نسخه چاپی

دیدار نمایندگان عراق با آیت‌الله سیستانی

شركت كنندگان در این نشست پیشنهاد درخواست پنجاه نماینده برای استیضاح نخست وزیر در پارلمان را مورد بررسی قرار دادند. برخی نیز ضرورت انحلال پارلمان پیش از استیضاح را مطرح كردند

به گزارش نما به نقل از شفقنا، چند ماهی است که تظاهرات در استان های سنی نشین عراق و پس از بازداشت محافظان «رافع العیساوی» وزیر دارایی عراق آغاز شده است. معترضان خواسته هایی سیاسی دارند که برخی قابل تحقق و مشروع است و برخی نیز غیرمنطقی و غیرقابل تحقق. اوضاع سیاسی متشنج نوعی بحران واقعی بین نیروهای سیاسی ایجاد کرده و منجر به اتخاذ تصمیماتی شده است که کل روند سیاسی عراق را تهدید می کند. چنین روند خطرناکی، مداخله مرجعیت عالی دینی نجف اشرف را برای توقف وخامت اوضاع ایجاب می کند.

یک مقام آگاه در حوزه علمیه نجف اشرف که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با شفقنا، درباره دیدگاه‌های آیت الله العظمی سیستانی در قبال خوادث اخیر عراق و جزییات جلسات صورت گرفته نکات بسیار مهمی را به اطلاع رساند.

این منبع مطلع اظهار داشت: پنجشنبه شب و برابر با 10/01/2013 ائتلاف ملی پارلمان عراق با تمامی جناح‌های سیاسی خود از قبیل دولت قانون، مجلس اعلا، سازمان بدر، فراکسیون مستقل، حزب الدعوه و حزب الفضیلت، جلسه ای طولانی مدت برگزار کرد اما جریان صدر به دلیل ترس از درز محتوای این جلسه به بیرون دعوت نشد. در این جلسه نوری مالکی، الجعفری، الخزاعی، الشهرستانی، العامری و دیگر شخصیت های اصلی عراق نیز حضور داشتند.

این مقام آگاه در حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این جلسه از طریق یک کانال ویژه، مرجعیت عالی نجف اشرف را روز جمعه در جریان جزئیات این جلسه قرار دادند، اظهار داشت: شرکت کنندگان در این نشست پیشنهاد درخواست پنجاه نماینده برای استیضاح نخست وزیر در پارلمان را مورد بررسی قرار دادند. برخی نیز ضرورت انحلال پارلمان پیش از استیضاح را مطرح کردند زیرا براساس قانون اساسی عراق تنها در دو صورت می توان پارلمان را منحل کرد و راه سومی برای این موضوع وجود ندارد: یا اینکه یک سوم اعضای پارلمان خواستار انحلال آن باشند و آن را به رای گیری بگذارند تا آرای اکثریت مطلق را کسب کند. یا اینکه نخست وزیر خواستار انحلال پارلمان شود و این موضوع نیز مورد موافقت رئیس جمهوری عراق قرار بگیرد. در این باره متن قانون اساسی عراق می گوید: انحلال پارلمان عراق در حین استیضاح نخست وزیر جایز نیست و بنابراین طبیعی است که انحلال پارلمان با راهکار اول غیرممکن است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از رهبران ائتلاف ملی در این جلسه اشاره کرد به اینکه درباره راهکار دوم انحلال پارلمان عراق با «مدحت المحمود» رئیس شورای عالی قضایی عراق مشورت کرده و وی نیز گفته است در صورت غیاب رئیس جمهور، معاون وی می تواند با انحلال پارلمان موافقت کند که فرد مورد نظر ما در این زمینه «خضیر الخزاعی» معاون رئیس جمهور است که یکی از رهبران حزب الدعوه حزب همپیمان نوری المالکی است.

شخصیت آگاه فوق ادامه داد: این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و برخی به آن اعتراض کردند اما در نهایت تصمیم بر انحلال پارلمان گرفته شد. عده ای پیشنهاد دادند که در این زمینه با آیت الله سیستانی مشورت شود و از آنجا که آیت الله سیستانی دیدار با رجال سیاسی عراق را تحریم کرده است، مقرر شد با اعزام یک هیات برای دیدار با آیت الله فیاض از این طریق از دیدگاه آیت الله سیستانی کسب اطلاع شود.

این مقام افزود: در روز جمعه آیت الله فیاض طی یک تماس تلفنی با آیت الله سیستانی، به ایشان اظهار داشت که امیدوار است زمینه دیدار با هیاتی از ائتلاف ملی را برای یک امر ضروری فراهم کند اما آیت الله سیستانی از دیدار با این هیات عذرخواهی کرد در این حال قبول کردند که فرزندشان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا با این هیات در منزل حضرت آیت الله فیاض دیدار کرده و دیدگاه حضرت آیت الله سیستانی را در این زمینه به آنها ابلاغ کند.

او خاطرنشان کرد: هیات اعزامی ائتلاف ملی عراق متشکل از «حسین الشهرستانی» معاون نخست وزیر و«شیخ عبدالحلیم الزهیری» یکی از مشاوران نخست وزیر عصر روز شنبه 12/1/2013 به منزل آیت الله فیاض رفته و محمد رضا سیستانی نیز در این جلسه حاضر شد.

