نسخه چاپی

تمجید سناتور‌آمریكایی از مدل‌سیاسی ایران

عکس خبري -تمجيد سناتور‌آمريکايي از مدل‌سياسي ايران

سناتور و نامزد ریاست جمهوری سابق آمریكا گفت: ایران كشوری كاملاً موفق است و ما باید از مدل سیاسی آنها درس بگیریم.

به گزارش نما به نقل از اشراف، سناتور و نامزد ریاست جمهوری سابق آمریکا گفت: ایران کشوری کاملاً موفق است و ما باید از مدل سیاسی آنها درس بگیریم.

مایک گراول، سناتور دو دوره قبل آلاسکا که به خاطر افشای اسناد پنتاگون معروف است، در همایش هالیوودیسم حضور داشت و ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان مردم خونگرم ایرانی، اعلام کرد: از آنجایی که ایران کشوری کاملاً موفق است، ما باید از مدل سیاسی آن‌ها درس بگیریم. وی در خصوص فیلم ضد ایرانی آرگو نیز صحبت‌هایی داشته است.

شرکت‌کنندگان همایش معتقد بودند، فیلم‌هایی همچون آرگو ضد ایرانی و ضد اسلامی هستند

مجله «فارن پالیسی» در گزارشی به قلم «جاشوا کیتینگ» نوشت: هفته گذشته دولت ایران همایشی با عنوان هالیوودیسم در تهران برگزار نمود که در آن گروه‌های مختلفی از فعالان، شخصیت‌های مذهبی، فیلم‌سازان، و سیاستمداران جهان در مورد ایدئولوژی فیلم‌های هالیوودی به بحث پرداختند. بسیاری از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که فیلم‌هایی همچون آرگو ضد ایرانی و ضد اسلامی هستند.

«مایک گراول» که دیدگاه‌های ضد امریکایی دارد، در این همایش حضور داشته است

یکی از شرکت‌کنندگان تعجب‌برانگیز در این همایش مایک گراول، سناتور دو دوره قبل آلاسکا، بود که در سال 2008 در جبهه لیبرال دموکرات ریاست‌جمهوری فعال بود و به خاطر افشای اسناد پنتاگون معروف است. در زمان تبلیغات ریاست جمهوری گراول به خاطر دیدگاه‌های ضد آمریکایی و روش تبلیغات غیر متعارف خود به شهرت رسید. پس از اتمام تبلیغات ریاست‌جمهوری، وی در حمایت از ویکی‌لیکس صحبت نموده و خواستار بررسی مجدد پرونده یازده سپتامبر شده است.

گزارشگر فارن پالیسی در گفتگوی تلفنی با گراول در خصوص سفر وی به ایران مصاحبه می‌کند

به نوشته نیویورک‌تایمز، گراول در این همایش اظهار نموده است که بحث در مورد صنعت فیلم‌سازی آمریکا و چگونگی نمایش دادن ایران به منظور پیشگیری از یک جنگ نامعقول ضروری است. روز پنج‌شنبه با گراول 83 ساله تلفنی در مورد نظر وی در خصوص سفرش به ایران گفتگو نمودم که در ادامه مطلب خواهید خواند.

گزارشگر فارن پالیسی: چه کسی شما را دعوت نمود و چگونه دعوت شدید؟

- مایک گراول: مدتی بود که قصد داشتم به تهران بروم. 40 سال پیش زمانی که در سنا بودم چند روزی به تهران رفته بودم، و از این‌رو امید داشتم بتوانم باز هم به این کشور بروم و صحبت کنم. خودم از عهده هزینه‌های چنین سفری بر نمی‌آمدم. بنابراین نمی‌دانستم چطور می‌شود، و این سومین همایش هالیوودیسم بود که برگزار می‌شد. یکی از دوستان به نام کوین برت (استاد سابق دانشگاه ویسکانسین و محقق یازده سپتامبر) که چند مرتبه در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی‌اش شرکت کرده بودم. کوین به آن‌ها پیشنهاد داد تا از من دعوت کنند و این اتفاق افتاد. تقریباً هفته‌ای یک بار پرس‌تی‌وی با من مصاحبه می‌کرد تا با عقایدم به خوبی آشنا شود، بنابراین کاملاً از من مطمئن بودند و قرار نبود هیچ اتفاق نامطلوبی بیفتد.

