نسخه چاپی

"پات" در شرایط سیاسی ایتالیا

عکس خبري -"پات" در شرايط سياسي ايتاليا

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی ایتالیا كه روز سه شنبه منتشر شد، نشان داد كه این كشور به عنوان سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو با چندین ماه بن بست سیاسی رو به رو خواهد بود.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ نتایج انتخابات پارلمانی ایتالیا نشان داد که این کشور اکنون بدون آنکه اکثریتی به حزب سیاسی یا ائتلاف خاصی اختصاص یابد، بین "بپه گریلو" و جنبش "پنج ستاره" وی، ائتلاف چپ میانه "لوئیجی برسانی" و ائتلاف راست میانه سیلویو برلوسکنی تقسیم شده است و این احتمال برگزاری انتخاباتی دیگر در عرض چند ماه آینده را افزایش داده است.

در حالی که برخی سیاستمداران در ایتالیا هم اکنون از احتمال یک انتخابات دیگر برای شکستن بن بست سیاسی سخن می‌گویند، دیگر سیاستمداران اظهار نگرانی کرده‌اند که این اقدام سبب افزایش قدرت جنبش پنج ستاره خواهد شد. دموکرات‌های چپ میانه‌رو همراه با هم‌پیمانان کوچکتر خود 340 کرسی را در مجلس سفلی به خود اختصاص دادند.

هم‌چنین ائتلاف راست میانه‌رو 124 کرسی، حزب گریلو 108 کرسی و حزب ماریو مونتی نیز 45 کرسی به دست آوردند. در خصوص سهم آراء نیز دموکرات‌ها و دیگر احزاب چپ میانه‌رو حائز 54 / 29 درصد از آ‌راء، ائتلاف راست میانه‌رو حائز 18 / 29 درصد از آراء و ائتلاف میانه‌روهای ماریو مونتی نیز حائز 56 / 10 درصد از آراء شدند. اما در مجمع سنا هیچ ائتلافی نتوانست 158 کرسی لازم را برای کسب اکثریت در این مجلس به دست بیاورد.

در مجلس علیا یا همان سنا راست گرایان میانه‌رو 116 کرسی، چپ‌گرایان میانه رو 113 کرسی و احزاب بپه گریلو و ماریو مونتی نیز به ترتیب 54 و 18 کرسی به دست آوردند. آمار حضور در انتخابات پارلمانی ایتالیا 2 / 75 درصد آراء بود.

سیلویو برلوسکنی روز سه شنبه در اظهاراتی تاکید کرد که بازگشت به صندوق‌های رای مفید نخواهد بود و ایتالیا شایسته آن نیست که بدون دولت باقی بماند.

وی خواهان حس مسئولیت پذیری گسترده در جهت منافع ایتالیا و فداکاری شد و هرگونه توافق با ماریو مونتی را رد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: سیاست‌های ریاضتی ماریو مونتی کشور را در مسیری خطرناک قرار داده است.

به گفته برلوسکنی موفقیت گریلو به خاطر نارضایتی ایجاد شده از سوی نمایش‌ سیاسی در ایتالیا است که کشور را دستخوش رسوایی‌های گوناگون در طول چند ماه گذشته کرده است.

نتایج انتخابات پارلمانی ایتالیا حکایت از افزایش محبوبیت جنبش پنج ستاره بپه گریلو دارد. با اعلام نتایج پارلمانی ایتالیا بازارهای مالی این کشور سقوطی شدید را تجربه کردند و بن بست ایجاد شده یادآور بحرانی است که در سال 2011 بدهی‌های ایتالیا را به شدت افزایش داد و منطقه یورو را در آستانه سقوط قرار داد.

یک روزنامه ایتالیایی به نام "ال ماساجرو" در تیتر یک خود اینگونه نوشت: برنده انتخابات اداره نشدن کشور است!

موسسه سنجش اعتبار مالی "استاندارد اند پورز" روز سه شنبه عنوان داشت که انتخاب‌های سیاسی دولت آینده ایتالیا برای ارزش اعتباری این کشور حیاتی خواهند بود و این موضوع لزوم ائتلافی را که بتواند بر اصلاحات جدید توافق کند نشان می‌دهد.

