نسخه چاپی

برگشت سكه از مسیر صعود

عکس خبري -برگشت سكه از مسير صعود

بازار ارز و سكه در واكنش به خبرهای مثبت از نشست آلماتی، با كاهش قیمت‌ها روبه‌رو شد

همچنین با کاهش صد هزار تومانی قیمت سکه در بازار، برخی انتظار دارند بانک مرکزی نیز برای ایجاد انگیزه ثبت نام، قیمت‌های پیش‌فروش خود را کاهش دهد. به گفته کارشناسان، بازار نسبت به مذاکرات حساسیت ویژه داشته و بر طرف شدن سوء‌تفاهمات را راهی برای کاهش فشارها بر ارز و طلا می‌داند. از این رو، مثبت ارزیابی شدن این دور از مذاکرات به کاهشی شدن بازار در روز گذشته منجر شد.


بازار ارز و سکه دیروز در واکنش به خبرهای مثبت از نشست آلماتی با افت قیمت‌ها روبه‌رو شد. دیروز قبل از ظهر قیمت‌ها در این بازار در حالی متاثر از قیمت‌های اعلام شده برای پیش پرداخت سکه افزایش یافته بود که تا بعد از ظهر به دلیل انتشار برخی خبرهای مربوطه از نشست ایران با ۱+۵، بازار شاهد تعدیل قیمت‌ها بود.

بانک مرکزی از روز سه شنبه سکه تمام بهار آزادی را با نرخ يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان و نیم را با ۶۳۲ هزار تومان بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌گذاری کرد. مدت انتظار برای دریافت این سکه‌ها ۶ ماه است. برای سکه تمام این قیمت با ملاحظه ۷۵ هزار تومان مالیات ۶ درصدی ارزش افزوده و سود انتظاری کوتاه‌مدت از يك ميليون و ۴۳۰ هزار تومان فراتر می‌رود. این قیمت البته روز گذشته در بازار از يك ميليون و ۵۲۰ هزار تومان به يك ميليون و ۴۵۰ هزار تومان تا ساعت ۱۵ افت کرد. از این رو انتظار می‌رود که بانک مرکزی در روزهای آینده برای ایجاد انگیزه ثبت‌نام سکه، قیمت‌های قطعه پیش پرداخت را کاهش دهد.

گزارش‌های دریافتی از برخی شعب منطقه خیابان آزادی و مناطق مرکزی نیز حکایت از کاهش استقبال از این پیش‌فروش‌ها دارد. با این حال بانک مرکزی در این دوره، انتظاری بیش از این برای استقبال از پیش‌فروش ندارد. بهمنی نیز در همایش روزهای اخیر گفته بود که تداوم این کار به میزان استقبال مردم بستگی دارد. یک مقام دیگر بانک مرکزی نیز درخصوص تفاوت‌های این دوره با دوره قبل پاسخگویی به تقاضای خرد را هدف اصلی پيش‌فروش امسال عنوان کرده است. پيمان قرباني مدير کل سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي گفته است: پيش فروش سکه در سال‌جاري به هيچ عنوان مانند پيش فروش سال گذشته نيست. قربانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران گفت: پيش فروش سکه در سال‌جاری با هدف تامين نيازهاي خرد انجام می‌شود، در حالي که سال گذشته هر کس مي‌توانست با انجام ثبت‌نام هر تعداد سکه مورد نياز خود را از طريق شعب بانک ملي دريافت کند.

مدير کل سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي در رابطه با قیمت‌گذاری پيش فروش سکه گفت: بانک مرکزي با تحلیل وضعيت بازار و ارزش‌گذاری ذخاير بانک مرکزي اقدام به تعیین قیمت کرد.وی با تاکید بر اینکه دلايل اجراي طرح پيش فروش سکه در سال گذشته و شيوه اجراي آن کاملا با شرايط پيش فروش امسال سکه متفاوت است، گفت: دليلي وجود ندارد که بانک مرکزي ذخاير خود را به صورت ارزان صرفا به خاطر خوشايند يک عده وارد بازار کند، زيرا اين سکه‌هاي طلا ذخاير کشور هستند و بايد از آنها حفاظت شود.

مدير کل سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي ادامه داد: قيمت سکه در سال گذشته وضعيت حبابي داشت و بانک مرکزي در قيمت‌گذاري‌هاي خود توجه به بازار آزاد را در کنار اينکه آيا شرايط فعلي بازار حبابي است يا نه مورد توجه جدي قرار مي‌داد. وي افزود: امسال بر خلاف سال گذشته وضعيت بازار سکه به هيچ عنوان حبابي نيست و همان طور که گفته شد صرفا دليل ورود بانک مرکزي به اجراي پيش فروش جديد سکه تامين نيازهاي خرد است. قرباني در خصوص نرخ ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده در اين مرحله از پيش فروش سکه اظهار کرد: در اين دوره ماليات بر ارزش افزوده بر اساس قيمت قطعي اعلام شده و در زمان عرضه قطعي سکه به متقاضيان برآورد و از آنها دريافت مي‌شود و مستقيما به حساب سازمان امور مالياتي واريز مي‌شود.

