایران را در انزوا قرار بدهند.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران با تاکید بر این که ما از تحریم و جنگ نرمی که علیه ما آغاز کرده‌اند استقبال نمی‌کنیم، ادامه داد: طرف مقابل ما تلاش می‌کند شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که ما از درون دچار مشکل شویم. آن‌ها عوامل اصلی اقتدار نظام را که وحدت و انسجام ملی، وحدت فرماندهی و پایبندی به اصول و ارزش‌هاست هدف قرار داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اگر آن‌ها ادعا می‌کنند که ما فعالیت‌های نظامی داریم چرا قطعات هواپیمایی مسافربری را تحریم می‌کنند؛ این چه ربطی به فعالیت‌های نظامی دارد. آن‌ها در تمام اقدامات‌شان مردم را هدف قرار داده‌اند. در مقطعی گفتند می‌توانیم تحریم قطعات هواپیمایی مسافربری را برداریم تا حسن ‌نیت ما به شما ثابت شود. باید گفت این کار از ابتدا نادرست و ظالمانه‌ای بوده است که علیه ملت ما انجام دادید. اگر قرار باشد به تفاهم برسیم باید مبنا،‌ منطق و اصول و چارچوبی داشته باشیم. ما به معاهده ان‌.پی‌.تی و منع اشاعه پایبندیم شما که مدعی هستید بزرگ‌ترین متخلف هستید.

او اضافه کرد: اگر قرار باشد غیرمنطقی برخورد کنند و حقوق ملت ما را زیر پا بگذارند نتیجه ادعاهایی که درباره مذاکره می‌کنند از ابتدا مشخص است. باید حقوق‌مان را به رسمیت بشناسند. ما بیش‌تر از حق‌مان نمی‌خواهیم و کم‌تر از حق‌مان هم اجازه نمی‌دهیم.

مهمان‌پرست با بیان این که برای پیش بردن دیدگاه‌ها و منافع ملی‌مان باید قدرتمند باشیم به اهمیت حفظ اقتدار ملی اشاره کرد و افزود: چند ماه آینده‌ای که در پیش رو داریم از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقطع تاریخ کشور ماست. اگر بی‌تدبیری، رفتار احساسی و بی‌درایتی در دستور کار قرار گیرد معلوم نیست فشارها در کشور ما و منطقه به شکلی افزایش خواهد یافت بلکه باید اقتدار ملی‌مان را به رخ جهانیان بکشیم. دشمنان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را به عنوان بزرگ‌ترین هدف خود انتخاب کرده‌اند اما ما باید اقتدار ملی‌مان را در انتخابات به نمایش بگذاریم و در عین حال اقتدار ملی ما باید با اقتدار منطقه‌یی همراه باشد. باید بتوانیم تحولات منطقه را مدیریت کنیم. اگر بتوانیم فتنه‌هایی که در حال برنامه‌ریزی است و اوج آن در سوریه دنبال می‌شود را مدیریت کنیم پایه‌های اقتدارمان را تقویت کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در ادامه به پرسش‌های دانشجویان در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه و مواضع کشورمان پاسخ گفت.

یکی از دانشجویان با اشاره به اقدام دولت عراق مبنی بر بررسی هواپیماهای ایرانی که عازم سوریه بودند در فرودگاه‌های عراق پرسید که سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از طراحی‌های که در منطقه ما توسط دشمنان انجام می‌شود این است که در منطقه درگیری ایجاد شود. درگیری در این منطقه به نفع رژیم صهیونیستی است و می خواهند یک طرف درگیری ما باشیم تا بتوانند معادلات خود را به خوبی پیش ببرند. رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی در سخت‌ترین شرایطش قرار گرفته و به دنبال فرصتی برای تنفس است. فتنه‌ای پشت این ماجراها قرار دارد. منطقه شاهد بازی شطرنج بسیار پیچیده و ظریف است و باید فتنه‌های طرف مقابل را شناخت.

وی تاکید کرد: ما در گفت‌وگوهای‌مان با کشورهای دیگر همواره فتنه‌ها را گوشزد کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که نباید اجازه دهند برنامه‌های آن‌ها محقق شود.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره سیاست ایران در قبال تحولات سوریه نیز تاکید کرد: ما از ملت‌های منطقه حمایت می‌کنیم و معتقدیم ملت‌ها باید خودشان تصمیم‌گیری کنند. درگیری‌ها باید متوقف شود و گروه‌های مخالف و موافق در سوریه باید در گفت‌وگوی ملی شرکت کنند و انتخابات برگزار کنند. اما برخی کشورها که خواهان جنگ و درگیری هستند مانع انجام این گفت‌وگوها و توقف درگیری می‌شوند.

