نسخه چاپی

تلاش آمریكا برای نجات مذاكرات با مخالفان سوری در رم

عکس خبري -تلاش آمريکا براي نجات مذاکرات با مخالفان سوري در رم

وزیر امور خارجه آمریكا در نخستین سفر خارجی خود قرار است با رهبران مخالفان سوری در رم دیدار كند، اما مخالفان در اعتراض به آنچه كه "حمایت بزدلانه بین‌المللی" خوانده‌اند، تهدید به تحریم این كنفرانس كرده‌اند و حال مقام‌های كاخ سفید با اتخاذ تدابیری تلاش دارند تا آن‌ها را برای مذاكره ترغیب كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در حالی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر خارجی خود در روز یکشنبه در لندن توقف کرد، مقامات آمریکایی در تلاش برای نجات یک نشست مهم با مخالفان سوری هستند.

قرار است جان کری و وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی و خاورمیانه روز پنج‌شنبه در رم با مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از جمله شیخ احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوری دیدار کنند.

اما مخالفان تهدید کرده‌اند که در اعتراض به آنچه که "حمایت بزدلانه بین‌المللی" از خود خوانده‌اند، این کنفرانس را تحریم می‌کنند.

رابرت اس فورد، سفیر آمریکا در سوریه و فرستاده ارشد این کشور برای مذاکره با مخالفان سوری روز یکشنبه به قاهره اعزام شد تا از رهبران مخالفان درخواست کند تا در نشست رم حضور پیدا کنند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که در هواپیمای جان کری حضور داشته، گفت: رهبران مخالفان سوری اکنون از سوی اعضای خود و مردم سوریه تحت فشار شدیدی هستند تا حمایت بیشتری از سوی جامعه بین‌المللی به دست آورند.

وی افزود: با این پیش زمینه تا حدودی بحث‌های درونی پیش آمده است که درباره رفتن به کنفرانس‌های بین‌المللی و ارزشمند بودن آن است.

این مساله مشکلاتی را برای نخستین روز سفر به دقت طراحی شده جان کری که قرار است وی را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا معرفی کند و همینطور رفع بن‌بست دیپلماتیک در روسیه به وجود می‌آورد.

جان کری که ماه جاری میلادی وزیر امور خارجه شد، قصد دارد طی 11 روز به انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، مصر، عربستان ، امارات متحده عربی و قطر برود.

حتی پیش از آنکه سفر جان کری به طور رسمی اعلام شود، وی با گفتن اینکه ایده‌های جدیدی برای تغییر محاسبات بشار اسد مبنی بر اینکه می‌تواند در قدرت باقی بماند در اختیار دارد، تا حدی انتظارات را افزایش داد.

جان کری به طور علنی در خصوص این پیشنهادها توضیح نداده است، اما ظاهرا این ایده‌ها شامل به دست آوردن حمایت روسیه هستند که به بشار اسد کمک مالی و تسلیحاتی ارائه می‌دهد.

جان کری برای این مقصود تصمیم دارد تا روز چهارشنبه در شهر برلین، پایتخت آلمان با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند.

ایتالیا میزبان نشست با مخالفان سوری است. چند روز پیش اتحادیه اروپا با افزایش تحریم تسلیحاتی سوریه برای سه ماه دیگر موافقت کرد که این اقدام مانع ارسال سلاح‌های اروپا برای مخالفان می‌شود.

اما از طرف دیگر اتحادیه اروپا با پیشنهاد انگلیس برای توسعه کمک‌های غیرمرگبار به مخالفان سوری موافقت کرد؛ در نتیجه بنا به گفته یک مقام آمریکایی اکنون جلیقه ضد گلوله، دوربین دید در شب، خودروهای زره‌ای و دیگر تجهیزات می‌توانند برای مخالفان مسلح سوری فرستاده شوند.

دولت باراک اوباما تاکنون تا بدین میزان در حمایت خود از مخالفان سوری پیش نرفته است.

با وجود آنکه آمریکا به مخالفان سوری کمک‌های غیر مرگبار نظیر رایانه و تجهیزات بی‌سیم ارائه می‌دهد، اما متمایل به ارائه کمک‌های غیر مرگبار به گروه‌های مسلح در سوریه نبوده که این رویکرد به گفته کارشناسان از تاثیر آن بر این گروه‌ها کاسته است.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که همسفر با جان کری هستند، از اظهار نظر در خصوص اینکه آیا آمریکا به‌زودی آماده انجام این اقدام خواهد شد، خودداری کردند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی با پیشنهاد پنتاگون، وزارت امور خارجه و سازمان سیا مبنی بر اینکه آمریکا به تسلیح و آموزش گروهی از مبارزان مخالفان سوری بپردازد، مخالفان کرد.

اکنون در حالی که خشونت‌ها بالا گرفته، مخالفان سوری ارزش نشست رم را زیر سوال برده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حملات اخیر را به شدت محکوم کرده و از مخالفان سوری خواسته است تا در نشست بین‌المللی شرکت کنند.

در این بیانیه آمده است: ما تمایل داریم تا هر چه زودتر با رهبران نمایندگان مشروع مردم سوریه یعنی ائتلاف مخالفان سوریه دیدار کنیم. قصد داریم تا در این نشست به بحث در خصوص اینکه چطور آمریکا و دیگر دوستان مردم سوریه می‌توانند برای کمک به آنها در رسیدن به انتقال قدرت سیاسی کمک کنند، بپردازیم.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...