نسخه چاپی

نظر رییس قوه قضاییه درباره آرگو

عکس خبري -نظر رييس قوه قضاييه درباره آرگو

رییس قوه قضاییه گفت: استفاده از هنر در بخش حقوق بشر حرف بسیار قشنگی است، ولی سیطره رسانه‌ی غربی و اختاپوس رسانه‌ی غربی این اجازه را نمی‌دهد، زیرا اگر ما یك فیلم عالی هم درست كنیم مانند آرگو به آن اسكار نمی‌دهند

به گزارش نما، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در دیدار نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان اظهار کرد: بیشتر مشکلاتی که بر سر راه فرهیختگان و در مسیر کار علمی آن‌هاست، مربوط به دستگاه‌های اجرایی و قوه مجریه است و برخی موارد هم به قوه قضاییه مربوط است. ولی من می‌توانم حامل پیام باشم.

وی افزود: یکی از مواردی مطرح شد بحث حقوق بشر است. مساله‌ حقوق بشر یک بحث میان رشته‌ای است و در فلسفه‌ی حقوق و فلسفه‌ی اخلاق بحث بسیار دشواری است که در مقام عمل هم چالش‌های بسیاری را مقابل کشورها قرار می‌دهد.

رییس قوه قضاییه گفت: در اینجا عمده‌ی نظر من مربوط به مسائلی است که ما با مغرب زمین داریم. این مساله نظری است. یعنی سوال در مورد مبانی حقوق بشر و این که در چه چارچوب‌هایی می‌توانیم حقوق بشر را تصویر کنیم.

وی با طرح این سوال که آیا می‌توان با هر پیش زمینه فکری حقوق بشر را تصویر کرد؟ افزود: دو نظریه معروف در اینجا وجود دارد که یکی از آنها معتقد است حق بشر برای بیان اختیار و آزادی انسانی است. در این نظریه حق یک سلطه است و قوانینی که حق بشر را انشاء می‌کنند با هدف دادن اختیار به انسان هستند تا بشر بتواند حق خود را ابراز کنند.

آملی لاریجانی ادامه داد: نظر دیگری که خیلی در میان علمای حقوق شایع است این است که حق نه بر اساس دادن تقنینی حق به انسان‌هاست بلکه بر اساس مصالح است که حق به انسان‌ها داده می‌شود.

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که «این نظریه‌ها دو مشکل دارند» گفت: یک مشکل این است که این نظریه‌ها کارکرد گرایانه هستند و اشکال دیگر این است که هر دو نظر حق را به قانون جعل می‌کنند.

وی گفت: در تاریخ اندیشه حق، در مغرب زمین تطور بسیار زیادی در مفهوم حق به وجود آمده است و سوال مهم این است که ما چه تبیینی از حق داریم که می‌توانیم حق بدون قانون را تصویر کنیم؟ آیا تصویری که ما به عنوان یک مومن از حق داریم با تصویری که یک ملحد دارد یکسان است؟ البته اعلامیه جهانی حقوق بشر با اغماض از این مساله می‌گذرد.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی گفت: در قرآن کریم و نهج‌البلاغه مضامینی را که به کرامت انسانی برگردد زیاد داریم. امام علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر می‌گوید "قلبت را نسبت به همه مهربان قرار بده و مثل یک درنده خون آشام نباش. زیرا مردم یا برادر بومی تو هستند یا این که در خلق مشابه تو هستند."

وی افزود: ممکن است برخی خدشه وارد کنند که از این مساله نمی‌شود حق را استنباط کرد، لکن مراعات انسانی را هم نمی‌شود انکار کرد.

رییس دستگاه قضایی تصریح کرد:‌ اتفاقا کرامات انسانی در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم آمده است، ولی این اعلامیه با ابهام از ماهیت کرامت انسانی بشر عبور کرده است. بحثی هم که برای ما مهم است این است که کرامت ذاتی را چه کسی می‌تواند تصویر کند و بحث وجود چالشی است که ما برای مغرب زمین ایجاد کرده‌ایم. زیرا ما می‌گوییم انسانی که استعداد رسیدن به قرب الهی دارد کرامتش تصویر می‌شود.

