نسخه چاپی

لغو تحریم‌ها از عهده ۱+۵ خارج است

لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل ساز و كار كاملا منحصر بفردی دارد كه قطعا لغو آنها از عهده و اختیارات گروه 1+5 خارج است. همچنین تحریم های یكجانبه آمریكا نیز مصوب سنا و مجلس نمایندگان این كشور است و رییس جمهوی آمریكا و نماینده وی قادر به لغو این تحریم ها نیستند.

به گزارش نما، سپهر رازبین کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با نسیم با اشاره به اینکه ادعای غرب مبنی بر پیشنهاد جدید 1+5 چیزی جز 'تبلیغات سیاسی و رسانه ای' نیست؛ گفت: 1+5 با 'دستان خالی' و بدون 'پیشنهادات هم‌وزن' با درخواست‌های خود به مذاکرات آلماتی آمده است.

- این مذاکرات در شرایطی برگزار می شود که گروه 1+5 طی روزهای گذشته در یک تبلیغات رسانه ای گسترده تلاش کرد ضمن تظاهر به مکتوم نگهداشتن محتوای بسته پیشنهادی جدید تا زمان آغاز مذاکرات ، چنین القاء کند که با دستانی پر و پیشنهاداتی بهتر برای ایران پشت میز مذاکرات خواهد نشست.در این میان برخی رسانه های غربی و منطقه ای براساس گمانه زنی و یا منابع خود تلاش کردند برخی از زوایای بسته پیشنهادی جدید را نمایان کنند.

-خبرگزاری رویترز مدعی شد که قرار است در این دور از گفتگوها گروه 1+5 با لغو تحریم دریافت فلزهای گرانبها و عمدتا طلا، ازایران بخواهد از نصب سانتریفیوژهای قدرتمند جدید در تاسیسات غنی سازی فوردو خودداری کند.

-این پیشنهاد در صورت صحت یعنی بازگشت به شرایط تقریبا دو هفته پیش که قطعا نمی تواند گامی مهم ، مثبت و سازنده در روند گفتگوهای هسته ای محسوب شود.

-از سوی دیگر برخی رسانه ها نیز مدعی شدند بسته پیشنهادی گروه 1+5 همان بسته پیشنهادی سال 2008 میلادی است و دربرگیرنده نکات چندان جدید و راهگشایی نیست.

-گمانه زنی پیرامون بسته پیشنهادی جدید گروه 1+5 موضوع این مقاله نیست و قطعا با کمی صبر و با آغاز گفتگوها به راحتی می توان از مفاد بسته پیشنهادی جدید مطلع شد ولی واقعیت آن است که غربی ها اگر هم بخواهند نمی توانند با پیشنهادات مهمی وارد مذاکرات شوند.

-برای درک بهتر فضای حاکم بر دیدگاههای گروه 1+5 توجه به دو محور عمده بسیار حایز اهمیت اشاره می کنم.

محور نخست سوالاتی است که هیچگاه پاسخ قانع کننده ای از سوی غربی ها به آنها داده نشده است:

-گروه 1+5 همواره اعلام کرده آماده است مساله هسته ای ایران را از راههای دیپلماتیک حل کند اما چرا تا کنون هیچ پیشنهاد قابل اجرا و منطقی از سوی این گروه ارائه نشده است؟

-هرگونه توافق بصورت منطقی باید براساس پیشنهادات منطقی و هم وزن صورت گیرد. در مذاکرات گذشته، گروه 1+5 در برابر کاهش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی ایران ، حاضر شد برخی تجهیزات هواپیماهای مسافربری را در اختیار ایران قرار دهد. از دید کارشناسان جهان و حتی کارشناسان غربی اینگونه پیشنهادات نه تنها هم وزن و برابر محسوب نمی شوند بلکه عملا به معنای آن است که طرف غربی اصلا تمایلی به حصول توافق ندارد.

-سوال عمده دیگر این است که چنانچه 1+5 از سوی مجامع بین المللی به عنوان مرجع گفتگو با ایران برگزیده شده چرا هر از گاهی از گوشه و کنار بطور رسمی و غیر رسمی شنیده می شود که آمریکایی ها می خواهند مستقیما در این زمینه با ایران مذاکراه کنند. آیا این به معنای آن است که واشنگتن خود نیز گروه 1+5 را قبول ندارد؟

-چه تضمینی وجود دارد که گروه 1+5 به مراحل گام به گام توافقات احتمالی پابند باشد؟ به عبارت دیگر گام های ایران در صورت حصول توافق به راحتی قابل اجرا است و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می توانند بر روند آن نظارت کامل داشته باشند اما هنوز ساز و کار تعریف شده ای برای ضمانت در اجرای اقدامات طرف مقابل وجود ندارد.

-پرسش دیگر اینکه چنانچه ایران پس از حصول یک توافق احتمالی به تعهدات خود عمل کرد ولی طرف آمریکایی به هر دلیلی حاضر نشد و یا موفق نگردید تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو کند ، آیا در آن صورت گروه 1+5 آمادگی دارد که رسما اعلام و اعتراف کند مسوولیت شکست مذاکرات برعهده آمریکاست؟

محور دوم برای درک فضای حاکم بر گفتگوهای ایران و گروه 1+5

-همانگونه قبلا به دفعات از سوی مجامع غربی اعلام شده، سه نوع تحریم علیه ایران در حال اجرا است . نخست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل ، دوم تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا و سوم تحریم های اتحادیه اروپا.

-به یاد داشته باشیم که لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل ساز و کار کاملا منحصر بفردی دارد که قطعا لغو آنها از عهده و اختیارات گروه 1+5 خارج است. همچنین تحریم های یکجانبه آمریکا نیز مصوب سنا و مجلس نمایندگان این کشور است و رییس جمهوی آمریکا و نماینده وی قادر به لغو این تحریم ها نیستند.

- از سوی دیگر تحریم های اتحادیه اروپا نیز وابسته به تحریم های آمریکا است به عبارت دیگر چنانچه اتحادیه اروپا بخواهد تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را لغو کند درآن صورت براساس مصوبات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا ، اتحادیه اروپا خود تحت تحریم های آمریکا قرار می گیرد .

-از آنجایی که تا کنون حتی اقدام کوچکی برای آغاز روند لغواین تحریم ها صورت نپذیرفته بنابراین باید نتیجه گرفت که گروه 1+5 قطعا با دستان خالی و بدون پیشنهادات هم وزن با درخواست های خود به مذاکرات آلماتی گام گذارده اند که این برخلاف تبلیغات سیاسی و رسانه ای است که غرب از مدتها پیش نسبت به بسته پیشنهادی جدید خود به راه انداخته است.

- بازگشت به شرایط دو یا سه هفته قبل نیز نمی تواند برای هیچیک از طرفین راهگشا باشد ؛ فقط ممکن است طرف غربی بخواهد از این ابتکار به عنوان یک تبلیغات رسانه ای و سیاسی به نفع خود بهره گیرد ولی باید توجه داشته باشد که افکار عمومی جهان، محافل سیاسی مستقل و رسانه های بین المللی از نزدیک تحولات هسته ای را دنبال می کنند و چنین ابتکاراتی می تواند به اعتبار گروه 1+5 لطمه جدی وارد کند.

۱۳۹۱/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...