نسخه چاپی

پیشنهاد رییس جمهور برای شبكه‌های كابلی

عکس خبري -پيشنهاد رييس جمهور براي شبکه‌هاي کابلي

رییس‌جمهور با تاكید بر این‌كه باید به مرجع اطلاع‌رسانی در دنیا تبدیل شویم، گفت: وقتی خبری توسط شبكه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام می‌شود، كسی نباید در صحت آن تردید كند، چون ما جمهوری اسلامی ایران هستیم

محمود احمدی‌نژاد در مراسم رسمی افتتاح دو شبکه تلویزیونی تماشا و سلامت که در ساختمان دوازده اسفند سازمان صداوسیما برگزار شد، با بیان این‌که بعد از انقلاب به ویژه در سال‌های اخیر صداوسیما گسترش بسیار وسیعی پیدا کرده است، گفت: امروز تنوع شبکه‌ها و تولیدات کاملا مشهود است و به عنوان فرد اجرایی متوجه هستم، راه‌اندازی یک شبکه و کار تولیدی و همچنین مدیریت چنین مجموعه عظیم به زحمات مخلصانه نیازمند است؛ بنابراین از آقای ضرغامی تشکر می‌کنم که بخش عمده‌ای از این دستاوردها محصول مدیریت خوب ایشان است.

وی با تبریک به مناسبت افتتاح شبکه تماشا و سلامت، با بیان این‌که امروز رسانه در زندگی مردم به طور عام مثل هوا است، خاطرنشان کرد:اگر یک لحظه هوا به جسم نرسد، همه چیز دچار اخلال می‌شود و وقتی یک لحظه رسانه قطع شود، زندگی نیز دچار اخلال خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که رسانه دو وجه مشخص دارد، توضیح داد: یک وجه رسانه، اطلاع‌رسانی به عنوان عنصر ثابت کار رسانه است و وجه دیگر، فرهنگ و هنر و زیبایی و نیازهای روحی انسان‌هاست.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که امروز رسانه مثل هوا در زندگی مردم نقش دارد، تصریح کرد: هر چه جلوتر می‌رویم، نقش رسانه گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و از منظر انقلاب اسلامی، جایگاه و نقش رسانه ملی بی‌بدیل و منحصر به فرد است و علت اصلی این است که رسانه ملی ایران حامل یک پیام است، پیامی متعالی در برابر پیام‌های گوناگونی که در فضای عمومی منتشر می‌شود و اگر شما اعضای صداوسیما حامل این پیام نبودید، کارتان به سختی امروز نبود.

وی ادامه داد:بعد از ۱۰ هزار سال گذشت از عمر انسان و ارسال رسول و دعوت به نبوت و عدالت و سعادت، ملت ایران یک بار دیگر وارد میدان شد و پرچم و پیام و دعوت انبیای الهی را برافراشته است.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که ما امروز دعوت‌کننده به توحید و عدالت، کمال، سعادت انسان و راه انبیای الهی هستیم، افزود: صداوسیمای جمهوری اسلامی باید جلوه اتم این ماموریت و مسئولیت باشد و آیینه تمام نمای انجام این رسالت تاریخی و الهی باشد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که اطلاع‌رسانی ما باید بسیار بسیار دقیق باشد، خاطرنشان کرد: صرف نظر از این‌که رسانه باید به طور کامل مورد اعتماد مخاطب باشد، ما یک رسانه مکتبی هستیم و باید عمیق و دقیق اطلاع‌رسانی کنیم.

