نسخه چاپی

حواشی جلسه رای اعتماد وزیر ارتباطات

عکس خبري -حواشي جلسه راي اعتماد وزير ارتباطات

جلسه بررسی صلاحیت و سوابق و برنامه های محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بی نظمی كم سابقه ای از سوی نمایندگان مجلس برگزار شد و علت آن حلقه زدن های نمایندگان در اطراف رئیس جمهور و معاون اول وی بود

جلسه رای اعتماد محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه شنبه در مجلس برگزار شد .

* جلسه علنی روز سه شنبه مجلس برای بررسی صلاحیت محمد حسن نامی ساعت ۸:۱۵ دقیقه آغاز شد و رئیس جمهور ۸:۲۵ به همراه معاون اول و جمعی از وزیران وارد صحن مجلس شد تا از وزیر پیشنهادی خود دفاع كند. مصری عضو هیات رئیسه مجلس و وزیر سابق احمدی نژاد از رئیسی جمهور استقبال كرد این در حالی بود که در جلسات پیشین حضور رئیس جمهور در مجلس نواب رئیس به استقبال وی می رفتند.

* علی لاریجانی رئیس مجلس که برای دیداری دو جانبه در هند به سر می برد ، در جلسه امروز حضور نداشت.

* رئیس جمهور طبق آیین نامه می توانست از وقت وزیر برای دفاع استفاده كند كه سخنرانی رئیس جمهور تقریباً كمتر از ۱۰ دقیقه و بسیار آرام برگزار شد و رئیس جمهور صرفاً در موضوع جلسه (رای اعتماد به وزیر) سخن گفت و پس از سخنرانی هم جلسه را ترك كرد و رحیمی در صحن مجلس باقی ماند.

* رئیس جمهور در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت: "امیدوارم با رای بالا آقای نامی را به دولت بفرستید و دولت هم او را برای كارهای بزرگ همراهی كند"

* تجمع نمایندگان از همان دقایق اولیه ورود هیات دولت در صحن مجلس موجب بی نظمی در جلسه شد به طوری كه اكثر صندلی های نمایندگان خالی بود و این وضعیت از ابتدا تا پایان برگزاری جلسه رای اعتماد ادامه داشت. رئیس جمهور پس از نطق خود مجلس را ترك كرد اما حلقه گرد وی كه شامل نمایندگان بود به او اجازه خروج نمی داد و باعث معطل شدن رئیس جمهور در جلوی درب خروج شد. پس از خروج رئیس جمهور نمایندگان مجدداً به گرد رحیمی جمع شدند و این گفتگو ها تا پایان جلسه بررسی برنامه های وزیر ادامه داشت.

* بی نظمی در جلسه امروز مجلس به قدری بود كه محمد باقری نماینده بناب زمانی كه قصد داشت در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت كند حدود ۲ دقیقه پشت تریبون ایستاد و سخنان خود را بیان نكرد و از هیات رئیسه خواست تا از نمایندگان بخواهد در صندلی های خود مستقر شوند و به حرف های وی گوش كنند. باقری خطاب به ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه عهده دار بود گفت كه از نمایندگان بخواهید گوش كنند من برای آنها صحبت می كنم نه برای خارج از مجلس. ابوترابی هم به دنبال این تذكر از نمایندگان خواست تا به گرد اعضای هیات دولت تجمع نكند و سر جایشان بنشینند اما گویی نمایندگان اصلاً نشنیدند زیرا این وضعیت ادامه پیدا كرد. باقری حتی در میانه صحبت خود نیز وقتی كه متوجه شد نمایندگان توجهی به سخنان وی ندارند مجدداً سكوت كرد و از هیات رئیسه خواست تا به نمایندگان تذكر دهد.

* احمد بخشایشی اردستانی نماینده اردستان مخالف دیگری بود كه به مدت ۵ دقیقه از وقت محمد باقری استفاده كرد. البته او قبل از باقری سخن گفت. بخشایشی در آغاز سخن شعری را قرائت كرد به این مضمون: یك شبی مجنون نمازش را شكست، بی وضو در كوچه لیلی نشست/ عشق آن شب مست مستش كرده بود، فارغ از جام الستش كرده/ گفت یا رب از چه خوارم كرده ای، بر صلیب عشق دارم كرده ای/ خسته ام زین عشق دلخونم مكن، من كه مجنونم تو مجنونم مكن/ مرد این بازیچه دیگر نیستم، این تو و لیلی تو من نیستم/ گفت ای دیوانه لیلایت منم، در رگت و پیدا و پنهانت منم/ سالها با جور لیلی ساختی، من كنارت بودم و نشناختی. بخشایشی با قرائت این شعر گفت این داستان واقعیتی است كه ما هر روز با آن سر و كار داریم ما باید به خاطر خدا صحبت كنیم.