مقام حوزه علمیه عراق تصریح کرد: هیات اعزامی ائتلاف ملی عراق در جلسه خود با فرزند حضرت آیت الله العظمی سیستانی، ابعاد کلی بحران ناشی از تظاهرات و تجمعات مناطق سنی نشین را شرح دادند و آن را به یک طرح از پیش برنامه ریزی شده و توطئه آمیز منطقه ای و بین المللی نسبت دادند و به بروز اشتباهاتی که باعث وخامت این مشکل شده است، اعتراف کردند. سپس اقدامات کمیته رسیدگی به وضعیت زندانیان و بازداشت شدگان با ریاست شهرستانی را از سوی نخست وزیر عراق شرح داده و از موضوع رافع العیساوی و تهمت هایی متوجه وی و محافظانش سخن گفتند. این هیات همچنین درباره خواسته های مشروع و غیرمشروع تظاهرات کنندگان گفت‌وگو کردند و اینکه مخالفان سیاسی خواهان استیضاح نخست وزیر و سلب رای اعتماد از وی شده اند.

وی افزود: هیات مذکور همچنین از برگزاری نشستی در بغداد و تصمیم خود بر انحلال پارلمان خبر دادند و اعلام داشتند که در این زمینه قانون با این اقدام موافقت دارد.

مقام مذکور حوزه علمیه ادامه داد: آقا سید محمد رضا سیستاتی پس از شنیدن سخنان هیات اعزامی ائتلاف ملی عراق با قدردانی از آنان گفت: ما از این جلسه و تصمیم بر انحلال پارلمان باخبر هستیم. این موضوع نزد آیت الله سیستانی مطرح شد و ایشان معتقدند که انحلال پالمان به سه دلیل ممکن و صحیح نیست:

اول اینکه متن صریح قانون اساسی با انحلال شورای نمایندگان مخالف است و هیچ کمکی به انحلال آن نمی کند.

دوم اینکه انحلال پارلمان، پیامی منفی برای اهل سنت است و انزوای بیشتر آنها را تضمین می کند و خواهند گفت که تصمیم انحلال پارلمان تنها فرار از استیضاح نخست وزیر نیست بلکه در واقع ممنوع کردن ما از قانونگذاری است پس از آنکه به اکثریت پارلمان دسترسی پیدا کردیم. آنها پارلمان را منحل کردند در حالی که خلاف منطق دموکراسی است.

سوم اینکه در صورت انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این فضای مملو از طایفه گرایی، پارلمان منتخب از فرقه گرایان و افراطیان جناح های مختلف تشکیل خواهد شد. طایفه گرایی همان چیزی است که انتخاب خواهد شد. یعنی پس از ده سال فعالیت برای ایجاد یک دولت مدنی که به احکام اسلام احترام بگذارد، ما اکنون داریم مردم را دعوت می کنیم که براساس برنامه هایی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که ما را به این نتیجه برساند، انتخاب کنند.

این شخصیت عراقی افزود: آقا سید محمد رضا سیستانی به نقل از آیت الله سیستانی، ائتلاف ملی عراق را به بررسی حکیمانه و غیرعجولانه قضایا و بررسی خواسته های مشروع و منطقی تظاهرات کنندگان با درک و فهم و اجرای خواسته های منطقی و مشروع براساس قانون اساسی دعوت کرد و در این زمینه تجربه آفریقای جنوبی را در زمینه منافع ملی به آنها یادآوری، وسپس بر چند مساله تاکید کرد:

1.تعامل با روسای عشایر و قبایل و مخالفان سیاسی برای گفتگو با آنها و توجه به دیدگاههای آنها برای حل و فصل مشکلات.

2. ضرورت عدم درگیری با تظاهرات کنندگان و عدم پذیرش اینکه حتی یک قطره خون ریخته شود. پذیرش خواسته های قانونی تظاهرات کنندان و حمایت پلیس هر منطقه از آنها.

3. ضرورت شتاب در وضع قوانین مهم که برخی از آنها از خواسته های تظاهات کنندگان و تمامی عراقی ها است نظیر تصویب قانون دادگاه فدرال و اصلاح برخی قوانینی که تجربه، تاثیرات منفی آن قوانین را به اثبات رسانده است: "اگر در زمینه لغو یا تعدیل برخی قوانین با اختلاف نظر مواجه شدید، فرصت را به مجلس نمایندگان برای ابراز نظر در این زمینه واگذارید و نسبت به مسئولیت های خود در قبال مجلس نمایندگان متعهد باشید". جلسه در همین جا به پایان رسید.

مقام مطلع حوزه علمیه نجف اشرف اظهار داشت: پس از پایان این جلسه در نجف اشرف، هیات ائتلاف ملی عراق به بغداد بازگشت و برای بررسی جزئیات دیدار با مرجعیت نجف، همان شب تشکیل جلسه داد و در این جلسه تصمیم بر آن شد تا از فکر انحلال پارلمان کوتاه آمده و توصیه های آیت الله سیستانی را نقشه راه خود برای حل و فصل این بحران قرار دهند.

همین شخصیت در پایان گفت و گو با شفقنا این زمینه تاکید کرد: دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف به حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده خود در کربلا دستور داد تا در خطبه های نماز جمعه در حرم مطهر امام حسین(ع)، توصیه های عمومی مرجعیت عالی دینی را برای حل و فصل بحران عراق ذکر کرده و در آن پارلمان و دولت را مسئول تلاش برای حل این بحران و لزوم پایان دادن به درگیری ها و توجه به خواسته های واقعی تظاهرات کنندگان و عمل برای اجرای آنها معرفی کند.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...