نسخه چاپی

چگونه یوآن، لیر و روپیه را جایگزین دلار كنیم؟

عکس خبري -  چگونه يوآن، لير و روپيه را جايگزين دلار کنيم؟

محدود شدن سبد ارزی ایران صرفا به معنی خرید از این كشورها نیست هند،چین و تركیه امروز سه مشتری اصلی نفت وگاز ایران هستند، براساس آمارهای رسمی، ایران روزانه یك میلیون و 300 تا 500 هزاربشكه نفت صادر می كند كه مقصد این بشكه ها اغلب به چند كشور كه از مشتریان قدیمی نفت ایرانند، است.

به دنبال افزایش محدوده و چارچوب های تحریم های غیرقانونی غربی ها برایران کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه اعلام کرده اند که پول نفت وارداتی از ایران به یوآن ،روپیه و یا لیر می پردازند، دکتر علی صادقی که از کارشناسان اقتصادی محسوب می شود در این باره معتقد است این امرهزینه مبادله را در اقتصاد ایران افزایش می دهد و ایران باید باپرداخت 30 درصدی، آن را به ارزهای مسلط تبدیل کند.


وی در این باره توضیح داد: مهم ترین اثر این اقدام از سوی کشورهای وارد کننده این است که هزینه مبادله را در اقتصاد ایران افزایش می دهد، فوری ترین و مستقیم ترین اثر مبادله نفت و گاز ایران بارازهایی نظیر یوان، روپیه و لیره این است.


وی افزود: مساله قابل توجه دیگر اینکه اگر این تنها مشکل ما در اقتصاد باشد باپرداخت 15 تا 30 درصدی امکان پذیر می شودولی اگر قرار باشد که این مشکل به سطوح دیگرهم برسد طبیعی است مشکلات بسیاری را برای ما پدید می آورد.


از وی پرسیدیم که آیا این درست است که مجبوریم با روپیه ، لیرو یوآن از خود این کشورها فقط خرید کنیم که وی گفت: خیر؛زیرااین ارزها را می شود با پرداخت هزینه هایی به ارزهای مسلط دنیا تبدیل کرد و با آن ارزها نسبت به خرید محصولات دیگر اقدام کنیم.


وی اضافه کرد: مسلم است اگر احتمالا محصول قابل اعتنایی درکشورهای صاحب این ارزها موجود باشد ایران می تواند از همین کشورها محصولات مورد نیاز خود را خریداری کندو مبادله با این ارزها هیچ مشکلی را برای اقتصاد ایران پدید نمی آورد.


تجمیع سبد ارزی ایران به یک ارز


سید عماد حسینی ازاعضای سابق کمیسیون انرژی ، محدود شدن سبد ارزی حاصل از درآمدهای نفتی ایران را باعث آشفتگی در این سبد می داند و می افزاید: با توجه به میزان تاثیرگذاری هرکدام از پول های ملی کشورهای چین و هند اقتصاد ما متاثر می شود چرا که ما مجبور هستیم یکبار دیگر این ارزها را به دلاریا یورو تبدیل کنیم که این امر نیازمند هزینه هایی است واز همه مهمتر اینکه این مسله ارزش پول ملی ایران را کاهش می دهد.


وی هرچند که این شیوه را نسبت به تهاتر یعنی نفت در برابرکالا بهتردانست و تصریح کرد: ایران باید به دنبال راهکارهایی باشد که همه مشتریان پول نفت ایران رابه یک مدل به سبد ارزی بدهند.


به گفته این عضو موسسه مطالعات انرژی ، به عبارتی دیگر ایران باید تمام این پول را به یک نوع ارز تجمیع کند یعنی سبد ارزی خود را از دلار به یک ارز دیگر تبدیل کند .


اما نرسی قربان تحلیلگر ارشد بازار نفت با در نظر گرفتن نکات مثبتی و منفی این اتفاق می گوید: باید دید ایران می تواند یوآن، روپیه و یا لیرخود را در همان کشورها با صرف هزینه هایی به دلار یا یورو تبدیل کند.


به هر روی محدود شدن سبد ارزی نفتی ایران سنگی نیست که ایران نتواند از جلوی موتورمحرکه اقتصاد ایران بردارد، از یک سو مشتریان کنونی نفت ایران ثابت بوده و صرف نظر کردن آنهااز نفت ایران بسیار کم است چرا که آنها سیستم پالایشی پالایشگاههای خود را با نفت ایران تنظیم کرده اند و از سوی دیگر ایران نباید اجازه دهد این کشورها از تحریم به عنوان ابزار فشار برای تحمیل خواسته های خود به ایران استفاده کنند چرا که تغییر سیستم پالایشی این کشورها به نفتی غیر از نفت ایران هزینه ای هنگفت را برای آنها به همراه دارد درنتیجه ایران می تواند سبد ارزی خود را به یک ارز متداول ترتبدیل کرده و از این کشورها بخواهد پول نفت ایران را به آن ارزها پرداخت کنند.


منظور از ارز متداول ارزی است که به راحتی حتی با صرف هزینه های هنگفت قابل تبدیل به دلار باشد.در هرحال به اعتقاد کارشناسان حذف دلار از مبادلات ارزی کاری غیرممکن نیست؛شاید در ابتدا کاری پرهزینه و دردسرساز تلقی شود در درآینده بدون شک اقدامی استراتژیک و اصولی است که می تواند اقتصاد ایران را از نوسانات و اتهابات آتی نجات دهد.منبع:اقتصاد پرس

۱۳۹۱/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...