نسخه چاپی

تأسف جك استرا از سقوط اصلاح طلبان در ایران

عکس خبري -تأسف جك استرا از سقوط اصلاح طلبان در ايران

وزیر خارجه انگلیس در دوره ریاست جمهوری خاتمی، نسبت به از دست رفتن آن دوره شیرین ابراز تأسف كرد.

جك استرا حد فاصل سال هاي 2001 تا 2006 وزير خارجه انگليس بود و به همراه وزراي خارجه فرانسه و آلمان به تهران آمد و بيانيه موسوم به تهران را امضا كرد. ايران در دوره فعاليت استرا و حضور اصلاح طلبان در دولت و مجلس، تمام فعاليت هاي اتمي خود را براي دو سال و نيم تعليق كرد اما طرف غربي به تعهدات بي مايه خود شامل فروش قطعات يدكي هواپيما و تروريست تلقي كردن گروهك تروريستي منافقين عمل نكرد.


بي بي سي با اشاره به كتاب خاطرات تازه منتشر شده جك استرا مي نويسد: او در فاصله اي كوتاه 5 بار به ايران سفر كرد. «ديگر به جريان عادي كار آشنا بودم، وقتي هواپيما مي نشست، كارمندان زن همراه با شوخي هاي بسيار- كه من هم معمولاً سردمدارش بودم- بايد روسري و مانتوهاي خود را به تن مي كردند». در ميان همكاري هاي رو به گسترش امنيتي ايران و آمريكا [بر سر افغانستان] ناگهان ضربه اي اساسي به همه چيز وارد شد كه تعجب اروپايي ها و بهت ايران را به دنبال آورد؛ سخنراني سالانه رئيس جمهور آمريكا در كنگره و قرار دادن نام ايران در كنار كره شمالي و عراق به عنوان محور شرارت. ترديدهاي سنتي در جمهوري اسلامي نسبت به صداقت آمريكايي بار ديگر بالا گرفت. جك استرا مي گويد نمي داند گنجاندن نام ايران در اين فهرست عامدانه بوده يا از روي سهل انگاري اما به نظر او از نظر استراتژيكي و راهبردي «فاجعه» بود.


استرا مي نويسد كه آمريكايي ها «اگر درك دقيق تري از وضعيت پيچيده نخبگان ايران داشتند- نه ديدگاهي تك بعدي كه ايران كشوري ديكتاتوري است- در مي يافتند كه موضعي چنين دفعي، قدرت مردي را كه روابط بهتر و تازه اي با غرب آغاز كرده- يعني خاتمي- تا چه حد تضعيف مي كند و در برابر، قدرت هاي تيره و تيره تر را كه موقعيت شان به شيطان و اهريمن نشان دادن آمريكا وابسته است، تقويت مي كند.»


استرا اما توضيح نمي دهد كه چرا انگليس و دو كشور ديگر اروپايي در قبال امتيازهايي كه اصلاح طلبان مي دادند، به حداقل تعهدات خود پايبند نماندند و هنگامي كه ديپلمات هاي ايراني گفتند تعليق موقت فعاليت هاي اتمي كي تمام مي شود، پاسخ شنيدند از نظر ما بهترين تضمين، تعطيلي دايمي برنامه اتمي ايران است؟! استرا اما امضاي بيانيه تهران را يك روز استثنايي در خاطرات خود توصيف كرده است. آن زمان از قول استرا گفته شد كه ما ميوه اشغال افغانستان و عراق را در تهران چيديم(!)


استرا با ابراز تأسف از سقوط اصلاح طلبان، آن را محصول سياست نئوكان هاي آمريكا توصيف مي كند و اين در حالي است كه در همان دوره بارها مقامات آمريكايي و از جمله جرج بوش تصريح كرده بودند «ما از اصلاح طلبان در ايران حمايت مي كنيم».
منبع:كيهان

۱۳۹۱/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...