به گفته این مقام بانک مرکزی در روز اول تا ساعت ۱۴ تقریبا ۲۴ هزار نفر برای پیش‌فروش سکه به بانک مراجعه کرده و تقریبا ۱۳۳ هزار سکه تمام و نیم خریده‌اند.به گفته وی تا این زمان، ۶۵ هزار سکه تمام بهار و ۴۵ هزار نیم بهار پيش‌فروش شده است. با توجه به این ارقام می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی برای سکه تمام در این مدت ۸/۴۷۵ کیلو گرم طلای خالص ۲۴ عیار و برای نیم سکه ۷/۱۴۶ کیلو گرم طلای خالص ۲۴ عیار پيش‌فروش امسال که جمعا ۶/۶۲۲ کیلوگرم است. در لابه‌لای سخنان این مقام بانکی همچنین اشاره شده که سکه حباب قیمتی نداشت. اینکه در چنین شرایطی انگیزه واقعی بانک مرکزی برای سلف فروش سکه چیست؟ نیاز به توضیح بیشتری دارد.

قیم‌های بازار
قیمت سکه تمام بهار آزادی تا بعد از ظهر روز سه شنبه از يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان هم گذشت و نسبت به زمان اعلام نرخ پیش پرداخت ثبت‌نام سکه بیش از ۵۰ هزار تومان گران شد. روز گذشته، اما متاثر از خبرهای منطقه‌ای دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت و ۵۰ هزار تومان نزول كرد. نیم سکه که ۷۶۵ هزار تومان را نیز به خود دیده بود، تا ۷۲۵ هزار تومان افت کرد. ربع سکه نیز در این شرایط تا ۴۶۵ هزار تومان افت کرد. دیروز ظهر قیمت آن در برخی تابلوها در خیابان فردوسی از ۵۰۰ هزار تومان نیز گذشته بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم پس از عبور از مرز ۱۴۶ هزار تومان دو بار تا ۱۴۲ هزار تومان تعدیل شد.

افزایش در بازارهای جهانی
دیروز در میان افت قیمت‌های داخلی، نرخ طلا در بازارهای جهانی با افزایش تقریبا ۱۳ دلاری خود تا ۱۶۱۰ دلار بالا رفت.

اظهارات بن برنانکه قیمت جهانی طلا را افزایش داد
برخی گزارش‌ها به نقل از رویترز اظهارات بن برنانکه ريیس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر را دلیل افزایش قیمت جهانی طلا اعلام کرده‌اند.این گزارش به نقل از سایت طلا می‌افزاید:سخنان برنانکه بهای جهانی طلا را ۱۲ دلار افزایش داد.

بنا براین گزارش برنانکه ريیس بانک مرکزی آمریکا قبل از جلسه از ادامه اعمال سیاست‌های انبساطی پولی خبرداد و از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در خصوص آینده بازار مالی کاست.بر اساس این گزارش، تازه‌ترین آمارهای منتشر شده نشانگر این موضوع است که شاخص بهای مسکن آمریکا سال ۲۰۱۲ میلادی را با بالاترین حد طی ۶ سال اخیر به پایان رسانده است.این گزارش می‌افزاید: در انتخابات پارلمانی ایتالیا هیچ کدام از حزبها رای اکثریت را کسب نکرده و موجب تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد بی ثباتی اقتصاد اروپا و احیای مجدد بحران مالی این کشور شد.

براین اساس، کارشناسان موسسه مالی گلدمن‌ساکس با توجه به افت اخیر بهای اونس طلا پیش‌بینی خود از قیمت این فلز زرد در سال ۲۰۱۳ را از ۱۸۰۰ به ۱۶۰۰دلار کاهش دادند.

گروه ۱+۵ به ایران نزدیک شد
در مذاكرات آلماتی ۱+۵ پاسخی به پیشنهادهاي ایران در مسكو داد كه پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در گذشته مطرح می‌شد واقع‌بینانه‌تر بود و این موضوع را مثبت ارزیابی می‌كنیم.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و ريیس تیم مذاكره‌كننده ایران با گروه ۱+۵ در نشست خبری ظهر دیروز پس از پایان مذاكرات ایران و ۱+۵ در آلماتی گفت: روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادها و طرح جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را ارائه كرد كه ناظر به برخی از محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینكه برخی نكاتی كه در پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در گذشته مطرح می‌شد واقع‌بینانه‌تر بود، اظهار کرد: سعی شده بود در برخی از موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیك شود كه این امر را مثبت ارزیابی می‌كنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

جلیلی تاكید كرد: گفت‌وگوها را گامی مثبت می‌دانیم كه با رویكردی سازنده و برداشتن گام‌های متقابل می‌تواند تكمیل شود. وی ادامه داد: ما امروز در بحث‌های مختلف در زمینه‌های بومی توانستیم در مساله هسته‌ای موفقیت‌های خوبی داشته باشیم كه این موفقیت‌ها به شكل تصاعدی ادامه دارد.بازار ارز و سکه به طور ملموس به مذاکرات ایران با غرب حساسیت ویژه داشته و بر طرف شدن سوء‌تفاهمات غرب را راهی برای کاهش فشارها بر روند انتقال ارز و کاهش نگرانی‌های قیمتی می‌داند. از این رو مثبت ارزیابی شدن مذاکرات این دوره، از ظهر دیروز کاهش قیمت را برای بازار ارز و سکه رقم زد.منبع:دنياي اقتصاد

۱۳۹۱/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...