نسخه چاپی

تغییر نرخ سود سپرده‌های بانكی

رییس كل بانك مركزی با تاكید بر تغییر نرخ سود سپرده‌ها بر اساس تورم درباره نرخ دلار در بودجه گفت:‌ نظر من را بخواهید معتقدم كه ارز باید تك نرخی شده و هر چه قیمت دلار در مركز مبادلات است براساس آن عمل شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمود بهمنی در حاشیه دومین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث پیش فروش سکه و با بیان این‌که با توجه به پاسخگویی نیازهای خرد جامعه بخش حقوقی را برای پیش خرید حذف کرده‌ایم فقط اشخاص حقیقی می توانند سکه پیش خرید کنند که قیمت سکه تمام فعلا یک میلیون و 250 هزار تومان بوده و سه روز دیگر ممکن است این قیمت در بازار کاهش یابد که ما نیز به تبع آن قیمتمان را کاهش می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت سکه در چند روز آینده افزایش پیدا کند آیا در قیمت پیش فروش سکه نیز تغییری ایجاد می‌شود گفت: بعید است ما سکه پیش فروش کرده و افزایش قیمت سکه را در بازار شاهد باشیم ولی اگر افزایش قیمتی داشته باشد متعلق به خود خریدار خواهد بود. ولی اگر روند کاهشی داشته باشد ما نیز کاهش می‌دهیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود:‌ در بدو امر تا 10 قطعه نیم سکه و پنج قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش فروش می‌شود که از زمان پیش خرید تا شش ماه بعد از آن سکه‌ها تحویل داده می شود.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به نرخ فعلی رقم پیش فروش سکه بالا در نظر گرفته شده است و ممکن است این قیمت نرخ سکه را در بازار افزایش دهد، اظهار کرد: مطمئن باشید قیمت در بازار با توجه به این موضوع افزایش نمی‌یابد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تورم تغییر در نرخ سود سپرده ها چگونه خواهد بود گفت: در این رابطه باید تصمیم بگیریم و گزارش را به شورای پول و اعتبار ببریم که تصمیم گیری شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: کسانی که سکه پیش خرید کرده و منصرف شدند می توانند پول خود را دریافت کنند و فعلا سودی تعلق نمی‌گیرد.

افزایش تزریق ارز به اتاق مبادلات

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش نرخ دلار در بازار و اقدامات بانک مرکزی در این زمینه گفت: در حال حاضر روند افزایش تزریق ارز به اتاق مبادلات ارزی خواهیم داشت یعنی بتوانیم نیازهای واردکنندگانان یا بخش های خدماتی را در اتاق مبادله تامین کنیم و دیگر هیچ نیازی به مراجعه به بازار نباشد.

ارز باید تک نرخی شود

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که نرخ دلار در چند ماه اخیر نوسان داشته و به شدت افزایش یافته و در این زمینه سفته بازی و بسیاری از دلالان سودهای کلان را از آن خود کرده‌اند و همچنین برخی پیش بینی‌ها حاکی از آن‌ است که نرخ دلار تا مرز شش هزار تومان نیز می رسد اظهار کرد: این طور نیست فعلا تمام نهایت و تلاش ما این است که تمام نرخ‌ها تک نرخی شده و به اتاق مبادلات ارزی برود.

بهمنی تاکید کرد: ما یک نرخ خواهیم داشت و آن هم در اتاق مبادلات ارزی و اگر چند قلم کالای ترجیحی هم بخواهیم آن را می توانیم از محل خزانه جبران کنیم ولی این موضوع را شفاف می کنم که نرخ ارز مرجع اصلا حذف نمی‌شود و برای چند قلم کالا حفظ می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر حذف دلار از مرکز مبادلات عنوان کرد: عملا خریدهای ما با دلار ویورو نیست و از ارزهای دیگر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آخرین آمار مرکز نشان می دهد که در میان ارزها یورو بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است و برای مبادلات از این ارز استفاده می شود گفت: ارزها تبدیل می‌شود نهایتا شما از کشورهایی که خرید می‌کنید و ارزهایی که می‌گیرید تبدیل صورت می‌گیرد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که ظاهرا قیمت دلار در بودجه سال آینده 2200 تومان دیده شده است گفت: هنوز این رقم اعلام نشده و نتوانستیم آن را در بیاوریم و من نرخش را نمی دانم.

نرخ دلار در بودجه به قیمت مبادله‌ای

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا نرخ دلار در بودجه 2500 تومان خواهد بود؟ گفت:‌نظر من را بخواهید معتقدم که ارز باید تک نرخی شده و به قیمت مرکز مبادلات باشد و هر چه قیمت دلار در مرکز مبادلات است براساس آن عمل شود.

وی همچنین درباره طرح ممنوع شدن خرید و فروش ارز از خارج مرکز گفت: بر روی این موضوع در حال کار و بررسی هستند بنابراین نتیجه قطعی باید حاصل شود.

بهمنی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که رییس جمهور از عملکرد مرکز مبادلات تشکر کرده و به تزریق ارز به آن مرکز تاکید داشته اظهار کرد: ما در رابطه با ارز در مقابل کالا هیچ مشکلی نداریم منتهی بحث نقل و انتقالات در بعضی از کشورها مشکل است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که ما فکرمان این است که اگر می‌خواهیم به چند قلم کالا مثل گندم، جو، نهاده‌های دامی یا دارو ارز مرجع بدهیم مابه التفاوتش را تعیین کنیم گفت: باید قیمت‌ها یکی شود و تمام ارزهایی که بخش‌های دولتی‌مان صندوق توسعه با وزارت نفت می خواهد در بیرون بفروشد قطعا فکرمان این است که آن‌ها را به مرکز مبادلات بیاوریم و حجم ارز قابل ارائه در مرکز مبادلات افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: اگر ما اولویت‌ها را مرتبا آزاد کنیم به یک جایی خواهیم رسید که می توانیم بگوییم هر کسی هر میزان وارداتی می تواند داشته باشد.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...