او هم‌چنین در ادامه به تشریح اقدامات ایران در قبال مهار تحریم‌ها و حل مشکلات کشورمان اشاره کرد و پیگیری‌های حقوقی انجام شده برای رفع تحریم بانک صادرات را تشریح کرد و افزود: تحریم‌ها غیرقانونی و غیرمنطقی است و این اقدامات حقوقی را در ابعاد وسیع‌تر برای رفع تحریم از بانک‌های دیگر کشورمان ادامه می‌دهیم.

مهمان‌پرست درباره تلاش‌های ایران در حوزه سیاست خارجی برای بیان دیدگاه‌های ایران گفت: اکثریت قاطع مردم دنیا از منطق ما دفاع می‌کنند. ما برای سیاست‌های‌مان منطق قوی داریم. ما پشتوانه‌ی بزرگی از منطق و استقلال برای مواضع‌مان داریم. ایران حرف‌های جدی برای دنیای امروز دارد. مشخص است که قدرت‌ها از این مساله نگران هستند و تحرکاتی انجام می‌دهند تا کشورهای مستقل و قدرتمند منطقه به هم نزدیک نشوند. ما می‌توانیم برای ایجاد ثابت و امنیت در منطقه با کشورهای دیگر همکاری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکره ایران و آمریکا نیز اظهار کرد: مذاکره زمانی قابل اعتنا خواهد بود که طرف مقابل ما حسن نیت خود را ثابت کند؛ دست از دخالت و دشمنی در مسائلی داخلی ما و منطقه‌ی‌ما بردارد و رفتار عادلانه‌ای داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا نفس نشستن پای میز مذاکره و انجام گفت‌وگو می‌تواند اقدامی مثبت باشد نیز گفت: اگر قصد مذاکره جدی باشد و از موضع منطقی به طرح سوالات و ابهامات و راه‌حل‌ها پرداخته شود نفس نشستن دور یک میز را یک گام تلقی می‌کنیم اما باید دید که شرایط دو طرف نشان‌دهنده مذاکره جدی هست یا خیر؟

مهمان‌پرست توضیح داد: کسی که ادعای مذاکره می‌کند این توانایی را دارد که بدون این که مذاکره نتیجه مشخصی داشته باشد از نفس نشستن پشت میز استفاده تبلیغاتی کند و بگوید فقط ایران بود که در مقابل آمریکا می‌ایستاد و حال این کشور هم پشت میز مذاکره نشست. باید دید در این شرایط صدای ما در مورد محتوای گفت‌وگوها به گوش مردم دنیا می‌رسد یا خیر؟ آن‌ها که همین شبکه‌های برون‌ مرزی ایران هم را تحمل نکردند و طاقت شنیدن یک صدای مخالف را ندارند اگر بخواهند از مذاکره به عنوان وسیله‌ای علیه ملت ما استفاده کنند سودی نخواهد داشت.

مهمان‌پرست افزود: هیچ‌کس در ایران راه مذاکره را نبسته است اما باید طرف مقابل حسن نیت خود را نشان دهد و دست از رفتار غلط گذشته بردارد که برای نشان دادن آن راه‌های زیادی است. آن‌ها اقدامات زیادی در طول این سال‌ها علیه ملت ما انجام داده‌اند. اصلاح هر کدام از این رفتارها می‌تواند سودمند باشد. یکی از نزدیک‌ترین راه‌ها، مذاکرات پیش رو است. آن‌ها باید حق هسته‌یی ما را به رسمیت بشناسند ما هم اقداماتی را متقابلا در توافقاتی برای رفع نگرانی آن‌ها انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی دیگری درباره اقدامات ایران برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها نیز گفت: دشمنان ما به دنبال تحریم‌های فلج‌کننده هستند اما بسیاری از اقداماتی که انجام شد باعث شده آثار کمی از فشارها در ایران دیده شود؛ البته باید اقدامات هماهنگ‌تر شود و فشارها را کم کنیم. این گرچه راه‌حل موقتی است اما راه حل ریشه‌یی آن زمانی است که به عنوان یک قدرت موقعیت خود را تثبیت کنیم.

وی با اشاره موقعیت استراتژیک ایران در منطقه اظهار کرد: با تدبیری که به کار گرفته می‌شود باید از تمام ظرفیت‌ها بهترین استفاده را ببریم. حتما انسجام ملی و وحدت کمک می‌کند که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. جنگ آینده، جنگ فن‌آوری‌های روز دنیا است. اگر می‌خواهیم استقلال کشور ما که از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است را حفظ کنیم دانشجویان نقش برجسته‌ای دارند که نشان دهند ملت‌های مستقل دنیا وقتی با ایمان و یکپارچه هستند با رهبری عزیز می‌توانند در دنیای امروز قدرتمند شوند.

به گزارش ایسنا،‌ مهمان‌پرست در سفر خودبه استان هرمزگان از موسسه غیردولتی خانه ایتام نیز بازدید کرد.

وی با حضور در بخش‌های دختران و پسران این خانه با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با رسانه‌های این استان نیز گفت‌وگوهایی انجام داد.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...