وی اضافه کرد: به طور مثال در مورد بیکاری که امروز به معضلی در تمام دنیا و ایران تبدیل شده است و شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری بیکاری وجود دارد. در این راستا مرکز آمار نرخ بیکاری را ۱۲ درصد اعلام می‌کند و ما وقتی در اطلاع رسانی وارد جزئیات می‌شویم به معیارهای اتحادیه بین‌المللی کار اشاره می‌کنیم که گفته می‌شود هر کس به طور دو ساعت در هفته مشغول کار باشد، شاغل حساب می‌شود و می‌توانیم بعد از بیان این مطلب لبخند بزنیم و مسخره کنیم، اما اطلاع‌رسانی کامل این است که منظور از دو ساعت کار در هفته را روشن کنید، چون این دو ساعت کار مربوط به کارگر و کارمند ساده نیست، بلکه برای تخصص‌هایی است که با دو ساعت کار در هفته زندگی‌شان به راحتی می‌گذرد مثل جراح و یا چشم‌پزشک برجسته.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که اگر اطلاع‌رسانی را کامل انجام ندهیم، هر کس یک تحلیل می‌کند و نظام اطلاع‌رسانی آماری کشور زیر سوال می‌رود، گفت: اعتماد مردم به مرجع آمار در این صورت مخدوش خواهد شد و این موضوع مسائل و مشکلات اقتصادی فراوان به بار خواهد آورد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: به طور مثال حادثه‌ای اتفاق می‌افتد. درست است که سرعت در خبر باید رعایت شود، اما اگر ۱۰ خبر غیردقیق توسط صداوسیما منتشر شود، اعتماد به اطلاع‌رسانی صداوسیما ضعیف می‌شود که این موضوع خسارت غیرقابل جبران دارد، چون خللی ایجاد می‌شود که بلافاصله توسط دیگران پر خواهد شد.

وی با بیان این‌که در اطلاع‌رسانی نگاه به منافع ملی و امنیت ملی اصل است، اظهار کرد: حوادث زیاد در عالم و در داخل کشور ما اتفاق می‌افتد و دبیر خبر اخبار را گزینش می‌کند که این گزینش باید بر معیارهای درست تامین‌کننده امنیت ملی و آرمان‌های انقلاب باشد، پس به همان اندازه که اطلاع‌رسانی باید انگیزاننده باشد، باید آرامش‌بخش، همدل‌آفرین، وحدت‌آفرین و انگیزاننده برای تلاش بیشتر باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که اطلاع‌رسانی باید در سطح کلان آرمانی و ملی اداره شود، گفت: صداوسیما با یک ارگان، حزب، سایت و وبلاگ متفاوت است و جایگاه صداوسیما بسیار بالاست چون نماد یک ملت و مکتب است؛ اگرچه کشورهای دیگر هم شبکه ملی دارند، اما نوعا در اختیار گروه خاصی قرار دارد، اما اینجا صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت بخش فرهنگی و انسان‌سازی به عنوان بعد دوم مسئولیت صداوسیما، خاطرنشان کرد: فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های تولیدی آموزشی به لحاظ محتوایی و کیفی و مبنای کار باید با دیگران متفاوت باشد، چون حکومت آرمانی ما و آرمان‌های ما در جامعه‌ای فرصت استقرار پیدا می‌کند که آن جامعه متعالی، رشدیافته، کمال‌یافته، مطلع و فکور باشد، در حالی که دنیای امروز دنبال پر کردن چشم و گوش‌ها حتی به صورت لحظه‌ای هستند.

وی افزود: هر چه اطلاعات مردم پراکنده‌تر و سطحی‌تر باشد به نفع اربابان حاکم بر جهان است، اما ما نقطه مقابل هستیم چون ما انسان‌ها را عمیق، بزرگ و با کرامت می‌خواهیم و انسان تحقیرشده مال ما نیست.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که باید انسان در کارهای فرهنگی ما با کرامت شمرده شود، چون محور کار ما انسان است، خاطرنشان کرد: کار ما با بازار رایج در دنیا متفاوت است.