وی خطاب به غربی‌ها گفت: شما بر چه اساس می‌گویید ما باید اعلامیه جهانی حقوق بشر را بدون کم و کاست بپذیریم؟ ما به غربی‌ها مخصوصا ماتریالیست‌ها می‌گوییم شما چطور کرامت ذاتی را تصویر می‌کنید؟

آملی لاریجانی گفت: مغرب زمین با یک نگاه لیبرالیستی حق را تصویر می‌کند و می‌خواهد آن را به همه دنیا صادر کند در حالی که آنها حق ندارند این کار را انجام دهند. همین آقایان همسر را شامل افراد همجنس می‌دانند و این واقعا یک چالش و زورگویی ادعایی حقوق بشری است و معنای فلسفی ندارد.

وی با اشاره به وجود نظام آموزش و پرورش اجباری در برخی کشورهای غربی گفت: اگر اعتقاد داریم انسان‌ها آزادند ما چه حقی داریم که کودک یا پدر و مادر را به درس‌خواندن اجبار کنیم. البته در مفید بودن آموزش و پرورش شکی وجود ندارد ولی اجبار انسان‌ها به این کار با آزادی که آنها از آن حرف می‌زنند تناقض دارد.

آملی لاریجانی با بیان این‌که «غربی‌ها در چند سال اخیر مساله حقوق بشر را عَلم کرده‌اند» گفت:‌ آیا در بحرین آزادی وجود دارد؟

ما تقریبا در هر یکی دو سال یک رای‌گیری داشته‌ایم. در حالی که در بحرین این اجازه داده نمی‌شود و بعد غربی‌ها سراغ ما می‌آیند و می‌گویند ضد حقوق بشر هستید.

وی یادآور شد: منافقین در کشور ما به اعتراف خودشان هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند و بعد آمریکایی‌ها آنها را از لیست تروریست‌ها خارج کردند. آیا این حقوق بشر است؟

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از نخبگان حاضر در جلسه مبنی بر ضرورت استفاده از هنر در بحث حقوق بشر گفت: این حرف زیبا و قشنگی است، ولی بدانید سیطره رسانه غربی و اختاپوس رسانه غربی نمی‌گذارد. شما فرض کنید ما فیلم خیلی عالی هم درست کردیم آیا مثل آرگو می‌رود و در آنجا اسکار می‌گیرد؟ ما البته باید کار خودمان را انجام دهیم ولی بدانید بر خلاف تمام ادعاهای حقوق بشری، رسانه‌های غربی ضد حقوق بشر هستند.

رییس قوه قضاییه افزود: ما اگر ۴ کلمه در صدا و سیمای برون مرزی به عنوان اخبار پخش می‌کردیم کانال‌های ماهواره‌ای صدا و سیما را بستند. یعنی کشورهای مغرب زمین فقط الفاظشان قشنگ است وگرنه حاضر نیستند که صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی که اینقدر در دنیا آن را متهم کردند، به گوش جهانیان برسد، لذا حقوق بشر در مقام عمل برای آنها یک ابزار است.

وی گفت: ما در جهان این چنین زندگی می‌کنیم، ولی به الطاف خداوند معتقدیم. ما مطمئنیم که دین و حق زمانی آشکار می‌شود. و این طور نیست که خورشید همیشه پشت ابر بماند.

رییس قوه قضاییه در پایان گفت: ما در یک بستر دینی می‌توانیم بسیاری از مسائل حقوق بشر را تبیین کنیم در حالی که مغرب زمین با پشتوانه تفکر لیبرالیستی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این دیدار برخی از نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان به بیان مطالبی درباره مسائل نخبگان و دانشگاهیان پرداختند.منبع:ايسنا