برخی افراط‌های هالیوود فرهنگ بشریت در سرتاسر جهان را نابود کرده است


- گزارشگر: بسیار خوب، خیلی از حاضرین در همایش معتقد بودند فیلم‌های هالیوودی مانند آرگو به نوعی با پشتوانه اسراییلی و بر ضد ایران ساخته شده‌اند. شما چه فکر می‌کنید؟

- مایک گراول: عناصر افراط زیاد هستند. من عاشق فیلم هستم. فیلم‌های هالیوودی هم جنبه‌های خوب دارند هم جنبه‌های منفی. بستگی به خودتان دارد. آن‌ها دیدگاه متفاوتی دارند. ایرانی‌ها از دید مذهبی نگاه می‌کنند و احساس می‌کنند برخی افراط‌های هالیوود فرهنگ بشریت در سرتاسر جهان را نابود کرده و این چیزی بود که در این همایش موضوع بحث قرار گرفت. آن‌ها می‌خواهند بدانند می‌شود جایگزینی برای هالیوود ایجاد کنند یا خیر، که فکر نمی‌کنم بتوانند. گمان می‌کنم فقط بتوانند در حوزه فیلم‌های خود تأثیر بگذارند. بخشی از کار این بود که آن‌ها دو (یا شاید 20) فیلم به ما برای تماشا داده‌اند که این قسمتی از کار همایش است و من زمانی به این کار اختصاص داده‌ام تا متوجه شوم چقدر واقع‌گرا هستند.

آمریکا فکرش را هم نمی‌کند کاری که انجام می‌دهد برای ایران اثر معکوس دارد

- گزارشگر: احساس کلی شما نسبت به ایران چه بود؟

- مایک گراول: واقعاً نمی‌توانم بگویم مردم چقدر خونگرم بودند. چقدر سخاوتمند و باملاحظه. این چیزی بود که مرا متعجب کرد. اگر رسانه‌های آمریکا را دنبال کنید فکر می‌کنید ایرانی‌ها عقب‌افتاده‌اند. باید به شما بگویم بی‌شک تحریم‌ها تأثیر گذاشته‌اند اما در بلندمدت این بهترین چیز برای ایرانی‌ها بوده است. این روند آن‌ها را کاملاً مستقل نموده و آن‌ها را مجبور ساخته فعالیت‌های اقتصادی داخلی را تقویت نموده و ماشین‌آلات بسازند. ما حدود 10 مایل درست در قلب ایران حرکت کردیم، جایی که داشتند بزرگراه طبقاتی می‌ساختند.

واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم. بنابراین تهران کاملاً شهری پویا، عادی و شکوفا بود. از روی ترافیک شهر می‌شد فهمید. معماری بسیار زیبا و چشمگیر. پس آن‌ها مجبور شده‌اند مستقل شوند. اما ایران درست مثل یک کشور در حال توسعه است. کالای داخلی را می‌سازید و سپس می‌توانید محصولات خود را به طور رقابتی صادر کنید چون ارزش پولتان کم شده و این چیزی است که در ایران اتفاق افتاده. آمریکا فکرش را هم نمی‌کند کاری که انجام می‌دهد اثر معکوس دارد و آن‌ها در آن گوشه جهان موفق شده‌اند.

- گزارشگر: فکر می‌کنید جنگ بین ایران و آمریکا حتمی است؟

- مایک گراول: ممکن است این قضیه تصادفاً رخ دهد. به نظرم آن‌چه امروز در ایران رخ می‌دهد مانند وضعیتی است که در فوریه و مارس 1914 جریان داشت. همه دست به سلاح سرد برده بودند و هرج و مرج بود. فقط یک جرقه می‌تواند این انبار باروت را به هوا بفرستد. من از این موضوع نگرانم. نظرات مردم متفاوت است اما 40 تا 55 درصد آمریکایی‌ها حمله به ایران را تحمل می‌کنند. اما حالا فکر می‌کنم این تحمل بیش از 30 روز طول نکشد، اما سیاستمداران فکر می‌کنند هر کاری دلشان بخواهد می‌توانند انجام دهند.

تحریم‌ها علیه ایران نا مشروعند

اجازه دهید این‌طور بگویم. تحریم‌ها نامشروعند. نمی‌دانم ایران چه کاری کرده که لایق این همه تحریم است. اگر می‌خواهید کسی را تحریم کنید عربستانی‌ها را تحریم کنید که وهابیت و نفرت از کفار را پرورش می‌دهند. شیعه شاخه معتدل‌تر اسلام است و آیت‌ا... خامنه‌ای (امام) رهبر تمام شیعیان جهان است.