وی ادامه داد: همه این انقلاب و کارهایی که می‌شود و مسئولیت‌ها برای این است که بنده و امثال بنده به لحاظ معنوی یک پله بالا رویم پس وزیر، رییس‌جمهور، وکیل، رییس سازمان، مدیرکل، رییس حراست، اطلاعات، رییس تولید و رییس مناظره همه‌اش وهم است، یعنی کل دنیا وهم است و بستری کوتاه ،به معنای یک فرصت برای انسان است و بقیه‌اش لهو و لعب است و کسی که اینها را جدی بگیرد باخته است، چون باید انسان بودن خود و خدایی شدن خود را جدی بگیریم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که بنا بر این است که بستر رشد جامعه را فراهم کنیم و این امر نیازمند تعمق و تدبر است، گفت: صداوسیما باید پایگاه اصلی اندیشه و تفکر در کشور باشد و حتی می‌توان گفت بالاتر از دانشگاه است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که دانشگاه محل مهمی برای انسان‌سازی است، توضیح داد: هر دانشگاه سالانه شاید دو هزار دانشجو داشته باشد، اما صداوسیما صدها میلیون مخاطب دارد و ان‌شاءالله مخاطب‌هایش میلیاردی شوند پس زمانی را که مردم پای صداوسیما می‌گذارند حدود دو برابر زمانی است که برای تحصیل می‌گذارند.

وی با بیان این‌که دانشگاهی بزر‌گ‌تر از صداوسیما نداریم، تاکید کرد: کارها باید عمیق، دقیق و مکتبی باشد و اول باید مراقب خود باشیم چون اگر در خود تغییرات مثبت انسانی اتفاق نیفتد، اولین خسارت‌کننده خودمان هستیم و اگر اینطور باشد چطور در جامعه اثری مثبت خواهیم داشت.

رییس‌جمهور با بیان این‌که باید تمام اندیشمندان درحد یک همکار صداوسیما باشند، گفت: باید فارغ از حوادث لحظه‌ای بیندیشیم و یکی از کارهای صداوسیما است که مردم را از سطح بازار روز سیاست بالاتر بکشد که شیطان می‌خواهد این بازار را به قدرت‌طلبی و دعوای قدرت تبدیل کند که در این راستا کار صداوسیما بسیار سخت است.

وی با اشاره به این‌که می‌دانم در کار و مسئولیت صداوسیما محدودیت‌های بسیاری وجود دارد و کسانی که در کار شما دخالت می‌کنند بسیار هستند، گفت: به طور مثال وقتی فیلمی پخش می‌شود می‌گویند دین زیر سوال رفت، اما مملکت و دین با یک فیلم و سریال زیر سوال نمی‌رود، چون مفت به دست نیامده و هزاران سال این جریان تاریخی وجود داشته است چرا که شاهدیم ایران را ۳۰۰، ۴۰۰ سال اشغال کردند، اما دین مردم از دست نرفت، بلکه اشغالگران به دین مردم در آمدند پس اینکه آهنگی پخش می‌شود و یا خانمی صحبت می‌کند و می‌گویند دین رفت و شرع رفت، اینها از کوته‌بینی است و باید گفت اگر کسی با این موارد مشکلی برایش پیش می‌آید نباید نگاه کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در صداوسیما محدودیت امکانات نیز وجود دارد، توضیح داد: برای این‌که صداوسیما بخواهد تمام نیازهای جامعه را جواب دهد، محدودیت‌هایی وجود دارد چون امروز نیازهای رسانه‌ای در چند بخش محدود نمی‌شود مثل سلامت، نمایش، ورزش، بازار و ... چون هر روز نیازهای جدیدی به وجود می‌آید، پس شما هم باید نشاط مردم را حفظ کنید و هم مخاطبان را جذب کنید و البته در مرز مکتب حرکت کنید که در عمل برای هنر و صداوسیما تعریف نشده است و هر کس یک قالب برای ذهن خود تعریف می‌کند و کار شما را در آن قالب قرار می‌دهد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که صداوسیما تا الان خوب جلو آمده است و امروز ۲۰ شبکه تلویویزن ملی و ۳۳ مرکز غیرملی داریم، اظهارکرد: کار در صداوسیما بسیار سخت است، اما تا الان خوب آمده‌اید، باید فکری کرد و به طور مثال همان‌طور که اقتصاد را باید برای رشد به دست مردم داد، باید اجازه داد بخشی از فرهنگ را هم مردم اداره کنند.

