نسخه چاپی

حركت‌های سیاسی و فرهنگی باید شتاب بگیرد

عکس خبري -حرکت‌هاي سياسي و فرهنگي بايد شتاب بگيرد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب می‌خواهد حركت‌های سیاسی و فرهنگی شتاب بیشتری پیدا كند و انقلاب اسلامی حركت اجتماعی را هدایت می‌كند بنابراین باید نقش انقلابی را محقق كنیم.

به گزارشنمابه نقل از فارس ، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: انقلاب ما انقلابی فکری و فرهنگی بود و اساس آن بر تغییر باورها و ارزش‌های مردم شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: قشر فرهنگی مهم‌ترین قشری هستند که در پیروزی انقلاب مؤثر بودند و شهیدان بهشتی، رجایی و مفتح از جمله شخصیت‌هایی بودند که در این پدیده تأثیرگذار هستند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: انقلاب اسلامی از نظر فکری مبتنی بر باورها و ارزش‌های اسلامی است و اهتمام و تأکید امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب بر مسائل فرهنگی قرار داشت و شورا و ستاد انقلاب فرهنگی بر همین راستا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه با وجود کارشکنی‌های دشمنان در داخل و خارج کشور فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی انجام گرفته است، گفت: با وجود فعالیت‌های فرهنگی که در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و صدا و سیما صورت گرفته، مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی تأکید دارند.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی یادآور شد: در این اواخر مقام معظم رهبری به مسئولان وزارت آموزش و پرورش تأکید کردند تحول بنیادین زمانی انجام می‌گیرد که فلسفه آموزش و پرورش اسلامی باشد.

* مبانی اصولی در فلسفه آموزش و پرورش تدوین شود

وی عنوان داشت: اکنون تلاش‌های انجام شده برای خطوط اصلی کار و خط مشی اجرایی کافی نیست بنابراین باید پس از تدوین فلسفه آموزش و پرورش اسلامی مبانی اصولی در این فلسفه تدوین شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: تعیین راهبردها و استراتژی‌های آموزش و پرورش فعالیت دیگر بوده و نشانگر این مسئله است که بر اساس فلسفه آموزش و پرورش چه خطوطی را دنبال کنیم و چه اهدافی را در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: باید در عرصه تحقیقات و پژوهش در تدوین استراتژی آموزش و پرورش اقدام جدی صورت گیرد تا بر اساس آن نهادهای خاص مانند سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها استراتژی روشن داشته باشند.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی عنوان داشت: تدوین کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پس از 30 و اندی سال صورت گرفت و این کار زمان‌بر است و باید مدت‌ها روی آن کار شود تا منبع بزرگی برای برنامه‌ریزی در اختیار قشرهای مختلف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع اساسی که در سند آموزش و پرورش وجود دارد و همه به آن تکیه دارند از اهتمام رهبری مبنی بر هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی سرچشمه می‌گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: باید بررسی شود این سه مقوله چه ارتباطی نسبت به یکدیگر دارند و چه طور می‌توان این مقوله‌ها را یکپارچه کرد و به صورت هویت درآورد.

وی تأکید کرد: باید این موضوع بررسی شود که هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی با یکدیگر رابطه‌ای مانند گل‌های مختلف دارند که با نخی در کنار یکدیگر قرار گرفتند یا ارتباط آنها ارگانیک است و از یک شاخه و ریشه هستند.

آیت‌الله مصباح ‌ِیزدی ادامه داد: در رابطه اسلامی، ایرانی و انقلابی باید چیستی و جایگاه اسلام، انقلابی بودن و حس ناسیونالیستی بررسی شود.

وی تصریح کرد: امروز اکثر صاحب‌نظران دنیا بر این باور هستند که دین در زندگی انسان‌ها در حاشیه قرار دارد و اقتصاد، علم و تجارت اساس زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: اقلیت‌های بزرگی در کشور وجود دارند که باید بررسی شود اگر فرهنگ اسلامی و ایرانی را با یکدیگر یکی کنیم تکلیف آنها چیست؟

وی ادامه داد: کسانی که هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی را مطرح کردند باید بتوانند بگویند ارتباط این سه مقوله چیست و اساسا بین این این موارد چه ارتباطی وجود دارد.

مصباح‌ یزدی یادآور شد: اگر از افرادی ارتباط سه واژه اسلامی، ایرانی و انقلابی سؤال شود 90 درصد افراد بیان می‌کنند که ارتباطی بین آنها وجود ندارد و پاسخ مثبت و واضحی در زمینه رابطه، ضرورت، ارتباط ارگانیک بین آنها ندارند.

* ماهیت و منطق در سند تحول آموزش و پرورش باید روشن شود

وی عنوان داشت: اصل سند آموزش و پرورش مبتنی بر چیزی که بر ما روشن نیست و منطق عقلانی پشت آن نیست مطرح شده بنابراین باید کار دیگری در تعیین راهبردها صورت گیرد و این نکته بررسی شود چرا باید هویت اسلامی، انقلابی ایرانی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم پشت این مسئله چه منطقی وجود دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: باید در ابتدا اصل روشن شود و سپس تبیین شود که اسلامیت و ایرانیت چه اندازه اهمیت دارد و اگر تعارض پیدا کرد کدام یک مهم‌تر است و ناسیونالیست چه ارتباطی با انقلابیت و اسلامیت دارد.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی تأکید کرد: باید کار عمیق و بنیادینی در استراتژی آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و مطبوعات صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بدنه سند آموزش و پرورش متونی وجود دارد که باید تبیین شود علت تقدم برخی از آنها چیست و چه رابطه منطقی بین آنها وجود دارد و چه رابطه‌ای با هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی دارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: این موارد باید به صورت شجره‌ای ترسیم شود و پس از تعیین شاخه‌ها ابزار دستیابی به شاخه‌ها تعیین شود و سپس برنامه آموزش و پرورش ابتدایی تعیین شود.

* روح یادگیری در کودک بیش از دیگران است

وی تأکید کرد: باید در نظر داشت روح اقتباس، یادگیری و الگوگیری در کودک بیش از دیگران است و برنامه برای دانش‌آموزان ابتدایی نسبت به دانش‌آموزان متوسطه تفاوت دارد و این یک اصل روانشناختی است.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی عنوان داشت: در ابتدا باید ارزش‌یابی شود و موارد مخرب را کنار بگذاریم تا از ضررها جلوگیری کنیم و مصلحت‌های اجرایی جایگزین شود تا از پرتگاه‌ها سوء استفاده نشود.

وی یادآور شد: انقلاب می‌خواهد حرکت‌های سیاسی و فرهنگی شتاب بیشتری پیدا کند و انقلاب اسلامی حرکت اجتماعی را هدایت می‌کند بنابراین باید نقش انقلابی را محقق کنیم.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...