نسخه چاپی

حسيني:

زیر بار تحمیل خواسته‌های غرب نمی‌رویم

یك عضو كمیسیون فرهنگ درباره‌ی نتایج مذاكرات آلماتی گفت: آنها به دنبال این هستند كه امتیاز بگیرند، شرایط برد برد اشكالی ندارد اما این كه آنها بخواهند خواسته‌هایشان را به ایران تحمیل كنند، ما زیر بار نخواهیم رفت.

به گزارش نما، سید مرتضی حسینی در گفت‌و‌گو باایسنا تصریح کرد: غرب چند موضوع را پیگیری می‌کند که به نوعی تحمیل به ماست. 20 درصد را ما نخواستیم، خود آنها خواستند اما الان که می‌بینند به 20 درصد رسیده‌ایم می‌گویند آن را تعطیل کنید. ولی اگر ما آن را تعطیل کنیم، چه تضمینی هست که غرب به تعهداتش عمل کند و بازی سیاسی در نیاورد؟

وی تاکید کرد : ما هر چه پیشرفت کنیم و بالاتر برویم آنها مجبورند شرایط پایین‌تر را بپذیرند، آنها حالا می‌گویند غنی سازی 3 درصد و 5 درصد هیچ اشکالی ندارد و حق مسلم شماست. اما الان روی 20 درصد یا آب سنگین اراک دست گذاشته است. قطعا فردا می‌گویند 20 درصد هم مانعی ندارد.

حسینی سپس به مصارف پزشکی انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که آماده‌ایم به اندازه‌ای که خودمان برای مصارف دارویی نیاز داریم غنی سازی کنیم. اما آنها به دنبال این هستند که ما 20 درصد را رها کنیم ولی آنها تحریم‌های جزیی مثل طلا و پتروشیمی را بردارند.

نماینده مردم قزوین ادامه داد: اگر آنها می‌خواهند ما به اندازه نیاز خودمان تولید کنیم پس باید تحریمات را بردارند و شروط ما را بپذیرند تا ما بیشتر از 20 درصد مورد نیازمان غنی سازی نکنیم.

وی درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها بر ادامه مذاکرات با 1+5 هم گفت: تصور آنها این است که تحریم‌ها فشار زیادی به ما می‌آورد. ولی شاید در این30 سال فهمیده باشند که ایران زیر بار زور نمی‌رود. اگر منطقی جلو بیایند و بگویند شما به اندازه نیازتان غنی سازی کنید، ما هم تحریم‌ها را بر می‌داریم، منطقی است و برد برد است.

حسینی خاطر نشان کرد: درست است که تحریم‌ها برای ما فشارهایی دارد اما این فشارها برای ما گشایش ایجاد می‌کند. ما در تحریم اقتصادی قطعا رشد خواهیم کرد. مثلا در بحث نفت، تک محصولی بودیم، سالها دولت‌ها شعار می‌دادند که نباید تک محصولی باشیم اما راه حلی پیدا نمی‌کردند، حالا به دست خود دشمن داریم نجات پیدا می‌کنیم. البته این مساله برای ما عوارضی هم دارد. چون زمینه‌هایش را ایجاد نکرده بودیم و مشکلات تورمی دارد اما قطعا رشد عجیبی در اقتصاد ما ایجاد خواهد کرد؛ همان طور که در بحث هسته‌ای نظامی و هوا فضا ایجاد کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی اضافه کرد: آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم کنند، ما رشد می‌کنیم، پس به دنبال این هستند که بتوانند ما را محاصره کنند که در قضیه‌ی هسته‌یی، رشد بیشتری نداشته باشیم.

۱۳۹۱/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...