نسخه چاپی

بان‌كی‌مون: فرصت زیادی برای پایان دادن به بحران سوریه نداریم

دبیركل سازمان ملل با اعلام اینكه امروز (شنبه) با اخضر الابراهیمی دیدار می‌كند هشدار داد: وقت برای پایان دادن به جنگ در سوریه كم است.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو که به مناسبت دهمین سالروز حمله به مقر سازمان ملل در بغداد برگزار شد، با اشاره به درگیری‌ها در سوریه نسبت به جدایی و تکه تکه شدن این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: مساله‌ای که باعث نگرانی است این است که راهکار نظامی در سوریه به تکه تکه شدن این کشور که از دو سال قبل شاهد درگیری است می‌انجامد.

وی همچنین تاکید کرد: فرصتها برای پایان دادن درگیریها و جنگ داخلی در سوریه بسیار کم است و من از طرفین درگیر سوری می خواهم برای مذاکره بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

بان کی مون همچنین اعلام کرد که امروز با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه دیدار کرده و با وی در خصوص وضعیت سوریه گفت وگو خواهد کرد.

وی افزود: از دولت سوریه و مخالفان می‌خواهیم تا تلاشهای خود را برای آغاز مذاکرات صلح در این کشور افزایش دهند.

بان کی مون ادامه داد: دولت و مخالفان سوریه فرصت زیادی برای آغاز مذاکرات ندارند و ما از هر تلاشی برای استفاده از فرصتهای موجود حمایت می کنیم چرا که در آینده نزدیک فرصتهای موجود نیز از بین خواهد رفت.

همچنین بان کی مون در گزارش دوره‌ای خود به شورای امنیت نیز از مقامات سوریه خواست تا به "حملات فرامرزی خود به لبنان" پایان دهند.

وی با تاکید بر اینکه درگیریهای سوریه خطری بزرگ برای امنیت و ثبات لبنان است از مقامات لبنانی خواست تا در درگیریهای سوریه موضع بی طرفانه اتخاذ کنند.

در همین راستا ادواردو دیل پوی، معاون سخنگوی بان کی مون اعلام کرد: کشورهای جهان باید از ارائه کمکهای نظامی به طرفین درگیر در سوریه ممانعت کنند.

وی گفت: بان کی مون معتقد است هرگونه تلاش برای مسلح کردن دو طرف درگیر در سوریه بی‌فایده است چرا که راههای نظامی نه تنها باعث پیروزی تلاشها برای حل بحران سوریه نمی‌شود بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند. لذا برای حل بحران سوریه باید مذاکرات دو طرف آغاز شود.

پیشتر گزارشهای مطبوعاتی حاکی از آن بود که عربستان به مخالفان مسلح سوری مقادیر زیادی سلاح ساخت کرواسی داده است.

از سوی دیگر زینب پانگورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به افزایش موارد خشونت جنسی در سوریه هشدار داد.

وی در اظهاراتی در نیویورک اعلام کرد: خشونتهای جنسی در سوریه علیه زنان و مردان و دختران و پسران جوان به شدت افزایش یافته است و این مساله باعث ایجاد نگرانی شدید سازمان ملل است.

پانگورا گفت: ما متوجه شدیم که خشونت جنسی حتی علیه مردان و پسران جوان به وسیله‌ای برای استفاده از اطلاعات آنها در مناطق مختلف تبدیل شده.

پیشتر نیز کمیته بین المللی نجات در گزارشی اعلام کرده بود: تجاوز عامل اصلی فرار شمار زیادی از زنان و دختران سوری به کشورهای همجوار است.

۱۳۹۱/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...