وی توضیح داد: در اصل ۴۴، بنگاه‌های بزرگ به مردم واگذار شد، اما زیر نظر دولت و الان نیز می‌توان شبکه‌های کابلی راه‌اندازی شود تا گروه‌هایی بتوانند سریال‌هایی را که مورد تایید صداوسیما است پخش کنند و مقداری از بار سبک شود و صداسیما متمرکز بر کارهای تحلیلی‌تر شود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ما صحبت از تهاجم دشمن می‌کنیم، اما دشمن برای مدیریت جهان یک مدل دارد و دم از دموکراسی و آزادی و حقوق بشر می‌زند و هر روز آن را تبلیغ می‌کند، گفت: این حرف‌ها در ایران هم خوشایند است، چون امروز کسی نمی‌تواند بگوید دموکراسی بد است، اما ما در به مشروعیت رسیدن آن بحث داریم چون هیچ کس نمی‌تواند بگوید مردم، نه آزادی، نه حقوق انسانی، خیر .

وی با تاکید بر این‌که ما باید پیام جهانی داشته باشیم و همه انسان‌ها آن را بپذیرند و پیام ما متعالی‌تر از پیام دیگران باشد، خاطرنشان کرد: اگر چنین نشود نتیجه این هماوردی شکست است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: توان اصلی صداوسیما باید متمرکز بر تبیین و انتشار پیام متعالی‌تر باشد؛ چرا که امروز جدال اندیشه است و باید در این مسیر به‌روز باشیم و تصور نشود که عده‌ای در دانشگاه و قم اینها را بسته‌بندی می‌کنند و تحویل شما می‌دهند. البته آنها زحمت زیادی می‌کشند اما هیچ کدام خود را مسئول تدوین و بسته‌بندی این موارد نمی‌دانند بلکه شما باید از حوزه و دانشگاه برای انجام ماموریت خود کمک بگیرید.

احمدی‌نژاد پیشنهاد داد: شاید بشود بار برخی بخش‌ها از دوش شما برداشته شود.

وی با بیان این‌که مغز متفکر فرهنگی باید بسیار چابک، به‌روز و عمیق باشد، خاطرنشان کرد: حجم وسیعی از بار پیچیده روی سر مدیریت این سازمان است که باید در این راستا با توسعه محتوایی به نتایج بهتری برسیم.

رییس‌جمهور همچنین به موضوع امکانات پخش در دنیا اشاره کرد و گفت: امکانات پخش به اندازه تولید اهمیت دارد، چون اگر بهترین محتوا تولید شود، اما توزیع نشود بی‌فایده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در ادامه احمدی‌نژاد به مزاح گفت: شاید بهتر باشد دو سه ماهواره درست و حسابی به فضا بفرستیم تا هر لحظه کسی کلید ماهواره‌ای را خاموش نکند، البته در حوزه رسانه‌ای کسی با منع موفق نمی‌شود و این راه، راه شکست است چون هر کس یک پله بالاتر به لحاظ کیفی عمل کند برنده خواهد بود و در حوزه فرهنگ منع نمی‌تواند راهبرد باشد.

وی خاطرنشان کرد: تولید محتوایی بالاتر و انتشار درست، اصل است، اما باید بدانیم که این داستان تمام شدنی نیست و تا روزی که حقیقت انسان احیا نشود و توحید و عدالت به همه عالم سایه نگستراند، این راه ادامه دارد چون شیاطین همه توان خود را بسیج می‌کنند که مانع انتشار پیام ملت ایران شوند.منبع:ايسنا

۱۳۹۱/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...