* دو مخالفی كه در جلسه رای اعتماد امروز مجلس صحبت كردند هر دو به گفته شهید چمران مبنی بر اینكه "تعهد از تخصص مهمتر است قبول دارم، اما می گویم كسی كه كاری را قبول می كند در حالی كه تخصص ندارد بی تقواست" اشاره كردند. حرف اصلی مخالفان این بود كه نامی فردی متعهد است اما سوابق و تحصیلاتش مرتبط به وزارت ارتباطات نیست.

* در حین برگزاری جلسه رای اعتماد از نشانه های دیگر بی نظمی در صحن علاوه بر تجمع نمایندگان گرد هیات دولت، گپ و گفت نمایندگان با یكدیگر و حتی پیاده روی در صحن مجلس بود به طوری كه دستغیب و جلالی اعضای كمیسیون امنیت ملی، زارعی و حسینیان، نوباوه و كوچك زاده اعضای جبهه پایداری در تمام این مدت در صندلی های خود حضور نداشتند و در حال گفتگو در صحن مجلس و یا پیاده روی بودند.

* یك دلیل بی نظمی های امروز مجلس نبود مخالف جدی برای تصدی وزارت ارتباطات از سوی نامی بود و فضای كلی این بود كه مجلس به نامی رای مثبت خواهد داد. به همین دلیل در این جلسه مخالف دیگری صحبت نكرد و زمانی كه مخالفی صحبت نكند طبق آیین نامه اجازه صحبت به موافقان هم داده نمی شود.

* وقتی نامی پشت تریبون قرار گرفت تا از برنامه ها و سوابق خود بگوید جلسه مجلس همچنان بی نظم بود.

* حدود ۲۰ دقیقه از صحبت های نامی گذشته بود كه شلوغی و بی نظمی مجلس صدای ابوترابی را در آورد و باعث شد به نمایندگان تذكر دهد تا در جای خود بنشینند. وی از نمایندگانی كه گرد رحیمی حلقه زده بودند خواست تا به صندلی های خود برگردند و خطاب به رحیمی هم گفت كه بعداً به امورات رسیدگی كند. جهانگیرزاده عضو هیات رئیسه مجلس هم به نمایندگان دولت و معاونان وزیران راه و جهاد كشاورزی تذكر داد تا در جای خود حضور داشته باشند. در همین هنگام ابوترابی خطاب به آنان گفت كه نمایندگان دولت كه دیگر لازم است در جای خود بنشینند و انضباط جلسه را رعایت كنند اما در نهایت این تذكرات بی فایده بود و نمایندگان همچنان با شوق به گرد اعضای هیات دولت جمع شدند.

* در پایان صحبت های نامی فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس از وی خواست تا طبق آیین نامه مجلس پاسخ سوالی را كه به وی داده اند بیان كند نامی هم در پاسخ به سوالی كه مشخص نبود چیست گفت كه شنود و جمع آوری اطلاعات بر عهده نیروهای مسلح و خارج از وزارت ارتباطات است.

* وقتی دفاع نامی از خود و برنامه هایش به پایان رسید جهانگیرزاده عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به وی گفت كه دوستانی مثل امیر منصوری و دیگر نمایندگان تقاضا داشتند تا از وقت وزیر برای دفاع استفاده كنند اما طبق ماده ۲۰۶ آیین نامه مجلس چنین امكانی وجود ندارد.

* پس از سخنان نامی مجلس برای اخذ رای از نمایندگان از طریق توزیع كارت آماده شد و در این هنگام طبق آیین نامه داخلی مجلس هیات دولت باید صحن مجلس را ترک می كرد اما كارهای زیاد نمایندگان و مراجعات آنها به رحیمی معاون اول رئیس جمهور و وزیرانی كه در صحن حاضر بودند مانع می شد تا اعضای هیات دولت سریع صحن را ترك كنند. بنابراین جهانگیرزاده و سبحانی نیا اعضای هیات رئیسه از جایگاه هیات رئیسه پایان آمدند و از نمایندگان دولت خواستند تا هرچه سریعتر طبق آیین نامه مجلس صحن را ترك كنند. آنها همچنین از نمایندگان هم تقاضا كردند تا در صندلی های بنشینند.

* بررسی رای اعتماد نامی تا ساعت ۹:۳۰ وقت مجلس را گرفت و پس از آن دستور كار مجلس رسیدگی به جزئیات طرحی درباره معیشت اقشار آسیب پذیر بود، طرحی كه كلیات آن در جلسه روز یكشنبه مجلس به تصویب رسید.

* ساعت ۱۰:۱۰ هیات رئیسه مجلس نتیجه آرای نمایندگان به نامی را قرائت كرد كه براساس آن ۱۷۷ نماینده مجلس با رای مثبت به نامی نشان داند كه به وی برای تصدی این پست اعتماد دارند بنابراین نامی تصدی وزارتخانه را برای مدت زمان باقی مانده عمر دولت دهم بر عهده گرفت.منبع:مهر

۱۳۹۱/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...