نسخه چاپی

بی‌اعتنایی شركت اروپایی به تحریم‌ ایران

رویترز طی گزارشی از ادامه مبادلات شركت انگلیسی سوئیسی گلن‌كور با ایران به‌رغم تحریم‌های غرب خبر داد و نوشت: این مورد نشان می‌دهد قطع ارتباط تجاری ایران با جهان، برای غرب چقدر سخت است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، رویترز طی گزارشی به‌نقل از منابع اطلاعاتی و دیپلماتیک مدعی شد شرکت گلن‌کور هزاران تن اکسید آلومینیوم به یک شرکت ایرانی فروخته و این محموله برای برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

این گزارش افزود: افشای انجام مبادلات پایاپای بین شرکت گلن‌کور، بزرگترین شرکت صادرکننده کالاهای بازرگانی جهان و شرکت آلومینیوم ایران نشان می‌دهد که تا چه‌حد قطع ارتباط تجاری ایران با جهان برای غرب دشوار است. با وجود اینکه کشورهای غربی شدیدترین تحریم‌ها را علیه بخش بانکی و مبادلات تجاری ایران اعمال کرده‌اند، دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند، تهران به یافتن راههای جدید برای تداوم مبادلات تجاری با شرکای خارجی‌اش ادامه می‌دهد.

اولین بار رویترز در اوایل نوامبر گذشته مدعی انجام مبادلات پایاپای بین شرکت گلن‌کور و شرکت ایرالکو و قرارداد تامین آلومینیوم شرکت ایرالکو با شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) شد (یعنی حدود 6 هفته پیش از تصمیم دسامبر 2012 اتحادیه اروپا برای تحریم شرکت ایرالکو).

شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران که یکی از شرکت‌های تابعه سازمان انرژی اتمی ایران است، از سال 2006 تاکنون تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

در جوابیه‌ای که شرکت گلن‌کور ارسال کرده، تصریح شده گلن‌کور اولین بار در ماه دسامبر از ارتباط شرکت ایرالکو با شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران مطلع شده و بلافاصله به همکاری خود با ایرالکو پایان داده است. در این جوابیه همچنین آمده است که آخرین مبادلات شرکت گلن‌کور با شرکت ایرالکو به اکتبر 2012 یعنی 2 ماه قبل از اقدام اتحادیه اروپا برمی‌گردد.

گلن‌کور همچنین با اذعان به انعقاد قرارداد انجام مبادلات پایاپای با شرکت ایرالکو اعلام کرده که این قرارداد کاملاً قانونی بوده است. گلن‌کور هرگونه اقدام متخلفانه و یا تلاش برای کمک به ایران برای دورزدن تحریم‌ها را رد کرده است.

۱۳۹۱/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...