امام خامنه‌ای صراحتاً گفته است که آن‌ها به دنبال بمب اتم نیستند

- گزارشگر: دولت اوباما صراحتاً می‌گوید در صدد اجتناب از جنگ است. شما این را قبول دارید؟

- مایک گراول: نه متأسفانه فکر می‌کنم از طرف دولت اوباما صداقت چندانی وجود ندارد. امام خامنه‌ای صراحتاً گفته است که آن‌ها به دنبال بمب اتم نیستند چون قرآن به آن‌ها چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. او رهبر معنوی کشور ایران و سایر شیعیان جهان است و می‌گوید قرآن اجازه داشتن بمب اتم را نمی‌دهد. پس اگر این جمله را مهم تلقی کنیم خیلی از حرف‌ها مسخره به نظر می‌رسند، مثلاً وقتی اوباما می‌گوید: ما خط قرمزی داریم که شما نباید از آن عبور کنید. آن‌ها هم نمی‌خواهند عبور کنند و بارها این را گفته‌اند. حتی داده‌های اطلاعاتی هم نشان نمی‌دهند که ایرانی‌ها به دنبال بمب نیستند. هرگز.

البته تنش آن‌ها با آژانس زیاد است. شاید یادتان بیاید که آمانو به سفیر اتریش گفته بود خوشحال است برای آمریکا و تضمین می‌کند منافع آمریکا حفظ شود. اما من این را وضعیتی مستقل و منصفانه نمی‌دانم و معتقدم ایران از مقررات آژانس تخطی نکرده است. بازرسان به همه جا در ایران رفته‌اند و به این کار ادامه می‌دهند.

- گزارشگر: خوب با چه کسان دیگری ملاقات کردید؟ آیا با مقامات صحبت کردید؟

- مایک گراول: اوه بله، اما نمی‌دانستم که بودند. احمدی‌نژاد را ندیدم. البته امام را هم ندیدم. اما مقاماتی را که در همایش حاضر بودند دیدم چون بودجه همایش کاملاً دولتی بود. آن‌ها از سطوح مختلفی بودند و شبکه‌های مختلفی هم با من مصاحبه کردند. نظراتی را که الآن برای شما می‌گویم برای آن‌ها هم گفتم.

ایران دارای استقلال است، کشوری قوی که می‌تواند از خود دفاع کند و رهبری غیرمتعهدها را به عهده بگیرد و این با منافع آمریکا به هیچ وجه سازگار نیست. ما به این خوی عادت کرده‌ایم که پلیس جهان هستیم. پلیسی که خودش، خودش را منصوب نموده و هر وقت منافعش ایجاب کند نظم و امنیت را حفظ می‌کند.

- گزارشگر: آیا فکر می‌کردید مقاماتی که دیدید در مقابل نظرات مخالف نرمش داشتند؟ آیا مخالفت را تحمل می‌کردند؟

- مایک گراول: اوه بله. آن‌ها خیلی روشن بودند. چون از طریق نظرات عمومی می‌دانستند که نباید کورکورانه عمل کنند. یک چیز جالب دیگر هم وجود داشت. طی 25 تا 30 سال قبل تمرکز من بر ساختار دولت بوده و این که افراد در جامعه چطور سعی می‌کنند بر خود حاکم شوند. به دنبال مدل‌ها بودم. مثل سوییس برای دموکراسی مستقیم. آن‌ها مدل جالبی دارند. نظام سیاسی آن‌ها حکومت روحانیون است، و به نظر می‌رسد موفق هم بوده. فقط می‌توانم بگویم جای نگرانی وجود ندارد. کاری که باید انجام دهیم تشویق این مدل‌هاست تا ببینیم چگونه جواب می‌دهند و چطور می‌توانند به دولت کمک کنند.

■ ایران کشوری بسیار موفق است که از بی‌عدالتی امریکایی ناراحت است■

- گزارشگر: پس فکر می‌کنید باید از مدل سیاسی ایرانی‌ها درس بگیریم؟

- مایک گراول: دقیقاً فکر می‌کنم می‌توانیم. ما به جدایی کلیسا از دولت قائل هستیم. ببین جاشوا، وقتی داری مالیات می‌دهی یعنی از همه کلیساهای آمریکا حمایت می‌کنی. این یک واقعیت است. از آنجایی که اسلام دینی وابسته به نماز و دعاست (مثلاً در چند جلسه مجبور شدم منتظر بمانم تا آن‌ها نمازشان را بخوانند) این حاوی یک پیام است. آن‌ها کشوری موفق دارند، در این باره شک ندارم. کشوری بسیار موفق که از بی‌عدالتی ما رنج می‌برد.

۱۳۹۱/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...