نسخه چاپی

پشت طنزهای قبیله‌ ای ، توطئه است

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طنزهای زشت و ركیك قومی و قبیله‌یی گفت: پشت طنزهای قبیله‌یی، توطئه است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمدجعفر محمدزاده در نخستین جشنواره سراسری طنز مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران در سالن شهید آوینی ارشاد گفت: روزنامه‌نگاران باید به آموزه‎های دینی و قرآنی توجه کنند، چرا که در این آموزه‎ها بویژه قرآن کریم نکات بسیار والایی برای ارتقای کیفیت روزنامه‌نگاری وجود دارد.

او با اشاره به این‌که خبرهای مطبوعات و خبرگزاری‎ها باید طبق آیات قرآنی، سنجیده و با فایده مشروع باشند، بیان کرد: طنز انسان را به خنده وامی‎دارد و بنابر گفته ارسطو، خنده ویژگی ممیزی و معنوی انسان است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: طنز قدرتی معنوی دارد که به انسان معنا می‎بخشد.

محمدزاده با اشاره به انتقادهای مختلفی که از طنز می‌شود، اضافه کرد: سابقه طنز در ادبیات ملی ایران در سه مقطع قابل تحقیق است. از زمانی که آثار مکتوب در ایران وجود داشته، طنز نیز موجود بوده است.

او با اشاره به اینکه در ادبیات ما گونه ژورنال ادبی وجود نداشته است، متذکر شد: طنز شاعران بزرگی مانند حافظ مردمی نشد، چرا که فقط مخاطب خاص خود را داشت.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان این‌که تاریخ مطبوعات ایران به بیش از 150 سال پیش برمی‌گردد، یادآور شد: مطبوعات بستر محکم و قابل اطمینانی برای توسعه طنز بوده و اوج آن در دوره مشروطیت با ظهور چهره‌هایی چون نسیم شمال، دهخدا، جمالزاده، بهار و...همراه بوده است.

محمدزاده اضافه کرد: با خاموش شدن مشروطه تا ظهور انقلاب اسلامی جز تعداد محدودی طنز نظیر توفیق، طنز برجسته‌ای در ایران وجود نداشت و اگر هم چیزی بود، تنها وجهه جوک داشت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: طنز هدفی متعالی دارد و آن تأثیر عاطفی عمیقی است که بر شخص می‌گذارد و گاهی منجر به جاری شدن چند قطره اشک می‌شود.

او با تاکید بر تاثیر عمیق طنز گل‌آقا بر طنز ایران گفت: رستاخیز طنز ادب فارسی گذشته دوران مشروطه و رستاخیز طنز انقلاب اسلامی کیومرث صابری فومنی است.

محمدزاده افزود: فیلم «راز گل‌آقا» ساخته معاونت وزارت ارشاد اسلامی که نگاهی است بر طنز گل‌آقایی و نقش برجسته آن مرحوم در عرصه طنز، به‌زودی اکران عمومی می‌شود.

او همچنین بیان کرد: امروزه مطبوعات ایرانی از جهت طنز در فقر بسر می‎برند و علت آن نبود شناخت طنز و دخیل کردن مسائل سیاسی و قبیله‌یی در آن و نبود رغبت به این مهم است.

محمدزاده با اشاره به این‌که سایه سنگین سیاست مطبوعات را می‌آزارد، یادآور شد: در راستای طنزپردازی در لرستان کارهای خوبی انجام گرفته که اخذ مجوز نشریه اختصاصی «سی قاف» در زمره این کارهاست.

۱۳۹۱/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...