نسخه چاپی

چهارمین افت سنگین شاخص بورس با ریزش 580واحدی

در پی تكرار روند نزولی روزهای گذشته قیمت سهام اكثر شركت های بزرگ، شاخص بورس با 580 واحد افت چهارمین افت سنگین چهارمین سال جاری را رقم زد و به نیمه كانال 37 هزار واحدی عقب نشینی كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، این روزها نبض بورس 47 ساله مانند سابق نمی زند و تحت تاثیر عوامل درون و برون سازمانی با افت پی در پی و بیشتر فشار، ایام سختی را سپری می کند. ایامی که در دوره های قبلی مشابه با بهبود اوضاع و رشد قیمت سهام شرکت های ارزنده همراه بود.

براساس این گزارش، در شرایطی هفتمین روز از آخرین ماه سال هم شروع و به پایان رسید که به دلایل مخلتفی چون ارایه بودجه 92 نه چندان خوشایند شرکت ها، در پیش رو بودن تحویل لایحه بودجه سال آینده دولت به مجلس و همچنین مذاکرات هسته ایی، طولانی تر شدن توقف نمادهای شرکت های چون پالایشگاه های بندرعباس و تهران، بازداشت سلطان بازار پتروشیمی ، نامعلوم بودن زمان دقیق عرضه اولیه 5 درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ابهامات موجود در قیمت گذاری خودرو و برخی عوامل دیگر ، سرمایه گذاران همچنان ترجیح دادند به جای خرید ، اقدام به فروش سهام کرده و منتظر بازگشت و تثبیت بهبود اوضاع و متغیرهای مهم باشند.

این روند در حالی به باور برخی سرمایه گذاران عمدتا" حقوقی به فرصتی برای خرید سهام شرکت های ارزنده تعبیر شده که اکثر سرمایه گذاران مخصوصا" افراد حقیقی حاضر به فروش سهام حتی با ضرر شده اند. با این اوصاف دلیلی و بهانه ایی برای افزایش قیمت ها باقی نمی ماند تا اکثر شرکت های بزرگ بورس با عرضه سهام و کاهش تا 4 درصدی قیمت دست و پنجه نرم کنند.

این روند که از چند هفته پیش شروع و به هفته اول اسفند هم کشیده شده بود،امروز با افزایش فشار فروش و کاهش قیمت تقریبا" همه شرکت های جلودار بورس تشدید شد تا دماسنج بازار سهام با580 واحد ریزش(معادل 1.5 درصد) چهارمین افت سنگین روزانه ارقام خود را درسال جاری به نظاره بنشیند. چرا که در طول 225 روز کاری بورس طی سال 91 ، شاخص بورس در روزهای سوم و هشتم بهمن و 17 دی با منفی ترین رکورد و افت بی سابقه 690 ، 686 و 589 واحدی ارقام مواجه شده بود.

به هرحال با اثر منفی74 تا 17 واحدی شرکت‌های بزرگی چون پالایشگاه اصفهان، گل گهر، مخابرات، فولادمبارکه وخوزستان،چادرملو، نفت و گازپارسیان، پالایشگاه تبریز، پتروشیمی شیراز و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی،شاخص بورس با 580 واحد ریزش به 37 هزار و 350 واحدی رسید تا عقب نشینی تمام عیاری کرده و از نیمه این کانال هم عبور کند.

با این اوصاف ارزش روز بازار سهام هم از 173 هزار میلیارد تومان روزهای پیش به 168 هزار میلیارد تومان کاهش یافت . حجم معاملات هم به رغم حمایت و جمع آوری سهام برخی شرکت ها به معامله 266 میلیون سهم به ارزش 93.3 میلیارد تومان بسنده شد. ارزش و جحمی که در آن سه شرکت بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه و چادرملو دارای ارزش معاملات بیش از 10 و 6.6 میلیارد تومانی بودند.

۱۳۹۱/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...