پی‌یر لویجی برسانی، رهبر حزب دموکرایتک چپ میانه‌رو اکنون با وظیفه دشوار توافق بر سر یک ائتلاف بزرگ با سیلویو برلوسکنی، کسی که وی او را متهم نابود شدن ایتالیا می‌داند و یا توافق کردن با گریلو که از لحاظ تجربه سیاسی ناشناخته است، رو به رو است.

گزینه جایگزین نیز برگزاری انتخابات جدید به طور زودهنگام و یا در چند ماه آینده خواهد بود. اما برلوسکنی و برسانی هر دو عنوان کردند که نمی‌خواهند انتخابات جدید در صورت امکان برگزار شود. از طرف دیگر بپه گریلو خاطرنشان ساخت که معتقد است دولت آینده ایتالیا بیشتر از شش ماه دوام نخواهد آورد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: چه من اینجا باشم یا نباشم آنها نخواهند توانست دولت را اداره کنند.

وی تاکید کرد که با هر کسی که حامی سیاست‌های پیشنهادی وی باشد همکاری خواهد کرد اما از طرف دیگر ورود به یک ائتلاف رسمی را رد کرد.

وی گفت: اکنون زمان صحبت از ائتلاف نیست نظام در حال حاضر سقوط کرده است.

انتخابات پارلمانی ایتالیا که نشان دهنده رد گسترده سیاست‌های ریاضت آمیز از سوی ماریو مونتی با حمایت رهبران بین‌المللی نظیر آنگلا مرکل و باراک اوباما است، سبب بروز هراس در اروپا شده است.

وولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان در واکنش به انتخابات ایتالیا گفت که این دموکراسی است!

خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز تاکید کرد: این انتخابات به ناکجا آباد منجر شده و این خبر خوبی برای ایتالیا و اروپا نیست.

مرکز مطالعات انتخاباتی ایتالیا در برآوردهای خود گفت که چپ‌های میانه‌رو در مجلس 121 کرسی خواهند داشت در حالی که این میزان برای ائتلاف راست میانه روی برلوسکنی با حزب اتحادیه شمالی 117 کرسی است.

بر این اساس هم‌چنین گریلو 51 کرسی را به دست خواهد آورد. این نشان می‌دهد که هیچ حزبی در این مجلس اکثریت را که برای تصویب قوانین دولت لازم است، ندارد.

هم‌زمان جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا گفت، تا زمانی که احزاب با یکدیگر رایزنی نکنند اظهارنظر نخواهد کرد.

وی هشدار داد که سیاست‌های ریاضت آمیز در ایتالیا آنگونه که نتایج انتخابات نشان می‌دهد پاسخی برای بحران اقتصادی نبوده و این نتایج عواقبی را فراتر از مرزهای ایتالیا به دنبال خواهند داشت.

رئیس جمهوری ایتالیا در نخستین اظهارنظر علنی خود از زمان انتخابات تاکید کرد: زنگ خطر برای اروپا نیز به صدا درآمده است.

وی تاکید کرد که تعداد محدودی اصلاحات پیشنهادی را به پارلمان ایتالیا ارائه خواهد کرد که متمرکز بر اشتغال زایی، اصلاحات نهادی و سیاست‌ اروپا خواهد بود.

حجم بدهی‌های ایتالیا نزدیک به دو هزار میلیارد یورو برآورد می‌شود. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ اعتبار مالی این کشور سه مرحله کاهش پیدا کرد.

ماریو مونتی، نخست‌وزیر دولت موقت ایتالیا، در دوره کوتاه نخست‌وزیری خود اصلاحاتی اقتصادی ‌را آغاز کرد که در صورت تحقق کامل می‌توانست بحران بدهی‌های ایتالیا را کاهش دهد و اعتماد بازار را به اقتصاد این کشور جلب کند.

به گزارش رسانه‌ها شرایط سیاسی ایتالیا پس از انتخابات حالت "پات" در شطرنج را به خود گرفته است!

۱۳۹۱/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...