نسخه چاپی

نخست‌وزیر اسلوونی به دلیل فساد مالی بركنار شد

عکس خبري -نخست‌وزير اسلووني به دليل فساد مالي برکنار شد

پارلمان اسلوونی در اقدامی با ۵۵ رأی موافق در مقابل ۳۳ رأی مخالف، نخست‌وزیر این كشور را به دلیل فساد مالی بركنار كرد.

به گزارش نما، فارس به نقل از شبکه «الجزیره»، پارلمان «اسلوونی» در اقدامی «جانز جانسا» نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور را در یک جلسه عدم رأی‌ اعتماد را به دلیل فساد مالی برکنار کرد و «آلنکا براتوسک» از حزب مخالف «اسلوونی مثبت» (PS) را جایگزین او کرد.

پارلمان اسلوونی تنها پس از یک سال تلاش برای عبور از بدترین بحران اقتصادی و سیاسی اسلوونی در طی 22 سال از گذشت استقلال این کشور، با 90 کرسی با 55 رأی موافق در مقابل 33 رأی مخالف، ائتلاف حاکم جانز جانسا را از قدرت برکنار کرد.

نخست‌وزیر جدید این کشور اروپایی هم‌اکنون دو هفته وقت دارد تا کابینه و برنامه‌های خود را به پارلمان ارائه دهد و رأی اعتماد کسب کند.

این کشور تا سال 1991 جزئی از کشور یوگسلاوی بود و پس از آن تاریخ مستقل شد. اسلوونی شمالی‌ترین بخش جمهوری فدراتیو یوگسلاوی سابق بوده‌ است و در سال 1991 و پس از یک درگیری مختصر نظامی با صربستان، استقلال خود را اعلام کرد.

براتوسک، 42 ساله، در سخنرانی برای قانونگذاران پارلمان کشورش اشاره‌ای به سیاست‌های ریاضت اقتصادی که منجر به اعتصاب‌ها و تظاهرات زیادی در سال گذشته میلادی در این کشور شد، کرد و گفت: اسلوونی نمی‌تواند انقباض اقتصادی و افزایش بیکاری را تحمل کند. واظح است که کاهش هزینه‌ها و بودجه به خودی خود به رشد اقتصادی منجر نمی‌شود. این سیاست به کاهش کسری بودجه که هدف بیان شده دولت کنونی است، منتهی نمی‌شود.

اسلوونی بعنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا از سال 2004 تاکنون، به شدت دچار بحران مالی شده است و در جدال برای کاهش هزینه‌ها به یک سطح قابل ثبات و در نتیجه جلوگیری از دریافت محرک‌های مالی است.

نخست‌وزیر احتمالی اسلوونی در سخنرانی خود به خشم مردم کشورش در خصوص فساد مالی اشاره کرد که موجب شد تا از اقدامات ریاضت اقتصادی، بیکاری و مشکلات اقتصادی به جوش آیند.

بر اساس این گزارش، این اعتراضات مردمی نبود که به کناره‌گیری جانسا از قدرت منتهی شد بلکه یک فساد مالی بود به طوریکه یک کمیسون مبارزه با اختلاس گزارشی را در 8 ژانویه سال جاری میلادی منتشر کرد که در آن اعلام شده بود که جانسا 285 هزار دلار از دارایی‌ها را به پارلمان اسلوونی گزارش نکرده بود.

وی با اینحال انجام هرگونه اقدام اشتباه را رد کرد و علیرغم درخواست همپیمانان خود حاضر به استعفا نشد اما همچنین نتوانست توضیح معتبری در خصوص ثروت رو به افزایش خود ارائه کند.

بر اساس این گزارشف در صورتیکه براتوسک نتواند از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، احتمالاً یک انتخابات دیگر برای تعیین نخست‌وزیر جدید اسلوونی برگزار می‌شود.

۱۳۹۱/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...