نسخه چاپی

دروغ اتمی دیلی‌تلگراف همزمان با مذاكرات

همزمان با برگزاری مذاكرات ایران و ۱+۵ در آلماتی، روزنامه دیلی‌تلگراف با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد، ایران قصد دارد از راكتور آب سنگین اراك برای تولید پولوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای استفاده كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از راکتور آب سنگین اراک مدعی شد، ایران در حال ایجاد مسیر دومی برای تولید سلاح هسته‌ای است آنهم از طریق عملیاتی کردن راکتور اراک که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند.


بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای که 9 فوریه گرفته شده، نشان می‌دهد ایران این راکتور را راه‌اندازی کرده است. تحلیلگران هسته‌ای مدعی شده‌اند، اگر پسماند سوخت هسته‌ای فرآوری شود، این نوع از راکتورها می‌توانند پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را تولید کنند. البته آژانس اتمی اعلام کرده، ایران بیان کرده که قصد انجام فعالیت‌های فرآوری را ندارد.


دیلی تلگراف در گزارش خود مدعی شد: مذاکرات پیشین بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای بر روی تلاش تهران برای غنی‌سازی اورانیوم متمرکز بوده در حالی که راکتور اراک می‌تواند به عنوان جایگزین عمل کند و برای تولید پلوتونیوم به کار گرفته شود.


این روزنامه انگلیسی در ادامه ادعاهای خود آورده است: تصاویر بیشتر از منطقه نشان می‌دهد پدافند موشک‌های ضدهوایی، از راکتور اراک محافظت می‌کنند که این سیستم‌ها به شدت در غرب این راکتور متمرکز شده‌اند.


بر اساس این گزارش، از آگوست 2011، هیچ بازرس بین‌المللی از راکتور آب سنگین اراک بازدید نکرده است و جمهوری اسلامی ایران بارها درخواست برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره این سایت را رد و اعلام کرده، این راکتور صرفا به منظور تولید ایزوتوپ برای مصارف کشاورزی و دارویی طراحی شده است.


تصاویر جدیدی که روزنامه دیلی تلگراف منتشر کرده همچنین جزئیات تاسیسات هسته‌ای فردو را نیز نشان می‌دهد.

۱۳۹۱/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...