۱۳۹۱/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
سلماز
0
0
۱۳۹۱/۱۲/۱۰
واقعأ بايد به هاليوود تبريک گفت. بعد از ديدن فيلم آرگو به من و بسياري چون من اثبات شد که اين سينما کاملأ سياسي است بطوريکه براي دستيابي به برخي اهداف سياسي دولت آمريکا اجازه هر گونه بي احترامي به تاريخ و تمدن يک کشور و شعور يک ملت را به راحتي به خود ميدهد و دست به تحريف آن ميزند آنهم کشوري مثل ايران که مردمش بخش بزرگي از جامعه ايالات متحده را به خود اختصاص ميدهد. اين مسئله براي اولين بار پيش نيامده و در فيلم 300 نيز تکرار شده است. چند دقيقه اول فيلم آرگو که به کل فيلم هم هيچ ربطي ندارد، صرفأ يک حمله سيستماتيک با هدف تخريب و وارونه نشان دادن چهره شاه و فرح و کلأ رژيم پادشاهي است و چيزي جز دروغ نيست. کسانيکه به تاريخ کشور خود واقفند، ميتوانند اين مسئله را با دليل و مدرک ثابت کنند. حال اين سؤالات مطرح ميشود که: 1. آيا به نظر يک بيننده آگاه در مورد دوران درخشان و پرافتخار حکومت پادشاهي در ايران، اين فيلم تداعي کننده گرفتن مبلغ هنگفت هاليوود يا دولت آمريکا از سران جمهوري اسلامي براي تخريب نظام پادشاهي، انحراف اذهان عمومي به سمت بي کفايتي اين رژيم و جلوگيري از ايجاد آتي يک حکومت پادشاهي در ايران از طريق بسترسازي سياسي نيست؟ 2. آيا واقعأ ميشود تاريخ يک کشور را با پول تغيير داد؟ 3. اگر اين فيلم واقعأ داراي اهداف سياسي نيست پس چرا اعلام نتايج بايد شخصأ از جانب ميشل اوباما همسر رئيس جمهور صورت بگيرد که در تاريخ اهداء جوايز اسکار بي سابقه بوده است؟ هرچند که در دنياي ناعادلانه و ظالمانه امروز، دروغهايي اينچنيني با قصد فريب افراد نادان و ناآگاه از تاريخ خود يا کشورهاي ديگر دور از انتظار و تعجب برانگيز نيست. دنياي که در آن جايزه نوبل به افراد نالايق و ناشايست تعلق ميگيرد، اسکار کاملأ از قبل برنامه ريزي شده به فيلمي تعلق ميگيرد که نه تنها تحريف شده است بلکه در تلاش براي انتشار اين تحريف حتي پاداش هم ميگيرد، کشورهاي قدرتمند در برابر کشتار بيش از 13000 بيگناه در سوريه و تضييع حقوق بشر در ايران هيچگونه واکنش عملي از خود نشان نميدهند و تا زمانيکه وقت پياده سازي مرحله ديگري از نقشه اشان نرسد همچنان نظاره گر ريختن خون اين مظلومان هستند و سازمان ملل متحد تنها شعار آزادي و حقوق بشر را سر ميدهد و بنا به سياستهايي و در زمان ضروري، منافع برخي از ابرقدرتها را بيشتر از وظيفه اصلي خود مد نظر قرار ميدهد و حتي نقش سمبوليک خود را نيز به خوبي ايفا نميکند و آنرا به دست فراموشي عمدي ميسپارد (سياست بر ضد انسانيت ميباشد). فراموش نکنيد، شعري که بر سر در سازمان ملل متحد نوشته شده توسط يک ايراني سروده شده و اولين بيانيه حقوق بشر در دنيا نيز توسط يک پادشاه ايراني به نام کوروش اعلام شده است. من واقعأ براي هاليوود و دولت آمريکا متأسفم که خود به مثابه اهرمي براي اشاعه دروغ در دنيا عمل ميکند. به شما قول ميدهم اين ايميل و ايميلهاي مشابه ديگر براي روشنگري در اين زمينه به دست بسياري خواهد رسيد. شرم بر دولت آمريکا، شرم بر هاليوود و شرم بر کسانيکه اين دروغها را بدون مطالعه قبول و يا آنرا اشاعه ميدهند. براي اطلاعات بيشتر به لينک هاي زير مراجعه کنيد: http://libertyforiran.com/fravahar/ http://www.youtube.com/watchfeatureplayer_embedded&vEIXzi0FsssE
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...