نسخه چاپی

مهیب‌ترین زلزله تاریخ ایران

معاون امور عمرانی استانداری، سمنان از شناسایی 36 گسل مهم در این استان خبر داد و تصریح كرد: بزودی با راه اندازی ایستگاه گرمسار، شمار ایستگاه‌های لرزه نگاری در استان به 4 ایستگاه می‌رسند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، منطقه سمنان، پرهام جانفشان در همایش و کارگاه آموزشی یکروزه "مهندسی زلزله" که به مناسبت شصتمین سالگرد زلزله طرود، با در سالن اجتماعات اداره کل راه، مسکن و شهرسازی استان برگزار شد، با اشاره به نقش استانداری و ادارت کل و سازمان‌های مرتبط استانی، در پیشگیری و مدیریت بحران به زلزله خیز بودن استان اشاره کرد و افزود: مهیب‌ترین زلزله تاریخ در ایران در منطقه قومس(سمنان) و در سال 856 میلادی اتفاق افتاده که به واسطه آن زلزله حدود 200هزار نفر کشته شدند که فقط 40 هزار نفر آن در شهر صد دروازه‌(دامغان کنونی) کشته شدند!

وی با یادآوری وقوع زلزله روستای طرود شهرستان شاهرود در بهمن سال 1331 که باعث کشته شدن حدود 800 نفر از مردم روستای طرود شد، گفت: همچنین زلزله‌ای حدود 110 سال پیش در روستای تاش شاهرود روی داد که به کشته شدن حدود 100 نفر از مردم انجامید.

وی در ادامه با اشاره به زلزله‌های سال‌های اخیر به خصوص زلزله دی ماه سال 1389 کوه زر شهرستان شاهرود که باعث کشته شدن 307 نفز از مردم روستای کوه زر شد، افزود: در منطقه گرمسار نیز هر از چندگاهی شاهد آزاد شدن گسل‌ها هستیم و زلزله‌هایی در این منطقه نیز به وقوع پیوسته که این گستردگی، حکایت از زلزله خیز بودن استان دارد.

معاون استاندار سمنان اظهار کرد: خطر نسبی زلزله در استان سمنان بالاست و لازم است به مقاوم سازی ساختمان‌ها و مدیریت پیش و پس از بحران زلزله توجه بیشتری شود.

جانفشان با اشاره به وجود ایستگاه‌های لرزه نگاری در استان اضافه کرد: شبکه لرزه نگاری استان با سه ایستگاه به بهره برداری رسیده و در حال فعالیت است و به زودی با به بهره برداری رسیدن ایستگاه گرمسار، چهار ایستگاه لرزه نگاری در استان خواهیم داشت. همچنین طرح پهنه بندی و ریز پهنه بندی نیز در حال تهیه است.

مهندس جانفشان با اشاره به ضروت مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان، گفت: تاکنون تعداد 16 هزار و 800 واحد روستایی در استان مقاوم سازی شده است.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...